مهمترین چالشی که حاکمان حجاز را به ادامه سیاست منفی و غیرسازنده در عراق ترغیب کرده است، حاکمیت نمایندگان اکثریت جمعیت یعنی شیعیان است،‌ بدون این‌که حضور اهل سنت اعم از اعراب و کردها را در نظام جدید و نقش‌آفرینی آنها را در نظر بگیرد.

مواضع سعودی در عراق پس از صدام

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، تمرکز این گزارش بر دخالت‌های عربستان در عراق پس از سرنگونی رژیم بعثی صدام است،‌ درباره روابط حاکمان حجاز با صدام معدوم مطالب و مقالات فراوانی منتشر شده است، روابط گسترده و حسنه رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه سعودی‌ها با بعثی‌ها بر هیچ کس پوشیده نبود، روابط ریاض و حزب بعث پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بسیار قوی و منحصر به فرد بود که بهترین دلیل برای اثبات آن سرازیر شدن میلیاردها دلار نفتی از سوی عربستان به سوی بغداد و تامین تسلیحات صدامیون در جنگ تحمیلی هشت ساله علیه ملت ایران است تا به زعم خود بتوانند انقلاب اسلامی مردمی در ایران را از بین ببرد.

پس از سقوط رژیم صدام در سال 2003 میلادی به تدریج پایه‌های یک نظام منتخب مردمی در عراق شکل گرفت، آزارها و اقدامات تخریبی حاکمان عربستان علیه مردم عراق آغاز شد که به طور خاص اکثریت مردم یعنی پیروان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و تحریک افکارعمومی و در نهایت شعله‌ور کردن آتش فتنه مذهبی را برای به شکست کشاندن تجربه جدید سیاسی در این کشور هدف قرار داد.

هر چند دولتمردان عراق پس از صدام با نشان دادن حسن نیت خود، اقدام به بازگشایی سفارت خود در ریاض کردند، اما حکومت سعودی با تاخیر در سال 2012 میلادی اقدام کرد، با این حال حکومت سعودی هر چند در ظاهر روابط خود را با بغداد از سرگرفت،‌ولی عملا بازگشایی سفارت را تا سه‌شنبه 15 دسامبر 2015(24 آذر 1394) به تاخیر انداخت، هر چند بازگشایی سفارت سعودی، عملا رنج و مصایب و مشکلات ملت عراق را بیشتر کرد نه کمتر.

با وجود بازگشایی سفارت سعودی، روابط ریاض و بغداد همچنان متزلزل و بی‌ثبات است که دلایل متعدی در پس آن نهفته است، دولتمردان عراق طی سال‌های پس از سرنگونی صدام، بارها حکومت سعودی را به حمایت از تروریسم(القاعده و داعش)، تحریک افکارعمومی و فرقه‌گرایی و حمایت از برخی از سرکردگان رژیم بعثی صدام که در کشتار مردم عراق دست داشتند و دخالت در امور داخلی متهم کرده‌اند.

نمایندگان پارلمان عراق از حیدرالعبادی نخست وزیر فعلی این کشور خواسته‌اند با طرح عربستان که «بقای گروه‌های تروریستی و  ادامه سریال ویرانگری در عراق» است،‌مقابله کند.

مهمترین چالشی که حاکمان حجاز را به ادامه سیاست منفی و غیرسازنده در عراق ترغیب کرده است، حاکمیت نمایندگان اکثریت جمعیت یعنی شیعیان است،‌بدون این‌که حضور اهل سنت اعم از اعراب و کردها را در نظام جدید و نقش‌آفرینی آنها را در نظر بگیرد.

سیاست خارجی حکومت سعودی در قبال عراق پس از صدام تا کنون نشان می‌دهد سعودی‌ها همچنان نظام جدید عراق را تهدید و خطری علیه منافع پادشاهی می‌دانند.

حکومت سعودی هرگز از تجزیه عراق و فروپاشی این کشور احساس خطر و نگرانی نمی‌کند، افتتاح کنسولگری عربستان در اربیل در منطقه کردستان  عراق این گمانه را تقویت کرده است که سعودی‌‌ها از تشکیل دولت مستقل توسط کردها و همچنین اهل سنت عراق حمایت می‌کنند.

نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در عراق پس از صدام و ثبت نام خود به عنوان اولین حامی، اولین دولت شکل‌گرفته پس از سرنگونی رژیم بعثی صدام و تبدیل نمایندگان اکثریت مردم یعنی شیعیان که 65 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، به بازیگر نخست صحنه سیاسی عراق هرگز به مذاق حاکمان حجاز خوش نیامده است و سعودی‌ها روابط حسنه دولتمردان عراق با ایران را به زیان خود می‌دانند، در حالی که حضور غربی‌ها به ویژه آمریکا را در عراق در راستای منافع خود قلمداد می‌کنند.

آل سعود که روابط گسترده‌ای با رژیم صدام داشت، سرنگونی این رژیم را به نفع جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌کند که بر اساس این ضرب‌المثل، «عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد»، از سوی اربابان آمریکایی صدام محقق شد که مزدور خود را از صحنه قدرت حذف کردند و خشم و نارضایتی حکومت سعودی را نیز سبب شدند.

رژیم سعودی هر چند در ظاهر مدعی شده بودند که نگران تغییرات در صحنه سیاسی عراق(پس از صدام معدوم) نیستند، اما روابط آنها با صدام نشان داد که سیطره حکومت وابسته به اقلیت بر اکثریت و نیز ماهیت بعثی آن برای آل سعود خیلی اهمیت داشت، سعودی‌ها همچنین سیاست‌های اصولی و حمایت‌های بی‌دریغ و بی‌منت جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت عراق پس از سرنگونی صدام و کمک تهران به برقراری امنیت و ثبات در کشور همسایه صرف نظر از وجود پیوندهای مشترک مذهبی، فرهنگی و سیاسی میان دو همسایه را  تهدید امنیتی علیه خود قلمداد می‌کند.

سعودالفیصل وزیر خارجه سابق سعودی(که 9 جولای 2015 بر اثر کهولت سن مُرد)، سپتامبر 2005 در سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا از گسترش روابط عراق پس از صدام و جمهوری اسلامی ایران و تقویت آن در تمام زمینه‌ها انتقاد کرده بود.

 

حاکمان حجاز نظام سیاسی جدید پس از صدام و مهمتر از همه، تشکیل دولتی به ریاست شیعیان به عنوان اکثریت جمعیت عراق را تهدیدی برای آینده حکومت خود می‌دانند،‌زیرا از پیامدها  و تاثیرات آن بر افکارعمومی عربستان و احتمال به راه  افتادن تحرکات اعتراضی گسترده برای روی کار آمدن دولت منتخب در عربستان همانند عراق واهمه دارند و به همین سبب خواهان حفظ رژیم صدام معدوم بودند که در عمل رویایشان برباد رفت و از آن زمان سیاست جلوگیری از برقراری ثبات و امنیت در عراق را به شیوه‌های مختلف در پیش گرفته‌اند.پی گذشته وجود دارند که با گذشت زمان، اجرای آنها اهمیتی حیاتی یافته است. 

سعودی‌ها در دوران نخست وزیری ایاد علاوی به سبب رویکرد خاص وی، هر چند رابطه خوبی با وی داشتند، ولی از خصومت‌ورزی و اقدامات تخریبی خود در عراق دست برنداشتند.

در دوران نخست وزیری نوری المالکی، حکومت سعودی دخالت‌ها و اقدامات منفی خود علیه عراق را افزایش داد به طوری که مالکی با موضع‌گیری قاطع، بارها ریاض را به حمایت از تروریسم و مشکل‌آفرینی برای عراق متهم کرد، سعودی‌ها در پاسخ به این اتهامات مدعی می‌شدند که منزوی شدن اهل سنت، عامل مشکلات عراق  است، این ادعا در حالی بود که اهل سنت در کنار شیعیان و کردها سه ضلع مثلث نظام سیاسی جدید پس از صدام را تشکیل دادند و ریاست قوه مقننه به این اقلیت مهم عراق رسید. اتهام سعودی‌ها مبنی بر به حاشیه  رفتن اهل سنت نشان می‌دهد آنها با ریاست شیعیان به عنوان اکثریت جمعیت عراق بر دولت منتخب عراق مخالف هستند .

عملکرد حکومت سعودی در دوران نخست وزیری حیدرالعبادی چندان با دولت‌های قبلی پس از صدام تفاوتی پیدا نکرده است،چرا که مشکل این رژیم، حضور شخص خاص در هرم قدرت عراق نیست، بلکه سعودی‌ها با ماهیت نظام سیاسی جدید و همچنین روابط بسیار نزدیک و حسنه‌اش با جمهوری اسلامی ایران و از دست رفتن نفوذشان در صحنه سیاسی عراق مشکل دارند و تحلیلگران عراقی اقدام سعودی‌ها در بازگشایی سفارتشان در عراق را تنها در راستای افزایش اقدامات تخریبی و منفی ریاض می‌دانند نه حسن نیت آن برای بهبود رابطه با عراق، چرا که از نظر تحلیلگران، از زمان بازگشایی سفارت سعودی در دسامبر 2015 تا کنون، به عنوان مثال، بغداد که پیش از آن تاریخ، تقریبا با ثبات نسبی همراه بود، طی این مدت با موج انفجارهای خونین روبرو بوده است.

حیدرالعبادی نخست وزیر فعلی عراق پیش از تصدی این مسئولیت، سعودی‌ها را به حمایت از تروریسم و مشکل‌ آفرینی و فرقه‌گرایی در عراق متهم کرد، هر چند پس از نخست وزیری از آمادگی خود برای حرکت رو به جلو در روابط با کشورهای همسایه سخن گفت و روابط بغداد و ریاض به شکل بسیار محدودی بهبود یافت، اما تحرکات منفی ثامر السبهان سفیر حکومت سعودی در عراق و اتهامات ناروایش به نیروهای داوطلب مردمی و تحرکات خطرناک وی برای شعله‌ور کردن آتش فتنه شیعی سنی و نیز تلاش برای تخریب روابط بغداد با  تهران، موج نارضایتی و خشم عراقی‌ها از سعودی‌ها را به دنبال داشت به طوری که ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق به صراحت به سفیر رژیم سعودی هشدار داد از محدوده اختیارات تعریف شده فراتر نرود و در امور داخلی عراق دخالت نکند.الجعفری با تاکید بر این‌که حضور مستشاران جمهوری اسلامی ایران به ویژه سردار قاسم سلیمانی به درخواست دولت عراق بوده است، پاسخ کوبنده‌ای به ادعاها و جوسازی‌ها سعودی‌ها داد.

نقش پادشاهی سعودی در ویرانی عراق

به گزارش تسنیم، ایاد الجصانی پژوهشگر و تحلیلگر عراقی روز 21 اکتبر 2014 در مقاله‌ای به بررسی سیاست‌های حکومت سعودی در قبال عراق پرداخته و نقش سعودی‌ها در این کشور را ویرانگر خوانده بود.

وی با تشریح چگونگی شکل‌گیری وهابیت و حکومت آل سعود با ذکر موارد و شواهدی به ویژه حمله وحشیانه وهابیون به کربلای معلی و نجاف اشرف در سال 1801 ، از عمق کینه‌توزی و خصومت‌ورزی سعودی‌ها با ملت عراق طی دو قرن اخیر سخن می‌گوید.

 

رژیم سعودی در پس سرکوب انقلاب عراقی‌ها علیه صدام معدوم

حمایت پادشاهی آل سعود و دیگر شیوخ حاشیه خلیج فارس از رژیم صدام در جنگ طولانی هشت ساله علیه ایران بر هیچ کس پوشیده نیست،این رژیم در پس سرکوب انتفاضه عراقی‌ها علیه رژیم بعثی معروف به انتفاضه شعبانیه قرار داشت، انتفاضه‌ای که در سال 1991 میلادی چند روز پس از شکست رژیم بعثی در جنگ کویت آغاز شد که با چراغ سبز آمریکا و مشارکت گروهک تروریستی منافقین به طرز بی‌رحمانه‌ای سرکوب شد.

حضور گسترده تروریست‌های سعودی در عراق بیانگر عمق دخالت‌های ریاض است،‌آمریکایی‌ها به عنوان متحد و حامی اصلی سعودی‌ها بر فعالیت تروریست‌های وهابی مهر تایید زده‌اند

شیوخ و مبلغان وهابی در پی سرنگونی رژیم صدام، ده‌ها فتوا صادر کردند که طی آن جوانان سعودی را به داوطلب شدن برای کشتار عراقی‌ها به بهانه مبارزه با اشغالگران ترغیب می‌کردند. تناقض در اینجا بود که آمریکایی‌ها چندین پایگاه نظامی در عربستان احداث کرده بودند و شیوخ وهابی هرگز فتوایی برای مبارزه با آمریکایی‌ها صادر نکردند، زیرا چنین فتواهایی برای  افکار تکفیری به مثابه خروج بر آنچه ولی‌امر می‌خوانند،قلمداد می‌شود. شیوخی که شاه سعودی را ولی‌امر می‌خوانند و هرگونه انتقادو اعتراض علیه وی و حکومت آل سعود را حرام می‌دانند.

شیوخ وهابی به صدور فتاوای تحریک آمیز برای جلب جوانان و اعزام آنها به عراق و ویران کردن این کشور به بهانه جهاد ادعایی خود ادامه دادند، این سئوال بارها مطرح شده که آیا صدور این فتاوا بدون موافقت حکومت سعودی منطقی است؟ حضور پرشمار تروریست‌های سعودی که به منفجر کردن خود در میان مردم عراق دست می‌زنند و نیز سعودی‌ بودن اکثر سرکردگان تروریست‌ها نشان می‌دهد که صدور فتاوای وهابیون با هماهنگی حاکمان حجاز صورت گرفته و می‌گیرد.

طی سال‌های پس از سرنگونی صدام، هزاران  تروریست تکفیری به بهانه جهاد ادعایی خود از عربستان به عراق رفته‌اند و این کشور به ویژه بغداد را به صحنه‌ای برای فعالیت‌های خونین خود تبدیل کردند که سبب به راه افتادن حمام خون شد.

نکته عجیب و غریب در این است که تروریست‌های سعودی با وجود ادعای رفتن به عراق برای جهاد با اشغالگران، عملا کشتار قشرهای مختلف ملت عراق به ویژه شیعیان را در بازارها، ایستگاه‌های اتوبوس، نانوایی‌ها، پمپ بنزین‌ها و دیگر مراکز شلوغ در دستور کار قرار داده‌اند. اسنادی که آمریکایی‌ها فاش کرده بودند، نشان می‌داد که بیشتر عاملان حملات انتحاری در عراق، سعودی بوده‌اند.

 

حکومت آل سعود هرگز اقدامی در جلوگیری از صدور فتاوای تکفیری و ممانعت از سفر سعودی‌ها به عراق انجام نداده است.

لوری بلوتکین بوگارت از مرکز مطالعات واشنگتن گفته بود: احمقانه است اگر فکر کنیم عربستان در تحکیم ثبات سیاسی عراق مشارکت خواهد کرد.زیرا حکومت سعودی هر نظام دموکراتیکی را که در همسایگی‌اش شکل گیرد، خطری برای خود می‌داند.

موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق طی سال‌های 2004 تا 2011 میلادی در اظهاراتی که 13 دسامبر 2013 میلادی در روزنامه الجوار منتشر شد،  تاکید کرده بود پادشاهی عربستان سعودی بزرگترین تامین‌کننده مالی گروه‌های تروریستی به اصطلاح جهادی در عراق است.

سیاستمداران مزدوری که با پول‌های سعودی فتنه‌گری می‌کنند

نام طارق الهاشمی تقریبا برای همه شناخته شده است،افسر ارشد سابق ارتش بعثی صدام و عضو ارشد حزب اسلامی عراق به عنوان شاخه اخوان المسلمین عراق که در سال 1385 از سوی جبهه موسوم به توافق اهل سنت به عنوان معاون رئیس جمهور عراق معرفی شد، الهاشمی در زمان تصدی پست معاونت جلال طالبانی بارها به حمایت از حزب منحله بعث پرداخت.

شنبه 26 آذر 1390 بود که پس از پخش صحنه‌‌هایی از اعترافات چند عضو تیم حفاظت طارق الهاشمی در تلویزیون عراق، وزارت کشور عراق حکم بازداشت وی را صادر کرد، این افراد به نقش مستقیم طارق الهاشمی و فرمان‌های وی در انجام ترور‌ها و بمب‌گذاری‌ها اعتراف کردند،  ما در پی صدور این حکم، الهاشمی و شماری از همراهانش به کردستان عراق گریخت و از تسلیم و حضور در دادگاه محاکمه خود سر باز زد، این در حالی بود که بسیاری از مردم عراق با برگزاری تظاهرات، تحویل وی به دادگاه برای محاکمه را خواستار شدند.گروه تروریستی منافقین در پی پخش اعترافات تیم حافظت الهاشمی، جنجال رسانه‌ای گسترده‌ای را در حمایت از الهاشمی و تخریب دستگاه قضایی ونخست وزیر عراق به راه انداخت.الهاشمی از حامیان پر و پا قرص فرقه رجوی به شمار می‌رود.

الهاشمی که بین کردستان عراق و ترکیه و کشورهای عربی در رفت و آمد بوده است، بارها سفرهای پنهانی و همچنین در پوشش سفر حج و عمره به عربستان انجام داده است.

عربستان سعودی به طور خاص سرمایه‌گذاری ویژه‌ای بر روی برخی سیاستمداران و شخصیت‌های وابسته به اقلیت عراق انجام داده که مهمترین آنها طارق الهاشمی فراری، اسامه النجیفی، ایاد علاوی و اثیل النجیفی هستند.شهریور سال 94، یک رسانه عراقی از سندی پرده برداشت که بر حمایت های ویژه آل سعود از این سیاستمداران مهر تایید می‌زد.

بر اساس این سند که در پایگاه خبری المسله منتشر شده بود، رژیم سعودی سه مزدور خود، علاوی، النجیفی و الهاشمی را با شش هزار روادید حج به صورت سری مورد حمایت قرار داده است.

البته این سند تصریح می‌کرد موضوع روادید حج اختصاص یافته به ایاد علاوی، در داخل عراق  فاش می‌شود که این رسوایی، علاوی را در تنگنا قرار می دهد که سبب می شود تا رژیم سعودی برای سرپوش گذاشتن بر این رسوایی، به صورت رسمی ادعا کند که سهمیه حجاج عراق را افزایش داده و اینگونه القا شود که افزایش تعداد حجاج در نتیجه درخواست مقامات عراق مبنی بر افزایش آن صورت گرفته است.

سند منتشر شده در پایگاه المسله، در راستای اسناد فاش شده از سوی سایت ویکی لیکس صورت گرفته است که نشان می‌دهد عربستان با هماهنگی سیاستمداران مزدور خود، مسئله افزایش تعداد حجاج را برای اهداف سیاسی به  خدمت گرفته است این در حالی است که رژیم سعودی همواره ادعا کرده است که با استفاده از حج برای هر گونه اهداف سیاسی یا دامن زدن به مسائل طایفه ای مخالف است.

بر اساس این سند فاش شده، رژیم سعودی که درخواست رسمی عراق(دولت منتخب عراق) برای افزایش تعداد حجاج عراقی را نپذیرفته بود، شش هزار روادید حج به صورت کاملا سری و محرمانه به سیاستمداران وابسته به خود برای تجلیل از آنها به سبب اجرای سیاست های سعودی و ترویج دیدگاه ها و مواضع سعودی در داخل عراق اهدا کرده بود.

سایت ویکی لیکس اخیرا اسناد زیادی درباره فعالیت های ویرانگر و خرابکارانه و فتنه گرانه رژیم آل سعود در کشورهای منطقه به ویژه در عراق را منتشر کرده بود.

یک تحلیلگر عراقی در این باره گفته بود مسئله ارتباط برخی شخصیت های عراقی با عربستان سعودی و تلاش آنها برای اجرای سیاست های سعودی در عراق تازگی ندارد، اما مسئله شرم آور در این سند این است که این سیاستمداران یعنی علاوی، اسامه النجیفی و طارق الهاشمی برای تقویت نفوذ سیاسی خود از طریق افزایش تعداد حجاج تلاش می‌کنند و این سیاستمداران و سعودی از حج برای اهداف سیاسی سوء استفاده می‌کنند که یک مسئله غیر اخلاقی و بر خلاف عرف سیاسی و روابط دیپلماتیک میان کشورها به شمار می رود.

بر اساس برخی اسناد ویکی لیکس، برخی از مقامات وسیاستمداران عراقی(وابسته به اقلیت) در حالی که خواهان حمایت سعودی بوده اند، همزمان با تقویت روابط عراق و ایران هم مخالفت می‌کرده اند.

افشاگری نماینده جدا شده از فهرست ایاد علاوی

حسن العلوی که از فهرست العراقیه ایاد علاوی(اولین فهرست سیاسی ایاد علاوی در انتخابات پارلمانی عراق) جدا شده بود، یکی از دلایل جدایی‌اش را اینگونه نوشته بود که به همراه طارق الهاشمی و چند عضو فهرست العراقیه(الهاشمی پس از جدایی از حزب اسلامی عراق به العراقیه پیوسته بود) به دیدار ملک عبدالله پادشاه(سابق) عربستان رفته بودیم، آنجا بود که پادشاه سعودی مستقیما خطاب به الهاشمی گفت : دو میلیارد و نیم به تو دادم ولی همچنان شیعیان در حکومت هستند، طی مدت زمانی، دو میلیارد و نیم دیگر در اختیار تو قرار خواهد گرفت.. آنگاه ملک عبدالله این جمله را بار دیگر تکرار کرد.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا که مسئول پرونده خاورمیانه بود، فاش کرده بود سعودی‌ها منبع اول و قوی تامین مالی گروه‌های تروریستی در مناطق مختلف جهان از جمله عراق هستند

نشریه انگلیسی دیلی میل نوشته بود شورای امنیت در گزارشی فاش کرده بود که طی سال‌های 1993 تا 2003، سعودی‌ها مستقیما 500 میلیون دلار به شبکه القاعده کمک کرده بودند.

بهره‌برداری سیاسی از حج برای پیشبرد سیاست‌های ویرانگر در عراق

المدی پرس سپتامبر 2013 میلادی از اقدام سیاسی عربستان در اعطای 20 هزار روادید حج به شیوخ عشایر عراق با دور زدن دولت این کشور پرده برداشته بود. این رسانه نوشته بود دعوت سعودی از برخی شیوخ عشایر برای ادای مناسک، انتقادهای گسترده شیوخ عشایر استان واسط را برانگیخته و آنها این دعوت را وقیحانه و بر خلاف عرف و قوانین بین الملل دانستند. آنها از سعودی‌ها خواستند به جای این  اقدام مداخله‌جویانه سهمیه حجاج عراق را با توجه به جمعیت آن افزایش دهند.

شیوخ عشایر در اولین کنفرانس شوراهای پشتیبانی و شیوخ عشایر و بزرگان استان واسط با مشارکت نمایندگانی از نخست وزیری و فرمانده عملیات الرافدین و فرمانده پلیس استان بر مخالفت خود با این اقدام مداخله‌جویانه سعودی تاکید کردند.

همان زمان نمایندگانی از ائتلاف ملی عراق، حکومت سعودی را به سبب دعوت از برخی شیوخ عشایر و دادن 20 هزار روادید حج به آنها به نقض حاکمیت عراق متهم کرده و خواستار مقابله دولت عراق با این اقدام مداخله جویانه شده بودند.

صادق الموزانی رئیس شوراهای پشتیبانی استان واسط گفته بود شرکت کنندگان در این کنفرانس، دعوت حاکمان عربستان از شیوخ عشایر برای ادای مناسک حج را محکوم کردند، آنها این اقدام را دخالت در امور عراق می‌دانند.

محمد عباس العریبی مشاور نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق در هفتم سپتامبر 2013 میلادی گفته بود کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس) خواهان ویرانگری و تخریب عراق هستند.

وی درخواست سعودی برای برگزاری کنفرانس عشائری در ریاض را اقدامی برای فتنه طایفه‌ای توصیف کرده بود.

 

 

عشایر استان کربلای معلی هم با رد دعوت حاکمان حجاز برای شرکت در کنفرانس عشایری در ریاض، هدف از برگزاری آن را شعله‌ور کردن آتش فتنه طایفه‌ای و تفرقه‌افکنی میان عشایر عراق توصیف کرده بودند.

محمد اللکاش از اعضای ائتلاف ملی عراق با محکوم کردن اقدام ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان در دعوت از هزار نفر از شیوخ عشایر عراق برای برگزاری نشستی با آنها، آن را دخالت آشکار در امور داخلی عراق و زیر پا گذاشتن تمام ارزش‌های حسن همجواری و با هدف برهم زدن امنیت و ثبات عراق خوانده بود.

این در حالی است که نوری المالکی نخست وزیر سابق عراق با هدف تحکیم آشتی ملی و خنثی کردن تلاش‌های تفرقه‌افکنانه رژیم‌های مخالف روند سیاسی پس از صدام معدوم، در سال 2006 میلادی کنفرانس عمومی عشایر عراق را در بغداد برگزار کرده بود.

این کنفرانس در راستای طرح آشتی و گفت‌وگوی ملی برگزار شد که مالکی در ژوئن همان سال اعلام کرده بود و هدف از آن جلوگیری از کشانده شدن عراق به سمت جنگ داخلی و مهار خونریزی و نزدیک کردن دیدگاه‌‌های تمام طوایف و عشایر به یکدیگر اعلام شده بود.

تلاش‌های جدی دولت عراق در واکنش به تحرکات گسترده حاکمان و شیوخ دربار سعودی برای شعله‌ور کردن آتش فتنه مذهبی و تلاش برای تجزیه این کشور صورت گرفت، با توجه به این‌که آل سعود به مفتیان و شیوخ دربار اجازه می‌دهد فتاوایی علیه کشورهای منطقه به ویژه عراق، سوریه و ایران و صدور تروریسم تکفیری بدون بازداشتن این تحریک‌کنندگان از فتنه‌افکنی و حمایت از تروریسم صادر کنند که بیانگر عمق کینه‌توزی و دشمنی این آل سعود است.

حکومت سعودی در یک اقدام مداخله‌جویانه و البته فریبکارانه نشست ادعایی با عنوان کنفرانس آشتی ملی عراق را با دعوت از شماری از شخصیت‌های عراقی که اکثرا همسو با سیاست‌های ریاض بودند، در اکتبر 2006 در عربستان برگزار کرد که از جمله  افراد شرکت کننده در این نشست می‌توان به طارق الهاشمی و و حارث الضاری از مهمترین شخصیت‌ها و شیوخ تکفیری بعثی دنباله‌رو سعودی‌ها اشاره کرد.

نقش عربستان در به وجود آمدن گرداب خشونت و ترور در عراق

هر چند سرنگونی رژیم بعثی صدام، یک حادثه مهم برای مردم عراق بود و اکثریت آنها یعنی شیعیان از نابودی جنایتکارترین دیکتاتور جهان عرب که مرتکب جنایات وحشتناکی علیه آنها و نیز ملت ایران شده بود، نفس راحتی کشیده بودند، ولی طولی نکشید که موج حملات مسلحانه و انتحاری و انفجار بمب مناطق شیعه‌نشین را هدف قرار داد که رد پای سعودی‌ها در تمام این انفجارها و حملات انتحاری و بمب‌‌گذاری‌ها به ویژه ترور آیت الله حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و یکی از مطرح‌ ترین روحانیون سیاستمدار شیعی،‌انفجار حرمین امامین عسکریین(علیهما السلام) و فاجعه پل ائمه در کاظمین به چشم می‌خورد که این سه حادثه سبب افزایش حملات و انفجارهای تروریستی و گسترش موج خشونت‌ها شد که مسبب آن هم تروریست‌های بعثی و تکفیری بودند که بیشتر آنها را سعودی‌ها تشکیل داده‌اند.

آیت الله سید محمدباقر حکیم رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و یکی از مشهورترین روحانیون فعال سیاسی عراق در قرن بیستم بود. حکیم در تاریخ 29 آگوست 2003 پس از سه ماه از سرنگونی رژیم صدام و بازگشت به عراق در نجف اشرف پس از اقامه نماز جمعه هنگام خروج از حرم مطهر امام علی بن ابی‌طالب علیه السلام ترور شد. در این جنایت تروریستی 125 نمازگزار دیگر نیز همراه وی به شهادت رسیدند.

انفجار تروریستی در حرمین امامین عسکریین(علیهماالسلام) هم روز 22 فوریه 2006 (سوم اسفند 1384) رخ داد که طی آن تروریست‌های تکفیری مورد حمایت آل سعود با به‌کار بردن 215 کیلوگرم مواد منفجره، این مکان مقدس و مورد احترام همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی را منفجر کردند تا برگ دیگری از جنایت وهابیون تکفیری در تاریخ ثبت شود و اوج بغض و کینه وهابی‌ها نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و پیروان و محبان آنها و توطئه آل سعود برای شعله‌‌ور کردن آتش فتنه مذهبی در جهان اسلام را نشان داد.

بی‌شک فتاوای شیوخ وهابی در جنایت هولناک مزدورانشان در سامراء و انفجار حرمین عسکریین (ع) تاثیرگذار بود، چرا که پیش از رخ دادن این فاجعه تروریستی، بن جبرین و عبدالرحمن البراک از شیوخ وهابی به صراحت اعلام کرده بودند که این حرمین به زعم آنها مرکز بت پرستی، شرک و نماد بدعت است و باید تخریب شود.

نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت عراق هم از این جنایت ابراز انزجار کرده بودند، در راس آنها جلال طالبانی رئیس جمهور سنی‌مذهب وقت عراق با محکوم کردن این اقدام کینه‌توزانه تکفیری‌ها چنین گفته بود این حرم مطهر در قلوب و وجدان بیدار مردم جهان به ویژه عراق قرار داشت و برای همیشه جاودانه خواهد بود، این  انفجار زمینه  وحدت مردم عراق در برابر تکفیری‌ها را فراهم می‌کند.

اما اقدام هوشمندانه و بجای آیت الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق در صدور یک فتوا، توطئه وهابیون برای شعله‌ور کردن آتش فتنه مذهبی در عراق و جهان اسلام را خنثی کرد، آیت الله سیستانی در این فتوا  تاکید کرده بود ما این جنایت را به حساب اهل سنت نمی‌گذاریم، بلکه معتقدیم این جنایت را تکفیری‌ها مرتکب شده‌اند.

جنایات گروه تروریستی تکفیری رعب‌آوری به نام داعش هم با حمایت‌های وهابیون بر عزم ‌آل سعود برای جلوگیری از بازگشت امنیت و ثبات به عراق مهر تایید زد. یکی از هولناک‌ترین جنایات تکفیری‌ها، کشتار وحشیانه 1700 دانشجوی شیعی در مرکز هوایی اسپایکر در شهر تکریت بود،‌جنایتی که در ژوئن 2014 میلادی رخ داد.

فوریه 2015 ماجد الاعرجی از مسئولان دستگاه قضایی عراق از دستگیری 30 نفر از متهمان این جنایت و اعتراف 16 نفر از آنها به  ارتکاب کشتار وحشیانه صدها جوان شیعی خبر داده بود.

اعتراف سعودی‌ها به جنایات اتباعشان در عراق

مهرماه 1393 بود که روزنامه الحیات عربستان فاش کرده بود اتباع سعودی، هماهنگی و انجام اکثر عملیات انتحاری و بمب‌گذاری را برعهده دارند.بر اساس این افشاگری، سعودی‌های وابسته به گروه تروریستی داعش در 60 درصد عملیات انتحاری و بمب‌گذاری در عراق دست داشته‌اند.

 

 

به گفته برخی تحلیلگران سیاسی، عربستان یکی از مراکز اصلی آموزش تروریست‌های تکفیری در منطقه و از حامیان مهم آنها به شمار می‌رود.

طی سال‌های اخیر، نیروهای امنیتی عراق شمار قابل توجهی از تروریست‌های سعودی را دستگیر کرده‌اند و اعترافات آنها هم از رسانه‌های مختلف عراقی منتشر و یا پخش شده است.

تاکید مقامات عراقی بر حمایت عربستان از تروریسم

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در یکی از سخنرانی‌های خود عربستان و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را از جمله کشورهایی معرفی کرد که از تروریست‌های تکفیری حمایت می‌کنند.

وی  به نام عربستان سعودی و برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز اشاره و تاکید کرده بود: داعش تهدیدی برای چندین کشور از جمله عربستان است، آنها اگر چه از این مسئله به خوبی آگاهی داشتند، ولی گمان کردند می‌توانند از تروریست‌های داعشی برای فشار وارد کردن به دشمنان و رقبای خود در منطقه بهره‌برداری کنند. العبادی از رژیم سعودی خواسته بود متناسب با نیازها و اقتضائات زمان گام بردارد تا عراق بتواند صفحه‌ای جدید و مثبت را در قبال همه بگشاید.

نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر سابق عراق همه بارها تاکید کرده بود که عربستان سعودی و قطر با حمایت از تروریست‌های تکفیری در عراق به طور آشکار علیه این کشور اعلان جنگ کرده‌اند.

مالکی با تاکید بر حمایت پادشاهی سعودی از گروه‌های تروریستی تکفیری، اشغال بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه توسط این گروه‌ها بدون حمایت‌های عربستان و برخی کشورهای دیگر را غیر ممکن خواند و گفت سعودی‌ها در راستای اهداف سیاسی و تکفیری و طایفه‌ای، تروریست‌های داعشی را به ارتکاب جنایات تشویق می‌کنند.

نمایندگان پارلمان و مقامات عراقی، هم بارها رژیم سعودی را به حمایت از تروریسم در عراق متهم کرده‌اند.

ولید الحلی از اعضای ائتلاف دولت قانون تاکید کرده بود عربستان سعودی از محور شرارت بر ضد عراق حمایت می‌کند و در کشتار مردم آن از طریق حمایت از گروه‌های تروریستی دست دارد. وی از سعودی‌ها خواست از بازی با آتش و بی‌ارزش تلقی کردن خون عراقی‌ها دست بردارند.

 

محمد الصیهود از نمایندگان پارلمان عراق هم بر ضرورت اتخاذ اقدامات و مجازات بازدانده از سوی سازمان ملل و شورای امنیت بر ضد رژیم حاکم بر عربستان به سبب حمایت مالی، تسلیحاتی و صدور فتوا از تروریسم تاکید کرد.

وی خاطر نشان کرد: عربستان سعودی مسئول خون هزاران بیگناه در عراق، سوریه، مصر، لیبی، تونس،‌الجزایر و بحرین است، عربستان خطری است که امنیت و صلح جهانی را تهدید می‌کند و شورای امنیت و سازمان ملل باید با این کشور به عنوان صادر‌کننده و حامی تروریسم و مسئول شعله‌ور کردن آتش جنگ‌ها و فتنه‌های طایفه‌ای و تکفیری در منطقه برخورد کنند.

اعتراف آمریکایی‌‌ها به نقش عربستان در بی‌ثبات کردن عراق

به گفته الصیهود،‌حتی مقامات آمریکایی هم به دست داشتن حکومت سعودی در تمام جنایات و نقض حقوق بشر اذعان کرده‌اند به طوری که روزنامه گاردین به نقل از کریستوفر هیل سفیر سابق آمریکا در عراق نوشته بود که وی در مکاتبات و تماس‌های خود با دولت کشورش از دست داشتن سعودی در اقدامات خشونت‌آمیز در عراق سخن گفته است.

کریستوفر هیل از نقش عربستان سعودی برای تضعیف و متزلزل  کردن دولت عراق و حمایت از گروه‌های تروریستی مسلح برای به شکست کشاندن تجربه سیاسی جدید در این کشور پرده برداشته بود.

وی در یکی از نامه‌های سری خود به وزارت خارجه آمریکا گفته بود: «عربستان سعودی و نه ایران بزرگترین چالش و پیچیده‌ترین مشکل برای سیاستمداران عراقی است که تلاش می‌کنند دولت باثبات و مستقل تشکیل دهند و علت آن، پول‌های سعودی و مواضع خصمانه‌اش بر ضد شیعیان و دغدغه‌هایی است مبنی بر این‌که عراق به رهبری شیعیان نفوذ منطقه‌ای ایران را تقویت می‌کند.»

 

 

هیل با مدرک و سند از حمایت مستقیم عربستان از گروه‌های تروریستی مسلح در عراق و حمایت مالی از عملیات جنایتکارانه آنها در عراق پرده برداشت که در این زمینه از وسایل مختلف استفاده می‌کند، گاهی از برگ طایفه‌گری در کنار میزبانی از شخصیت‌های تحت پیگرد دستگاه قضایی عراق(همچون طارق الهاشمی) و گاهی به سبب فتاوای تحریک به قتل و خشونت با هدف ایجاد هرج و مرج و شعله ور کردن فتنه طایفه‌ای در عراق و از بین بردن طرح ملی و به شکست کشاندن طرح آشتی ملی بهره‌برداری می‌کند.

اسناد و مدارک دولت عراق درباره حمایت عربستان از تروریسم

سلمان الموسوی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون تاکید کرده بود بغداد مدارک و  اسنادی در دست دارد که حمایت حکومت سعودی از تروریسم و گروه تروریستی داعش را اثبات می‌کند.

وی در این اظهارنظر که شبکه العراقیه پخش کرد، تصریح کرد این اسناد حمایت حکومت سعودی از تروریسم و ارسال سلاح و پول و خودروهای پیشرفته برای حلمه به ارتش و پلیس عراق را مورد تاکید قرار می‌دهد. بغداد همچنین اطلاعات دقیق در دست دارد که حکومت سعودی،‌جنگ خیابانی را به تروریست‌های داعشی آموزش می‌دهد.

به گفته الموسوی، برخی از تروریست‌های داعشی دستگیر شده در اعترافات خود به صراحت از دست داشتن حکومت سعودی در پرونده برهم زدن اوضاع  امنیتی عراق و حمایت از گروه‌‌های مختلف تروریستی از جمله داعش برای ایجاد هرج و مرج خبر داده‌اند.

روزنامه الکترونیک الغد عراق به نقل از منابع موثق فاش کرده بود: پادشاهی عربستان سعودی، مبلغ 50 میلیون دلار به شیخ حارث الضاری(یکی از مهمترین شیوخ تکفیری دنباله‌روی آل سعود در عراق) پرداخت کرده بود تا گروه‌های حامی رویکرد دینی و سیاسی سعودی‌ها را جمع کند، اولین پرداخت، 13 میلیون دلار بود که این امر سئوالی را درباره نقش حکومت سعودی در بی‌ثبات کردن عراق مطرح می‌کند.

نیمی از تروریست‌های خارجی در عراق سعودی هستند

روزنامه لس آنجلس تایمز چند سال پیش در زمان  دولت جرج بوش فاش کرده بود با وجودی که مقامات دولت جرج بوش تمایل دارند انگشت اتهام را به سمت ایران و سوریه درباره حمایت از تروریست‌ها در عراق نشانه روند، با این حال بیشترین تعداد جنگجویان خارجی و انتحاری از عربستان سعودی وارد عراق می‌شوند.

این روزنامه نوشته بود 45 درصد جنگجویان خارجی که وارد عراق می‌شوند، از عربستان هستند.

در اسناد ویکی‌لیکس هم به حمایت رژیم سعودی از تروریسم و تلاش‌هایش برای بی‌ثبات کردن و ایجاد موج خشونت در عراق اشاره شده بود. بر اساس یکی از این سندهای افشا شده، هیلاری کلینتون وزیر خارجه سبق آمریکا طی سال‌های 2010 و 2011 فاش کرده بود که عربستان سعودی از گروه‌های  افراطی در جهان حمایت می‌کند.

موفق الربیعی مشاور امنیت ملی سابق عراق هم تاکید کرده بود پادشاهی عربستان سعودی بزرگترین حامی گروه‌های تروریستی مسلح در عراق است.

 

 

حسین الدباش کارشناس سیاسی عراقی در امور عربی تاکید کرده است عربستان سعودی و قطر پس از شکست در اجرای طرح‌هایشان در سوریه برای جبران شکست خود به برهم زدن امنیت و ثبات عراق روی آورده‌اند. عربستان و قطر برای برهم زدن ثبات عراق تلاش می‌کنند، زیرا طرح آنها در سوریه شکست خورده است، عربستان حامی تروریسم در عراق است.

حسین علی الحمدانی تحلیلگر عراقی هم می‌گوید کریستوفر هیل سفیر سابق آمریکا در بغداد از حمایت عربستان از تروریسم در عراق سخن گفته بود که این مسئله را ما مردم عراق به خوبی می‌دانیم، عربستان سعودی در قبال تغییر(روی کار آمدن نظام منتخب مردمی پس از سرنگونی صدام) در عراق موضع منفی گرفت.

«جوزف مکمیلان» ژانویه 2006  در مقاله‌ای در سایت موسسه صلح آمریکا درباره روابط عربستان و عراق نوشته بود: سرازیر شدن تروریست‌های سعودی و دیگر تروریست‌ها برای رفتن به عراق برای «جهاد»(بهانه تروریست‌های تکفیری و حامیانشان برای توجیه جنایاتشان) به مسئله بزرگی در روابط ریاض و بغداد تبدیل شد، به طوری که 75 درصد عاملان حملات تروریستی انتحاری را تروریست‌های سعودی تشکیل داده که این آمار و ارقام شک و تردیدهای مقامات عراقی درباره آیا مقامات سعودی مصمم به کنترل مرزها و جلوگیری از ورود تندروها به خاک عراق هستند، افزایش داده است.

اعتراف صریح مقامات سعودی به ارسال کمک‌های مالی از عربستان برای تروریست‌ها

نکته مهم دیگر اعتراف سخنگوی وزارت کشور سعودی درباره جمع آوری کمک‌های مالی برای تروریست‌های تکفیری از سوی سعودی‌هاست که واکنش وزارت خارجه عراق را به دنبال داشته و خواستار توضیح حکومت سعودی در این زمینه شده است.

منصور الترکی سخنگوی وزارت کشور سعودی پنجشنبه 20 خرداد به کمک سعودی‌ها به تروریست‌های داعشی در پوشش کمک به کودکان فلوجه اعتراف کرد و گفت گروه‌هایی در عربستان سعودی هستند که تحت عنوان «کمک به کودکان فلوجه» اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مالی برای داعش می‌کنند.

وی با اشاره به دستگیری 226 نفر در ارتباط با حمایت مالی از تروریسم در عربستان در تلاش برای توجیه ارسال کمک‌های مالی از سوی سعودی‌ها برای تروریست‌های تکفیری در عراق، حضور تاثیرگذار نیروهای داوطلب مردمی در نبرد آزادسازی فلوجه را عامل ارسال این کمک‌ها دانست و مدعی شد حضور حشد شعبی طرفدار ایران باب کمک‌های مالی برای داعش را باز کرده و کنترل عواطف و احساسات مردم(عربستان) غیر ممکن است .

ادعای این‌که حضور نیروهای داوطلب مردمی عراق در عملیات پاکسازی فلوجه از لوث تروریست‌های تکفیری عامل ارسال کمک‌های مالی از سوی سعودی‌ها برای تروریست‌هاست، از عمق خصومت‌ورزی آل سعود با بسیج مردمی و وحشت آنها از نابودی قریب‌الوقوع مهمترین کانون تروریسم تکفیری در عراق حکایت می‌کند.

رسمیت یافتن دخالت‌های عربستان در عراق

بازگشایی سفارت عربستان در بغداد در روز 30 دسامبر 2015 در حقیقت رسمیت‌ یافتن دخالت‌های سعودی‌ها در امور عراق بود که این اقدام با اعتراض گسترده محافل مختلف عراقی روبرو شد.

ثامر السبهان به عنوان اولین سفیر سعودی در عراق پس از رژیم صدام فعالیت خود را در حالی آغاز کرد که ماهیت نظامی‌گری وی و سابقه عضویتش در نیروهای مسلح سعودی، نگرانی‌های زیادی را در میان عراقی‌ها از نقش منفی و تخریبی وی به وجود آورد.

العربی الجدید از رسانه‌های همسو با رژیم سعودی، سفارت سعودی در ریاض را به منزله  کندوی عسل توصیف  کرده بود که سفیر آل سعود به طور پیوسته میزبان برخی مقامات، سیاستمداران، نویسندگان، علما و شیوخ عشایر(وابسته به اقلیت) بوده است.

حکومت سعودی همچنین عبدالمنعم عبدالرحمن صالح را به عنوان سرکنسول خود در شهر اربیل در شمال عراق منصوب کرد تا دخالت‌های این رژیم در اتوبان اربیل به بغداد تداوم یابد.

دخالت‌های سفیر عربستان در عراق

ثامر السبهان در اظهاراتی تحریک‌آمیز و فتنه‌انگیز، نیروهای بسیج مردمی یا حشد شعبی را که نقش مهمی در نبرد با تروریسم تکفیری و آزادسازی بیشتر مناطق اشغال شده ایفا کرده‌اند، هدف هجمه خود قرار داد و مدعی شد: مخالفت کردها و استان  الانبار با ورود این نیروها به مناطقشان به معنای عدم مقبولیت این نیروها در جامعه عراق است.

به گزارش تسنیم، السبهان در گفت‌وگو با شبکه السومریه در اظهاراتی که بوی فتنه‌گری می‌دهد، گفت : آیا دولت عراق با حضور حشد سنی همانند حشد شیعی فعلی و تسلیح آنه موافقت می‌کند، چرا فقط سلاح را در اختیار حشد شعبی قرار داده است؟

 

وی جمهوری اسلامی ایران را در حالی به  دخالت در امور داخلی عراق و ایجاد شبه‌نظامیان مسلح متهم کرد که مقامات بلندپایه عراقی به ویژه فواد معصوم و سلیم الجبوری وابسته به اقلیت اهل سنت بارها از نقش مثبت و سازنده ایران و حمایت‌های مثمرثمر آن از بغداد در نبرد با تروریسم تکفیری قدردانی کرده‌اند.

السبهان مدعی شد: اهل سنت عراق از پادشاهی سعودی به این خاطر که آنها را رها کرده، خشمگین هستند و آنها در دیدارهایی که انجام شد، به من گفتند شما ما را رها کردید تا در رویارویی با سرنوشتمان تنها باشیم.

درخواست برای اخراج سفیر عربستان

مواضع و اظهارات فتنه‌افکنانه سفیر سعودی‌ها در عراق سبب خشم مردم و محافل سیاسی و نیروهای داوطلب مردمی شد به طوری که شورای حشد شعبی از دولت عراق خواست ثامر السبهان را اخراج کند.

احمد الاسدی سخنگوی حشد شعبی، السبهان را نماینده رژیمی دانست که همچنان خون شهروندان عراقی از خودرو‌های بمب‌گذاری شده تروریست‌های وابسته به سعودی بر روی زمین ریخته می‌شود. به گفته وی،‌دروغگویی‌ها و اظهارات وی تحریک مستقیم به فتنه میان قشرهای مختلف مردم عراق است.

حنان الفتلاوی از نمایندگان پارلمان عراق با محکوم کردن دخالت‌های سفیر سعودی تاکید کرد حکومت سعودی باید یک دوره فشرده آموزش آداب فعالیت دیپلماتیک برای سفیر خود در عراق برگزار کند و وزارت خارجه عراق هم باید آخرین هشدار را به السبهان برای دست برداشتن از گزاف‌گویی‌هایش بدهد.

 

شاکر الدراجی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون در واکنش به دخالت‌های سعودی در امور عراق گفته بود آنچه در عراق می‌گذرد، بخشی از رویکرد حکومت سعودی برای سلطه بر منطقه است.

عباس البغدادی تحلیلگر عراقی، السبهان را یک جنایتکار جنگی خواند که به عنوان سفیر حکومت آل سعود در بغداد مشغول به کار شده است. به گفته وی، السبهان افسر سازمان اطلاعات سعودی، استوارنامه خود را تسلیم کرده است.

طالب عبدالواحد الخربیط از نمایندگان اتحاد القوی العراقیه از تشکل‌های اهل سنت عراق بر ضرورت مقابله با تحرکات مداخله‌جویانه سفیر سعودی در امور کشورش تاکید کرد و گفت سفیر سعودی آشکارا در امور سیاسی عراق دخالت می‌کند، به طوری که هر از چند گاهی به میزبانی از برخی سیاستمداران عراقی به ویژه از نمایندگان اتحاد القوی می‌پردازد تا آنها را علیه حشد شعبی و روند سیاسی عراق تحریک کند.

وی با تاکید بر ضرورت توقف دخالت‌های سفیر آل سعود در عراق گفت : نامه‌ای برای سفیر سعودی در بغداد نوشتم و خطاب به وی گفتم آیا به سفیر عراق در ریاض اجازه می‌دهید که معارضان سعودی در منطقه شرقی را دعوت و از آنها میزبانی کند.

حنین قدو از نمایندگان ائتلاف ملی عراق هم با محکوم کردن دخالت‌های سفیر سعودی گفت السبهان خارج از چارچوب ماموریت رسمی‌اش به عنوان سفیر یک کشور در کشور دیگر عمل می‌کند،‌آیا سفیر سعودی یا حکومت رژیمش به دولت عراق اجازه می‌دهد در مسائل داخلی عربستان دخالت یا از گروه‌های مشخصی به زیان گروه‌های دیگر حمایت کند؟.

نگاهی به عملکرد و سیاست‌های عربستان سعودی با توجه به مواضع و اظهارنظرهای اخیر سفیر این رژیم در عراق نشان می‌دهد ریاض همچنان روشن کردن آتش فتنه طایفه‌ای و  تنش میان قشرهای مختلف ملت عراق و تحریک گروه‌های عراقی علیه یکدیگر را دنبال می‌کند.

احمد سلیم از نمایندگان پارلمان عراق با انتقاد از دخالت‌های رژیم سعودی در کشورش گفت رژیم سعودی همچنان با طرح سیاسی عراق(پس از صدام معدوم) مخالفت می‌کند، این در حالی است که بغداد اجازه داده  است تا سفارت سعودی بازگشایی شود.

وی افزود رژیم سعودی از طریق ادامه صدور فتاوای تحریک‌ آمیز و طایفه‌ای علیه عراق و سرازیر کردن پول‌های فراوان برای طرفهایی که برای شکست طرح سیاسی جدید تلاش می‌کنند و نیز استقبال از افراد تحت پیگرد دستگاه قضایی عراق همچون طارق الهاشمی و رافع العیساوی به خصومت‌ورزی با ملت عراق ادامه می‌دهد.

دخالت عربستان در ورزش عراق

دخالت‌های سعودی‌ها در امور داخلی عراق تنها به مسائل سیاسی محدود نمی‌شود، بلکه تمام زمینه‌ها از جمله ورزش را شامل می‌شود در این زمینه باید به مخالفت سعودی‌ها با درخواست منطقی عراق برای انتخاب زمین بازی خود، مسابقات انتخابیه جام جهانی 2018 روسیه اشاره کرد.

عراق با توجه به مناسبات و روابط بسیار گرم و حسنه با جمهوری اسلامی ایران از زمانی که فدراسیون بین المللی فوتبال(فیفا) و دیگر نهادهای ورزشی، این کشور را به دلیل مسائل امنیتی از میزبانی مسابقات مختلف محروم کرده‌اند، ایران را به عنوان میزبان بازی‌های خود انتخاب کرده و بدون هر مشکلی مسابقات خود را در ایران برگزار کرده و می‌کند.

اخیرا عراق به سبب هم‌گروه شدن با تیم ملی فوتبال عربستان در مرحله نهایی مسابقات انتخابیه جام جهانی روسیه، بار دیگر ایران را به عنوان میزبان بازی‌های خود انتخاب کرد که سعودی‌ها با توجه به رویکرد خصمانه‌ای که در برابر جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته‌اند، با فشارهای گسترده بر مسئولان فیفا، خواستار تغییر مکان بازی‌های تیم ملی عراق شدند که تلاش‌هایشان با شکست روبرو شد و مسئولان ورزشی عراق بر تغییرناپذیر بودن میزبان بازی‌هایشان تاکید کردند.

حکومت سعودی اخیرا به بهانه کمک به آوارگان الانبار و در تلاش برای گرفتن ژست حمایت از مردم عراق، بدون هماهنگی با دولت عراق و جلب موافقت آن، اقدام به ارسال محموله‌هایی به استان الانبار کرد که این اقدام نارضایتی بغداد را به دنبال داشت.

تشدیدخصومت با عراق در پی حمایت از مقاومت

به گزارش تسنیم، اقدام خصمانه حکومت سعودی در تروریست خواندن حزب الله و استفاده ابزاری از نهادهایی چون اتحادیه عرب و شورای همکاری با مخالفت قاطع دولت عراق روبرو شد. ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب به صراحت تاکید کرد بغداد حزب الله را تروریست نمی‌داند، بلکه آن را جنبش مقاوم قلمداد می‌کند.

الجعفری خطاب به سعودی‌ها گفته بود: حشد شعبی و حزب الله، کرامت اعراب را حفظ کردند و هر کس این دو گروه را به تروریسم متهم کند، خودش تروریست است. این اظهارنظر صریح سبب ترک نشست وزیران خارجه عرب از سوی هیئت سعودی شد.

سعودی‌ها حشد شعبی را مورد هجمه خود قرار داده بودند تا عمق خصومت‌ورزی با ملت عراق و نیروهای مردمی را که نقش بسزایی در نبرد با تروریست‌های مورد حمایت سعودی دارند،آشکار کنند.
ادامه دارد...

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.