آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که بازارهای جهانی نفت خام به توازن میان عرضه و تقاضا نزدیکتر می شوند.

بازار نفت به توازن نزدیکتر می شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، آژانس بین المللی انرژی امروز (سه شنبه ٢٥ خرداد ماه) اعلام کرد با توجه به رشد غافلگیرکننده تقاضا و اختلالهای پیش بینی نشده در عرضه، بازار نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی به توازن دست خواهد یافت.

در گزارش ماهانه این آژانس آمده: ذخیره سازی نفت خام کمتر از انتظار ما بوده و به احتمال زیاد، عرضه مازاد نفت در نیمه نخست سال ٢٠١٦ میلادی ٨٠٠ هزار بشکه در روز خواهد بود که نسبت به برآورد اولیه یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز، کمتر است.

این نهاد اعلام کرد اختلال نابهنگام در تولید نفت کانادا و نیجریه و افت پیش بینی شده ٩٠٠ هزار بشکه در روز در تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک، به بازگشت توازن به بازار نفت کمک می کنند.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: نباید فراموش کنیم که حجم تولید نفت در انتظار بازگشت به بازار پس از پایان اختلالها، به ویژه در نیجریه و کانادا، بسیار بالاست و شاید تقاضای بالا برای نفت خام که در آغاز سال جاری میلادی مشاهده شد، در ماههای آینده استمرار نداشته باشد.

گزارش این نهاد نشان می دهد سطح بالای ذخیره سازی نفت خام می تواند هر گونه رشد قیمت این کالا را محدود کند.

برآورد آژانس یاد شده درباره رشد تقاضای نفت در سه ماه نخست سال جاری میلادی، به یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه افزایش یافته است و در مجموع، تقاضای روزانه نفت خام جهان در سال جاری میلادی از یک میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه افزایش برخوردار خواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی در نخستین برآورد خود از تقاضای نفت خام در سال ٢٠١٧ میلادی، از رشد میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه ای تقاضای نفت جهان خبر داد.

همچنین پیش بینی می شود عرضه نفت از سوی کشورهای غیر عضو اوپک در سال آینده میلادی از رشد اندک ٢٠٠ هزار بشکه ای برخوردار شود. برآورد این نهاد درباره رشد تولید نفت اوپک نیز محدود است.

طبق اعلام این نهاد، اختلال در تولید نفت کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در ماه مه سال جاری میلادی، عرضه نفت در جهان را حدود ٨٠٠ هزار بشکه در روز کاهش داد که نخستین افت شدید تولید نفت جهان از سال ٢٠١٣ میلادی تا کنون به شمار می آید.

در ماه مه سال جاری میلادی، مجموع تولید نفت خام اوپک با ١١٠ هزار بشکه کاهش، به ٣٢ میلیون و ٦١٠ هزار بشکه در روز رسید.

این آژانس اعلام کرد تولید نفت ایران در ماه مه سال جاری میلادی با ٨٠ هزار بشکه رشد، به سه میلیون و ٦٤٠ هزار بشکه در روز رسیده است که بالاترین رقم از ماه ژوئن سال ٢٠١١ میلادی به این سو به شمار می اید.

آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد که میانگین تولید نفت ایران در سال جاری میلادی به سه میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه و در سال ٢٠١٧ میلادی به سه میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز برسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.