گروه هنر قدس آنلاین - تکتم بهار دوست: تمام قصه‌های این سریال درون‌مایه ‌اخلاقی دارند و داستان‌هایی را از طبقات مختلف اجتماعی و اقتصادی و شیوه ارتباط میان مردم روایت می‌کنند که درواقع فصل مشترک همه این ۳۰ ‌قسمت است

کارگردان‌ها مشغول کارند!

به گزارش گروه هنر قدس آنلاین هرچند تلویزیون در این چندماه اخیر به‌شکل عجیبی ‌به بی‌پولی خورده، ولی خبرهای هرروزه نشان می‌دهد که همچنان کم‌وبیش در تولید سریال‌هایی برای شبکه‌های مختلف فعال است. یکی از این سریال‌ها که چندماهی است که در دست تولید است و قرار بود یکی از سریال‌های ماه مبارک رمضان باشد، ولی به هرجهت نشد، سریال «چرخ فلک» است که این روزها تقریباً مراحل پایانی را می‌گذراند.این روزها دو کارگردان معروف سینما و تلویزیون عزیزالله‌حمیدنژاد و بهرام‌عظیم‌پور به تهیه‌کنندگی مجید مولایی و با نوشته‌ای از علیرضا طالب‌زاده مشغول ساخت این سریال هستند که البته طبق اخبار، چندروزی هم هست که احسان عبدی‌پور کارگردان جوان سینما هم به این گروه اضافه شده است. این سریال در 30 قسمت و به‌صورت اپیزودیک که هر ایپزود آن دو تا سه قسمت است برای پخش از شبکه سه سیما تهیه و تولید می‌شود.

سریالی با درون‌مایه اخلاقی

مجید مولایی تهیه‌کننده این سریال در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص کلیت این سریال با بیان اینکه  ساخت این اثر از اواخر بهمن‌ماه سال گذشته شروع شده، گفت: از آن‌جایی‌که این سریال اپیزودیک است و ما هم از ابتدا دغدغه این را داشتیم که یک کار باکیفیت را تحویل آنتن بدهیم، تصمیم گرفتیم ساخت این سریال را توسط دو کارگردان به‌صورت هم‌زمان و البته کاملاً مستقل پیش ببریم.به‌گفته وی در حال‌حاضر بیش از هشتاد درصد از کل کار به اتمام رسیده و مراحل فنی کار هم به‌صورت هم‌زمان درحال انجام است، با این آمادگی که سریال قرار است برای ایام ماه مبارک رمضان پخش شود، اما به هرجهت مدیران سازمان ترجیح دادند که زمان پخش این سریال را به زمان دیگری موکول کنند.مولایی افزود: تمام قصه‌های این سریال درون‌مایه ‌اخلاقی دارند و داستان‌هایی را از طبقات مختلف اجتماعی و اقتصادی و شیوه ارتباط میان مردم روایت می‌کنند که درواقع فصل مشترک همه این سی‌قسمت است. «چرخ فلک» داستانی مضمون‌‎محور دارد و محتوای این اثر در ارتباط با بحث تأثیراتی است که افراد در زندگی روی هم می‌گذارند و نتایج اعمالشان به خودشان برمی‌گردد .

یک لشکر بازیگر و کارگردان!

این تهیه‌کننده در توضیح استفاده هم‌زمان از چند کارگردان برای ساخت این سریال می‌گوید: این پروژه در زمره تولیدات سنگین تلویزیونی است که هم پرلوکیشن است و هم حدود ۱۰۰ بازیگر چهره در آن حضور دارند و از آن‌جایی هم که کار دیر به من واگذار شد و قرار بود در ماه مبارک پخش شود، تنها راهی که می‌شد کار را به پخش رساند بدون اینکه کوچک‌ترین مشکل کیفیتی داشته باشد، استفاده از چند کارگردان بود که به‌نظرم اتفاق قابل‌قبولی است و بد نیست که این روش برای ساخت سریال‌های طولانی ادامه داشته باشد؛ چون با شرایطی که تلویزیون الان درگیر آن است و به‌خاطر سیستم اداری‌اش، تأمین اعتبارات خیلی دیر اتفاق می‌افتد و برای اینکه سرعت موجود در کارها تأثیری برروی کیفیت کارها نگذارد، این بهترین روش است. ما تاکنون در کشورمان چنین تجربه‌ای نداشته‌ایم؛ اینکه دو کارگردان با دو نگاه و دو تیم حرفه‌ای بتوانند کار را با سرعت و البته کیفیت به پخش برسانند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا وجود چند کارگردان باعث عدم‌یکدستی در کار نمی‌شود؟ گفت: خب طبیعی است که این اتفاق بیفتد. البته ما تمهیداتی اندیشیده‌ایم که این اتفاق چندان به چشم نیاید. مثلاً در حوزه طراحی صحنه و مدیریت هنری، یک آدم واحد را داریم تا انتخاب نوع لباس‌ها و لوکیشن‌ها یکدست باشد. حتی از یک‌نوع دوربین استفاده کردیم و با فیلمبردارانمان هم قبل از کار در چندین جلسه صحبت کردیم تا به یک فرمت واحد رسیدیم. در بحث کارگردانی هم جلسات مشترکی داشتیم تا بتوانیم به یکدستی برسیم. هرچند این اتفاق باید بیفتد، چون بالاخره دو نگاه، و دو فرم کار وجود دارد. ناگفته نماند که نویسنده کار یکی بود و جنس قصه‌ها هم شبیه هم است، ولی به هرجهت بینندگان ما باید کار را ببنند و این نکته را که ما چقدر در تلاش برای رسیدن به این یکدستی موفق بوده‌ایم.

بخش‌هایی که آماده شده است

مولایی در توضیح اینکه چه اشتراکاتی بین این سی اپیزود وجود دارد، افزود: قصه‌ها به‌شکل درون‌مایه‌ای و تماتیک به‌هم مربوط می‌شوند و این درون‌مایه در قصه‌های متفاوت می‌چرخد و در حرکت است و بعضی از کاراکترها که در بعضی قصه‌ها شخصیت‌های فرعی محسوب می‌شوند، در قصه بعدی کاراکتر اصلی هستند. تا‌به‌امروز اپیزود‌های «کامران»، «مینا» و «سارا» به‌کارگردانی عزیزالله حمید‌نژاد و «داود» و «خالد» و «بیتا» به‌کارگردانی بهرام عظیم‌پور آماده، و مراحل فنی آن هم طی شده است.در همین رابطه عباس غزالی یکی از بازیگران این سریال درخصوص نقشی که در این سریال ایفا می‌کند، می‌گوید: در این کار نقش فردی را بازی می‌کنم که تکلیفش با خودش روشن است؛ وی فردی تحصیلکرده است که از زندگی قطع‌امید کرده است.وی می‌افزاید: نکته‌ای‌که در اپیزودهای این سریال بسیار ارزشمند است، نگاه انسان‌دوستانه افراد به یکدیگر است. قصه‌های «چرخ فلک» اجتماعی است و از دل جامعه بیرون می‌آید و به‌گونه‌ای درباره مهربان‌بودن با یکدیگر است. معتقدم علیرضا طالب‌زاده فیلمنامه محکمی‌ را به نگارش درآورده‌ که پیام‌های عمیقی را به‌همراه دارد.

غزالی درباره ویژگی‌های این سریال اضافه کرد: مردم ما همه‌ساله عادت کرده‌اند تا سریال‌های دنباله‌دار و با یک قصه واحد را دنبال کنند، اما در این سریال این‌طور نیست و مخاطب راحت‌تر می‌تواند 15 قسمت را دنبال کند. مثل این است که مخاطب 15 سریال یا فیلم را می‌بیند و اگر به‌عبارتی این اپیزودها را به‌هم وصل کنند، فیلم سینمایی خواهد شد. به‌نظرم چنین اتفاقی خوب است و این مجموعه  بازیگرانی را که مدتی در تلویزیون حضور نداشتند، دور هم جمع کرده است.از جمله بازیگران این سریال می‌توان به بهناز جعفری، اندیشه فولادوند، امیر آقایی، میلاد کی‌مرام، عباس غزالی، آشا محرابی، لیندا کیانی، لاله صبوری و... اشاره کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.