با وجود لغو محدودیت های پرواز ایران ایر در آسمان اروپا هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ و فوکر ۱۰۰ ایران ایر که نیمی از ناوگان هوایی این شرکت را تشکیل می دهند اجازه ندارند بر فراز آسمان اروپا پرواز کنند.

نصف ناوگان ایران ایرا اجازه پرواز به اروپا را ندارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، روز چهارشنبه اعلام شد که ایران ایر به یک توافق رسمی با بوئینگ برای خرید 100 فروند هواپیمای مسافربری دست یافته است.

اگر قرارداد با بوئینگ که شایعاتی درباره آن شنیده می شود تکمیل شود، این دومین خرید چند میلیارد دلاری شرکت ایران ایر در طول سال جاری به شمار می رود.

در ماه ژانویه، ایرن ایر و ایرباس برسر قرارداد فروش 118 فروند هواپیما به ارزش بیش از 25 میلیارد دلار به توافق رسیدند.

روز پنجشنبه ایران ایر اخبار حتی بهتری دریافت کرد.

کمیسیون اروپا اعلام کرد که به این شرکت اجازه خواهد داد تا یک بار دیگر در آسمان اروپا پرواز کند.

ویولتا بولک، کمیسیونر حمل و نقل اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: «به دنبال سفر من به ایران در ماه آوریل، یک ارزیابی فنی در ماه می به شکلی موفقیت آمیز صورت گرفت... بر اساس این ارزیابی من خوشحالم که اعلام کنم که ما می توانیم به اکثر هواپیماهای شرکت ایران ایر اجازه بدهیم که به آسمان اروپا برگردند.»

تقریبا در 30 سال گذشته، تحریم های تجاری مانع از آن شده بود که ایران ایر هواپیماهای جدیدی از شرکت های غربی خریداری کند. همین مسئله موجب شده بود که این شرکت با هواپیماهای قدیمی و جامبو جت های تولیدی قبل از انقلاب مسافر جابجا کند. بر اساس گزارش ایرفلیتس، ناوگان حمل و نقل هوایی ایران ایر متشکل از 46 جت است که عمر متوسط آنها 27 سال است و بوئینگ های با عمر 40 سال در این شرکت همچنان پرواز می کنند.

افزایش حوادث منجر به بروز مشکلات فنی در هواپیماهای ایران ایر موجب شده بود که اتحادیه اروپا در سال 2010 پرواز اکثر هواپیماهای این شرکت را ممنوع کند.

اما حتی با وجود لغو ممنوعیت های اتحادیه اروپا، هواپیماهای بوئینگ 747 و فوکر 100 این شرکت بسیار غیرایمن هستند و اجازه ندارند بر فراز آسمان اروپا پرواز کنند.

این نوع هواپیماها تقریبا نیمی از ناوگان هوایی ایران ایر را تشکیل می دهند.

اما با توجه به لغو تحریم های ایران، انتظار می رود که صنعت هوانوردی ایران در طی چند سال آینده مجددا احیا شود.

ایران ایران با ثبت سفارش نزدیک به 220 فروند هواپیما قصد دارد مجددا به یک شرکت هواپیمایی در کلاس جهانی همچون گذشته تبدیل شود. بدین ترتیب، شرکت هایی همچون امارات، اتحاد، قطر ایرویز با یک رقیب منطقه ای قدرتمند مواجه خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.