۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۵
کد خبر: 394282

آیت‌الله احمد جنتی در حکمی عباسعلی کدخدایی را به سمت مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری منصوب کرد.

 رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان کیست؟ + سوابق

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، روز گذشته (29 خرداد) آیت الله احمد جنتی در حکمی عباسعلی کدخدایی را به سمت مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری منصوب کرد.

در ادامه گزیده‌ای از فعالیتها و سوابق علمی و اجرایی مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس خبرنگارن از نظرتان می‌گذرد:

** از حضور در وزارت سپاه تا سخنگویی شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی الیادرانی متولد 1340 در شهر اصفهان است. وی مدرک کارشناسی حقوق خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد. پس از اخذ مدرک کارشناسی در وزارت سپاه سابق مشغول و پس از پایان جنگ تحمیلی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بورسیه شد.

کدخدایی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته حقوق اساسی تطبیقی و مدرک دکترای خود را از دانشگاه «هال» انگلستان در رشته حقوق بین‌الملل دریافت کرد.

مشاور رئیس مجلس خبرگان هم‌اکنون عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و صاحب تألیفات متعدد در این رشته است.

برخی از آثار او عبارت‌اند از: ساختار و حقوق اتحادیه اروپا، حقوق در پرتو نظریه و کارکرد، تروریسم و مقابله با آن، حاکمیت قانون و ولایت مطلقه فقیه، بازخوانی نظام قضایی جمهوری اسلامی.

از دیگر فعالیتهای علمی کدخدایی می‌توان به تلاش برای افتتاح مرکز تحقیقات شورای نگهبان اشاره کرد. این مرکز نظر مشورتی خود را برای اعضای شورا عنوان می‌کند و برخی دانشجویان دکترای حقوق در آن مشغول به فعالیت هستند. یکی از کارهای این مرکز تدوین شرح مذاکرات قانون اساسی بود که توسط عده‌ای از دانشجویان دکتری برای تسهیل کار شورای نگهبان در تفسیر اصول قانون اساسی انجام شد.

** حضور در شورای نگهبان/ تحکیم جایگاه سخنگو

عباسعلی کدخدایی در سال 1380 با پیشنهاد رئیس وقت قوه قضائیه و رأی اعتماد نمایندگان مجلس به جمع 6 عضو حقوقدان شورای نگهبان راه یافت. وی از سال 84 و پس از غلامحسین الهام به سمت سخنگوی شورای نگهبان انتخاب شد. ارتباط مستمر او با خبرنگاران باعث تحکیم جایگاه سخنگو در این شورا شد.

وی پس از دو دوره حضور در شورای نگهبان، در تاریخ 22 تیر 1392 بهمراه محسن اسماعیلی، سام سوادکوهی و نجات‌الله ابراهیمیان جهت بررسی رأی اعتماد به مجلس معرفی شد.

کدخدایی که‌ قدیمی‌ترین حقوقدان شورا بود پس از 12 سال و تنها با یک رأی کمتر از ورود به شورا بازماند. وی پس از عدم کسب رای اعتماد به خبرنگاران گفته بود «12 سال در شورای نگهبان بودم. یعنی از سال 80 به بعد عضو شورای محسوب می‌شدم.کار برای خداست و بدانید اگر کار برای خدا باشد خستگی ندارد. 12 سال حضور در شورا زمان درازی است اما به دلیل اینکه هدف رضای خدا بوده، اصلاً احساس خستگی نمی‌کنم»

وی بعد از شورای نگهبان، با حکم مقام معظم رهبری به عضویت هیئت حل اختلاف قوا و تنظیم قوای سه‌گانه و با حکم آیت‌الله جنتی به عنوان مشاور دبیر شورای نگهبان انتخاب شد.

** صیانت از آراء در فتنه 88/ تهمت به 70 میلیون نفر چه وضعی خواهد داشت؟

یکی از مسئولیتهای مهم کدخدایی حضور او در شورای نگهبان در ایام فتنه 88 بود.او که در این دوره برخلاف برخی خواص، عملکرد بسیار روشنی در حمایت از نظام اسلامی و به واسطه مسئولیتش از آرای مردم که همان حق الناس است، صیانت کرد.

وی در مصاحبه‌ای که در سال 92 با خبرگزاری تسنیم انجام داد، ضمن تأکید بر سلامت انتخابات می‌گوید: اخباری که قبل انتخابات داشتیم یک تلاش دسته جمعی برخی از رسانه‌های معاند نظام بود. بی بی سی فارسی هم چندماه قبل از انتخابات 88 راه‌اندازی شد.

کدخدایی با بیان اینکه سلامت انتخابات توسط نمایندگان کاندیداها تأیید شد، تصریح می‌کند«آن روزها برای اولین‌بار گفتیم نمایندگان نامزدها در روز رأی‌گیری در شورای نگهبان مستقر شوند و تا پایان شمارش آراء حضور داشته باشند. نماینده‌ی همان فردی که مدعی تقلب بود تا نماز صبح روز شنبه در شورای نگهبان حضور داشت و در هنگام رفتن هم نتیجه را به‌صورت کامل تأیید کرد و فقط یک‌سری شکایات جزئی مطرح شده بود. این گروه حتی حرف‌های نماینده‌ی خود را هم قبول نکردند».

سخنگوی سابق شورای نگهبان با بیان اینکه توطئه «تقلب در انتخابات» از بیرون کشور تدبیر شده بود، گفت: توطئه از بیرون تنظیم شده و در داخل افراد ساده‌لوحی آمدند و تهمت بزرگی را به نظام زدند که خب تهمت به یک شخص در قانون مجازات، مجازاتی سنگین دارد. تهمت به 70 میلیون نفر چه وضعیتی خواهد داشت؟ باید تصاعدی بالا رود. تهمت به نظامی که آبروی اسلام بوده و تمام هم‌ و‌ غمش حرکت در جهت آموزه‌های دینی بوده، تهمت خیلی سنگین‌تر از این‌هاست و من فکر می‌کنم قوانین ما هم برای مجازات واقعی  این‌ها که الان اگر بخواهد دادگاهی تشکیل شود و این افراد را مجازات کند، کافی نیست. سنگین‌ترین مجازات ما چیست؟ در قبال جرمی که این‌‌ها مرتکب شدند، قوانین مجازات ما قادر نیستند که مجازات واقعی این افراد را اعمال کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.