پنج‌شنبه آتی مردم پادشاهی متحده (انگلستان، اسکاتلند، ولز، ایرلند شمالی) به رفراندوم باقی ماندن در اتحادیه اروپا رأی بله یا خیر خواهند داد.

نظرسنجی‌ها درباره خروج انگلیس چه می‌گویند ؟ + نمودار

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بریتانیایی‌های خاکستری سرنوشت اتحادیه اروپا، پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی را رقم خواهند زد.

اگرچه در روزهای گذشته پس از قتل جو کاکس، نماینده حزب کارگر انگلستان و از حامیان باقی ماندن در اتحادیه اروپا، توسط یک نئونازی حمایت از برگزیت کاهش یافته اما نظرسنجی‌ها از حرکت شانه‌ به شانه موافقین و مخالفین اتحادیه اروپا حکایت دارد به گونه‌ای که انتظار می‌رود افرادی که هنوز تصمیمی درباره رأی‌شان نگرفته‌اند (خاکستری‌ها) سرنوشت رفراندوم را رقم زنند.

برگزیت مخفف عبارت «خروج بریتانیا» (British Exit) از اتحادیه اروپا است. این لغت تقلیدی است از «گرکزیت» (Grexit) که در چند سال برای اشاره به احتمال خروج یونان از منطقه پولی یورو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برگزیت به عنوان رویدادی فرضی هنوز دارای تعریف دقیقی نیست. برخی منتقدین اتحادیه اروپا می‌گویند می‌توان اتحادیه اروپا را ترک کرده و از جابجایی آزادانه افراد جلوگیری کرد اما در عین حال به یک بازار واحد دسترسی داشت.

مخالفین می‌گویند این پیشنهاد بسیار خیالی است. پادشاهی متحده خارج از اتحادیه اروپا یا می‌تواند از مدل نروژ تبعیت کند که سهمش از بودجه اتحادیه اروپا را پرداخته و قوانین آن را اجراء می‌کند،‌ یا اینکه دارای رابطه‌ای دروتر بوده و تجارت بین این دو توسط قوانین سازمان تجارت جهانی مشخص شود.

اقتصاددانان عمدتا بر این باور هستند که خروج از اتحادیه اروپا چشم‌انداز اقتصادی کشور را بدتر خواهد کرد. نظرسنجی فایننشیال‌تایمز از بیش از 100 اندیشمند اقتصادی نشان داد که حتی یک نفر از آنها نیز معتقد نیست که خروج از اتحادیه اروپا رشد اقتصادی را در سال 2016 به بار خواهد آورد.

تقریبا سه چهارم اقتصاددان‌ها بر این باور بودند که خروج از اتحادیه اروپا در میان مدت به ضرر بریتانیا خواهد بود؛ تنها 8 درصد بیان کردند که کشور از برگزیت سود خواهد برد. کمتر از 20 درصد اعتقاد دارند که خروج تأثیر کمی خواهد داشت.

 

ارقام اعشاری در هر گروه از پاسخگویان گرد شده است.

اتحادیه اروپا نهادی متشکل از 28 کشور است که وضعیت یک دولت را ندارد اما از یک منطقه تجاری آزاد نیز بسیار فراتر رفته است. تولید ناخالص داخلی این نهاد 18 هزار میلیارد دلار و جمعیت مجموع آن 500 میلیون نفر است. این اتحادیه بزرگترین اقتصاد جهان محسوب می‌شود.

معاهده‌هایی که در بیش از نیم قرن اخیر به صورت متناوب تصویب شده‌اند نهادهایی چون کمیسیون اروپا، پارلمان اروپا،‌ دادگاه اروپا و طرح‌هایی اخیر چون ریاست شورای اروپا، را تشکیل داده و به آنها قدرت بخشیده‌اند.

کشورهای عضو قوی‌ترین بازیگران در داخل اتحادیه اروپا هستند و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، قوی‌ترین رهبر این نهاد. اما اتحادیه در حال تجربه نوعی حاکمیت مشترک است - یکی از مهمترین مسائل مورد بحث در بریتانیا.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.