محمد حسین جعفریان

 ثبت نام دانش‌آموزان و تکرار یک چالش قدیمی

یکی از مشکلات قدیمی مدیریت دولتی در کشور ما، تناقض در گفتار و عمل است. در بسیاری موارد این مشکل بروز می‌کند، اما مثال ساده و دم دستش همین معمای اخذ پول از والدین دانش‌آموزان در مدارس دولتی است.

هر سال وزیر محترم آموزش و پرورش و مدیران مربوط در رسانه‌ها با اطمینان به مردم وعده می‌دهند که کسی از آن‌ها وجهی طلب نخواهد کرد و بارها تأکید می‌کنند، این رفتار غیرقانونی است و با عوامل آن برخورد می‌شود و... از این شعارها. اما در عمل و هنگام ثبت نام، والدین دانش‌آموزان باقی می‌مانند و مدیران مدارس که به لطایف الحیل از آن‌ها مبالغ گوناگونی را به بهانه‌های مختلف دریافت می‌کنند و در این میان کار حتی به برخورد طرفین و درگیری می‌انجامد.

وقتی وارد گود می‌شوی، درمی‌یابی، آن مدیر مدرسه نیز گناهی ندارد، زیرا مدرسه‌اش هزار و یک کمبود دارد و بودجه‌ای برای رفع این کمبودها به او نمی‌دهند و همان‌ها که در رسانه‌ها می‌گویند مدارس حق پول گرفتن از والدین را ندارند، از سوی دیگر به او می‌گویند؛ بخش عمده بودجه مورد نیاز مدرسه را باید از طریق منابع مردمی و کمک اولیای دانش‌آموزان تأمین کند. بدیهی است در این میان همه حیران می‌مانند که چه کنند؟ و با کمال تأسف این سیاست غلط و تأسفبار، هر ساله در فصل ثبت نام مدارس تکرار می‌شود و هنوز پس از سالیان سال، کسی نیست که یک اتاق فکر تشکیل دهد تا دست کم شیوه برخورد با این مقوله و اعلام رسانه‌ای آن را ساماندهی کنند.

بهتر است یک بار دیگر قصه را از ابتدای آن مرور کنیم. در واقع همه ساله درچنین فصلی همه مدیران و مسؤولان وزارت آموزش و پرورش بخوبی می‌دانند، مدیران مدارس ناچارند برای ادامه حیات واحد آموزشی دولتی تحت مدیریت خویش، کمک‌هایی را از مردم دریافت کنند. حالا با وجود این اجبار و اطلاع، مشخص نیست چرا آن‌ها همچنان به مردم اطمیان می‌دهند که هیچ کس حق ندارد وجهی از آنان طلب کند!

در این حال مردم احساس می‌کنند به بازی گرفته شده و مدیران مربوط آن‌ها را دست انداخته‌اند. وقتی همه از شرایط مطلعیم، آیا به جای این موش و گربه بازی، بهتر نیست همین را در قالب یک بخشنامه معمولی نظم ببخشیم تا اولیای دانش‌آموزان پیشاپیش بدانند در قبال چه مدارسی و در ازای چه خدماتی، موظف به پرداخت چه مبالغی هستند؟ با این وصف هم شاهد درگیری‌های معمول فصل ثبت نام نخواهیم بود و هم مدیران مربوط در پی ماستمالی هر ساله اخذ پول از اولیا نیستند و هم جلوی برخی قانون شکنی‌های احتمالی و گرفتن پول‌های اضافی توسط برخی و معدود مدیران مدارس گرفته می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.