معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دستگاه قضا گفت: چنانچه مردم درآمد مناسب داشته باشند و بتوانند مشکل مالی خود را حل کنند و جوان‌ها به کار مشغول شوند، آمار خیلی از جرائم کاهش می‌یابد.

رابطه بیکاری و جرائم / دولت معضل را حل کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدباقر الفت در نشست خبری به مناسبت هفته قوه‌قضائیه و تشریح اقدامات و عملکرد معاونت پیشگیری از وقوع جرم در سال 94 به کاهش نرخ رشد جرائم و آسیب‌هایی همچون طلاق و سرقت اشاره کرد و گفت: در حوزه طلاق خوشبختانه شاهد کاهش نرخ رشد هستیم و در بحث تصادفات و سرقت نیز کاهش خوبی را شاهد بوده‌ایم.

این مقام مسئول در دستگاه قضایی با بیان اینکه نرخ رشد سرقت که در بسیاری از استان‌ها، امنیت را تهدید می‌کرد و مردم را آزاد می‌داد، متوقف شده است گفت: امیدواریم با فعالیت‌های دولت در سال 95 بتوانیم بیش از گذشته برای حل معضل بیکاری تلاش کنیم. چنانچه مردم درآمد مناسب داشته باشند و بتوانند مشکل مالی خود را حل کنند و جوان‌ها به کار مشغول شوند، آمار خیلی از جرائم کاهش می‌یابد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیت‌های پیشگیری از قاچاق کالا و سامان‌دهی خدمات گمرکی گفت: پیشگیری‌هایی که قرار است صورت بگیرد باید با محوریت سامانه های الکترونیک باشد و در حال حاضر این سامانه‌ها در برخی از دستگاه‌هایی که مسئولیت دارند، تهیه شده و بعضا استفاده می شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: سامانه یکپارچه ای که باید تولید می شد و در بحث مبادلات نظارت جامع داشت،هنوز استفاده نمی شود و در این زمینه تعدادی از دستگاه‌ها همراهی لازم را ندارند و به اجرای قانون مرتبط با این موضوع راضی نمی شوند.

وی بر ضرورت پاسخگو بودن دستگاه‌های اجرایی بر مطالبه مردم تاکید کرد و افزود: سامانه یکپارچه‌ای در رابطه با این موضوع تهیه نشده است و دستگاه‌های اجرایی باید پاسخگوی عدم همکاری‌های خود و مطالبه مردم در راستای ساماندهی قاچاق کالا و خدمات گمرکی باشند.

وی با بیان اینکه اقدامات فردی در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا بی نتیجه است،گفت: به عنوان مثال اگر نیروی انتظامی بخواهد جلوی قاچاق را به تنهایی بگیرد، موفق نمی شود و به طور حتم باید سامانه‌های نظارت تولید شده و انتقال کالا به داخل کشور تحت نظارت و کنترل این سامانه ها باشد و زمان انتقال کالا و اطلاعات مبادلات شفاف سازی شود.

تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق ممکن نیست

الفت با انتقاد از حجم زیاد کالاهای وارداتی گفت: متناسب با این حجم از ورودی ها اگر تحت نظارت و کنترل سامانه ها فعالیت ها انجام نشود، تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق ممکن نیست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وضعیت نرخ وقوع جرم قتل،گفت: از سال 89به بعد تلاشهای ویژه ای برای کاهش نرخ این جرم انجام شد به طوری که آمار منازعات با سلاح گرم کاهش داشته است.

وی افزود: اگرچه استفاده از سلاح سرد افزایش داشته است اما در رابطه با استفاده از سلاح گرم با کنترل قاچاق سلاح گرم و جمع‌آوری سلاح ها از دست دارندگان آنها و مسئولیت‌سازی در رابطه با استفاده بی‌رویه نرخ قتل عمد با سلاح گرم کاهش داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضائیه از وقوع 2 هزار و 250 فقره قتل در سال گذشته خبر داد و افزود: در سال 932 هزار و 300 فقره و در سال گذشته 2 هزار و 250 فقره قتل اتفاق افتاده است که این میزان همراه با کاهش رشد 8/3درصدی بوده است.

الفت در پاسخ به این سوال که وقوع قتل در کدام استان ها بیشتر بوده است،گفت: در استان‌های فارس و خوزستان بیشترین وقوع قتل را داشته ایم که با توجه به کاهش مذکور در این استان ها نیز کاهش قتل را تجربه کرده ایم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در خصوص اقدامات انجام شده برای کاهش خودکشی بین دانش آموزان،گفت: برنامه بسیار جدی با همکاری 13 وزارتخانه و نهاد در دست اجرا داریم. همچنین سال گذشته سند ائتلاف ملی مراقبت دانش آموزی نیز به امضای دست اندکاران این موضوع رسید.

وی بر ضرورت برنامه ریزی متناسب با این موضوع گفت: علل خودکشی در بین دانش آموزان یک موضوع بسیار مهم است که باید با اقدامات پیشگیرانه از وقوع آنها جلوگیری شود با این حال معاونت اجتماعی در راستای علل وقوع خودکشی در بین دانش آموزان فعالیت خاصی انجام نداده است.

الفت همچنین از بررسی علت قتل ستایش قریشی در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خبر داد و افزود: بر روی علل این قتل در حال کار کردن و بررسی هستیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    وقتی جوان کار داشته باشه خلاف نمیکنه.....قوه قضاییه هم عقده ای است زورش به گنده ها نمیرسه جوان مردم رو به حبس اعدام محکوم میکنه