۲ تیر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱
کد خبر: 395411

براساس گزارش جدید پنتاگون همزمان با کاهش نیروها و کمک‌های متحدان افغانستان، طالبان به پیشروی در این کشور و سوء‌استفاده از کاهش حضور نظامی آمریکا و متحدان ادامه می‌دهد.

ادامه پیشروی طالبان در افغانستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن، گزارش ماه ژوئن وزارت دفاع آمریکا به کنگره نشان می‌دهد که گروه‌های شبه نظامی و افراط گرا از جمله طالبان، القاعده و شاخه خراسان داعش به توسعه و پیشروی خود و سلطه یافتن بر وضعیت امنیتی افغانستان ادامه می‌دهند.

قرار است باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در خصوص کاهش برنامه‌ریزی نیروهای آمریکایی در افغانستان در اواخر سال جاری میلادی تصمیم گیری کند و این گزارش پیش از اتخاذ تصمیم مربوطه منتشر شد.

سناتور جان مک کین، رئیس کمیته سرویس‌های مسلح سنا گفت: فرماندهان ارشد ارتش ما ماه‌ها پیش هشدار داده‌اند که وضعیت امنیتی در افغانستان در حال وخامت است و دستاوردهای 15 ساله در خطر قرار گرفته‌اند. تازه‌ترین گزارش پنتاگون به کنگره بیانگر ماهیت پویای تهدیدها در افغانستان است و بر لزوم توسعه هرچه بیشتر توانایی‌های نیروهای امنیتی افغان تاکید می‌کند.

براساس این گزارش که دوره مربوط به دسامبر 2015 تا مه 2016 میلادی را پوشش می‌دهد، نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغان همچنان در توانایی‌های خود برای مبارزه با گروه‌های تروریستی و شبه نظامی کمبودهای چشمگیری دارند و نیازمند حضور آمریکا در این منطقه برای نظارت و رسیدگی به تهدیدها می‌باشند.

در ادامه این گزارش آمده است: گروه‌های تروریستی و شبه نظامی همچنان چالش دشواری برای نیروهای افغان، آمریکایی و ائتلاف محسوب می‌شوند. نیروهای شبه نظامی قادرند تا توانایی‌های رو به رشدی را برای تهدید مراکز منطقه‌ای به طور همزمان به نمایش بگذارند. طالبان که به دنبال سوء‌استفاده از ضعف نیروهای امنیتی افغان و کاهش حضور نظامی بین الملل است به توسعه نفوذ خود به ویژه در مناطق روستایی این کشور که دولت در آنجاحضور موثر ندارد، ادامه می‌دهد.

دانسن‌ هانتر، یکی از اعضای کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به این گزارش گفت: ثبات افغانستان برای منافع آمریکا و امنیت جهانی مهم و حیاتی است. نیروهای افغان به تنهایی به بلوغ و کمال لازم نرسیده‌اند و نمی‌توانیم تظاهر کنیم که به زودی به این کمال خواهند رسید. تا زمان به کمال رسیدن نیروهای افغان ما باید در افغانستان حضور داشته باشیم و بعد از آن نیز به منظور تضمین امنیت دستاوردهای به دست آمده تعدادی نیرو در افغانستان نگه داریم.

وخیم شدن شرایط امنیتی در افغانستان منجر شد تا اوباما مجددا برنامه کاهش نیروهای آمریکایی در این کشور را مورد بررسی قرار دهند.

جان مک کین گفت: تصمیم اوباما در این خصوص پیامدهای وسیعی برای امنیت و ثبات افغانستان خواهد داشت. در عراق دیدیم که کاهش نیروها چه تاثیری بر شرایط گذاشت. ما نمی‌توانیم مجددا همان اشتباه را تکرار کنیم.

ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.