قدس آنلاین/ مسعود بصیری: امروز قرار است میوه ماه ها چالش و تبلیغات گوناگون درباره ماندن یا نماندن انگلستان در اتحادیه اروپا چیده شود. میوه ای که به تعبیرخیلی ها مزه تلخی خواهد داشت و به عقیده عده‏ای دیگر مزه آن بسیار شیرین خواهد بود. جورج سوروس که معروف است به نظریه پرداز انقلاب های رنگی به شدت مخالف خروج انگلستان از اتحادیه اروپاست و می‏گوید: سقوطی که رخ خواهد داد شدیدتر از «چهارشنبه سیاه» خواهد بود که انگلیس را مجبور به خروج از مکانیسم رتبه بندی مبادلاتی اروپا کرد.

 لنـــدن، مردد میان ماندن و رفتن

میلیاردر مشهور انگلیسی پیش بینی کرده در صورت خروج لندن از اتحادیه اروپا ارزش پول این کشور سقوط خواهد کرد و ممکن است حتی ارزش یک پوند با ارزش یک یورو برابر شود.
اما حامیان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا امثال سوروس و دیوید کامرون را به تاکتیک‌های تبلیغاتی خوف برانگیز متهم می‌کنند که در آنها به مردم گفته می‌شود خروج از اتحادیه اروپا به اقتصاد این کشور آسیب جدی وارد می‌کند.
برای برخی از مردم انگلستان ( شامل انگلیس، ولز، ایرلندشمالی و اسکاتلند) اتحادیه اروپا به معنای بازاری واحد، تجارت آزاد، سرمایه‌گذاری داخلی، همکاری‌های دسته جمعی برای حل مسایل و مشکلات و نیز تعطیلات ارزان‌قیمت در سواحل کشورهای اروپایی است، اما برای شماری دیگری از آنها، این اتحادیه به معنای قوانین دست‌وپا گیر، بروکراسی پیچیده، مهاجران ناخواسته و چند فرهنگی شدن انگلستان و نیز تهدیدات امنیتی است.

 اهالی لندن مخالفند
اما این میزان علاقه‌مندی و یا عدم رضایت‌مندی نسبت به اتحادیه اروپا برحسب متغیرهایی چون سن، محل اقامت، وابستگی‌های قومیتی و مذهبی، وابستگی حزبی و نیز جایگاه‌های اقتصادی افراد کم‌وزیاد می‌شوند.
به‌طور مثال براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، جوانان بیش از پیران، شرکت‌های بزرگ و چندملیتی بیش از شرکت‌های کوچک، مردم لندن ( به دلیل شمار زیاد مهاجران در آن) بیش از سایر کلان‌شهرها، اسکاتلندی‌ها و ایرلندی‌ها و ولزی‌ها بیش از انگلیسی‌ها ،حزب کارگری‌ها بیش از طرفداران احزابی چون حزب محافظه‌کار و حزب یوکیپ و افرادی که ریشه مهاجرتی دارند بیش از سایر افراد، متمایل به حضور در اتحادیه اروپا هستند. نکته قابل توجه اینکه احزاب سیاسی مهم انگلیس به رغم داشتن دیدگاه مخالف در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، در حمایت از ادامه حضور این کشور در اتحادیه اروپا گرد هم آمده و هم صدا شده اند.
«دیوید کامرون» نخست وزیر بریتانیا در گفت ‌وگو با «ال بی سی» گفت که با ماندن در اتحادیه اروپا کشوری قوی‌تر خواهند بود و با همسایگان خود همکاری خواهد داشت. وی ادامه داد این کشور در اتحادیه اروپا امن‌تر است و برای مقابله با افراطی‌گری و تروریسم همکاری بهتری با دیگر کشورها خواهند داشت. «متئو رنزی» نخست وزیر ایتالیا در یادداشتی برای روزنامه گاردین از مردم بریتانیا درخواست کرد رای به ماندن در اتحادیه اروپا بدهند و این اتحادیه را ترک نکنند.

 قتل سرنوشت ساز
روزنامه ایندیپندنت گزارشی‏ منتشرکرد که در آن نتیجه آخرین نظرسنجی‌ها برای این روزنامه را منتشر و نوشته بود رقابت میان کمپین ماندن و خروج شانه به شانه است. در ادامه ایندیپندنت نوشت در چنین شرایطی نمی‌توان انتخابات را واقعا یک همه‌پرسی نامید چون دو گروه مقابل، بسیار نزدیک به هم در رقابت هستند.  طی هفته‌های اخیر کمپین ماندن به شدت از کمپین خروج عقب مانده و اختلاف به 10 درصد رسیده بود اما هفته گذشته یکی از نمایندگان پارلمان که ضدجنگ و خواستار ماندن در اتحادیه اروپا بود به دست یک وطن‌پرست به قتل رسید که بعد از آن کمپین ماندن رشد ناگهانی گرفت و در برخی نظرسنجی‌ها از کمپین خروج پیش افتاد و در برخی برابر شد. اما روزنامه وال استریت ژورنال
می‏نویسد: نتیجه همه‌پرسی جدایی هرچه باشد، تغییراتی در اتحادیه اروپا روی خواهد داد و هرگز مانند قبل نخواهد بود.در این یادداشت آمده است، اگر بریتانیا رای به خروج بدهد از آنجایی که اولین ملتی است که از این اتحادیه جدا می‌شود، بحران اقتصادی این قاره عمیق‌تر خواهد شد و بی‌ثباتی ژئوپولیتیک در کشورهای جنوبی و شرقی این قاره افزایش می‌یابد.

 شوک بزرگ در راه است
در ادامه آمده است، این همه‌پرسی می‌تواند به به‌هم خوردن توازن قدرت در قاره اروپا بینجامد. از سوی دیگر حتی اگر بریتانیا از اتحادیه اروپا جدا نشود، تغییرات در راه هستند. «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلستان در ماه فوریه با دیگر کشورهای این قاره درباره اصلاح قواعد روابط مذاکره کرد. به هر حال، این همه‌پرسی شوکی برای کلاس سیاسی اروپا بوده و در دید برخی کارشناسان، فرصتی خواهد بود برای پیش رفتن به سوی معاهده تازه‌ای برای اتحادیه اروپا.
روزنامه میل‌آنلاین دو دیدگاه را درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بیان کرد. روز یکشنبه در مقاله‌ای از مردم خواسته بود رای به ماندن دهند و روز چهارشنبه در مقاله دیگری از مردم خواست رای به خروج دهند.
آنچه به نظر می‌رسد این که صاحب امتیاز این روزنامه حامی اتحادیه اروپاست اما خوانندگان آن دوستدار خروج هستند. روزنامه تایمز هم متعلق به «رابرت مورداک» است که خواستار خروج است اما خوانندگان آن خواستار ماندن هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.