رئیس جمهور ترکیه با انتقاد شدید از مواضع اروپا در قبال آنکارا از احتمال برگزاری همه پرسی مشابه انگلیس درباره ادامه مذاکرات عضویت کشورش در اتحادیه اروپا سخن گفت.

انتقاد شدید و تهدید اروپا توسط اردوغان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، در حالی که اتحادیه اروپا می خواهد بخش جدیدی از مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را باز کند، "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه زبان به انتقاد و گفتن بد و بیراه علیه این اتحادیه گشوده و از برگزاری یک همه پرسی در کشورش برای ادامه مذاکرت عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا مشابه همه پرسی انگلیس سخن گفته است.

به این ترتیب رئیس جمهور ترکیه شدیدا اتحادیه اروپا را به باد انتقاد گرفته و از یک همه پرسی درباره ادامه مذاکرات در این باره سخن به میان آورد.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی اردوغان عصر روز چهار شنبه در استانبول اتحادیه اروپا را متهم کرد که ترکیه را در فرآیند الحاق سر می دواند چرا که یک کشور با اکثریت مسلمان است.

وی بخصوص درباره امکان برگزاری یک همه پرسی مشابه انگلیس درباره ادامه مذاکرات عضویت کشورش با اتحادیه اروپا سخن گفته و اظهار داشت: ما می توانیم این سوال را مطرح کنیم که آیا گفتگوها با اتحادیه اروپا در این باره باید ادامه یابد یا نه.

اردوغان همچنین اتهامات جدی به اتحادیه اروپا وارد کرده و گفت: مناقشات درباره توافق پناهندگان و آزادی ویزا برای ترکیه نشان داده است که اروپاییان قابل اعتماد نیستند؛ آنها به وعده های خود پایبند نیستند. حالا چهره زشت اروپا آشکار می شود. از آنجایی که اردوغان این چهره زشت را آشکار می کند اروپا پاک به سرش زده است. به همین دلیل اتحادیه اروپا تلاش می کند از شر اردوغان خلاص شود.

وی همچنین خطاب به رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: تو ملت ترکیه را نمی شناسی. ترک ها بر مسئله آزادی ویزا یا توافق مجدد تاکید نمی کنند. آن ها در حال حاضر در مفهوم واقعی کلمه پشت ترکیه قرار دارند.

اتحادیه اروپا کمی قبل از این سخنان اردوغان، اعلام کرد که در سی ژوئن باید فصل جدیدی از مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا آغاز شود.

بر اساس اعلان کمیسیون اروپایی تا به حال در 14 زمینه با ترکیه درباره عضویت در این اتحادیه مذاکره شده است. ترکیه رسما از سال 1999 نامزد عضویت در اتحادیه اروپا شده و از سال 2005 در این باره مذاکره می کند. مذاکرت الحاق ترکیه به 35 فصل تقسیم شده است.

اخیرا تنش های زیادی بین ترکیه و آنکارا بر سر توافق بر سر مسئله پناهندگان رخ داده است. بروکسل برای آزادی ویزا برای اتباع ترک که از شروط توافق پناهندگان است برآورده کردن تمامی شروط مد نظر بروکسل از جمله اصلاح قوانین ضد تروریسم را درخواست کرده که ترکیه از آن سر باز می زند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.