قدس آنلاین/ مرتضی روشنی: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: هر یک نفر در خراسان رضوی، ۱۲۰ لیتر آب در شبانه روز مصرف می کند این درحالی است که رقم استاندارد ۷۰ لیتر در روز است.

خراسان رضوی رکورددار بیشترین کسری منابع آب در کشور

حسین اسماعیلیان در نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب برگزار شد اظهار کرد: هفته نخست تیرماه با عنوان صرفه جویی در مصرف آب نام گذاری شده که دلیل آن هم ورود به فصل گرما و افزایش مصرف آب است.

وی افزود: میزان متوسط بارندگی خراسان رضوی در 10 ساله گذشته از 224 میلی متر به 195 میلی متر کاهش پیدا کرده و از 37 دشت آبی استان 34 دشت برداشت ممنوع داریم.

مدیرعامل آبفای خراسان رضوی با تأکید براینکه متأسفانه به خاطر شرایط اقلیمی استان، 78درصد تأمین آب متکی به منابع زیرزمینی است، گفت: این نسبت در کشور 55 درصد است و ما از استاندار کشوری و جهانی بیشتر برداشت داریم.

* بیشترین کسری آب را در کشور داریم

اسماعیلیان بیان کرد: درحال حاضر بالغ بر یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب در سطح استان کسری آب داریم و این درحالی است که از منابع تجدیدپذیر نیز 40 درصد بیشتر برداشت می کنیم! و این یعنی خراسان رضوی بیشترین کسری منابع آبی در کشور را داراست.

وی به دسته بندی مصرف آب شرب نیز اشاره کرد و گفت: درحال حاضر 89 درصد آب در بخش کشاورزی، حدود 8 درصد برای شرب و حدود 3 درصد در بخشهای خدمات و صنعت مصرف می شود که بخش کوچک شرب مهمترین بخش به حساب می آید و ما برای تأمین همین بخش در بسیاری از شهرهای استان با مشکل مواجه هستیم.

* 30 شهر بحرانی

مدیرعامل آبفای خراسان رضوی تصریح کرد: سال گذشته اعلام کردیم که 28 شهر استان بحرانی هستند و امسال این تعداد به 30 شهر افزایش یافته و اگر نتوانیم اقدامهای لازم را برای تأمین و یا افزایش آب را داشته باشیم و همینطور مردم نیز صرفه جویی نکنند، قطعا با بحران جدی ای روبرو خواهیم شد و شرکت آب نگران پایداری تأمین آب در این شهرهاست.

اسماعیلیان افزود: امسال به کمک مشترکان باید حداقل 15درصد در مصرف آب صرفه جویی کنیم تا بتوانیم تابستانی بدون مشکل را پشت سربگذاریم، البته شرکت آب نیز 34 حلقه چاه در سطح استان را برای اضافه شدن تدریجی به شبکه توزیع، در دست بهره برداری و پیاده سازی دارد.

* عمر 40 درصد شبکه آب استان تمام شده

وی درباره میزان هدررفت آب به خاطر فرسودگی شبکه نیز اظهار کرد: متأسفانه شبکه های آب استان از قدمت بالایی برخوردار و فرسودگی زیادی دارند به گونه ای که عمر حداقل 40 درصد شبکه آب استان به پایان رسیده و نیازمند بازسازی است.

اسماعیلیان ادامه داد: برای بازسازی نیز می بایست حداقل هرسال 4 درصد شبکه را مورد بازسازی قرار دهیم که این امر نیازمند 790 میلیارد ریال اعتبار در هر سال است اما محدودیت در این زمینه باعث شده که فقط 1 درصد از شبکه را بتوانیم مورد مرمت و نوسازی قرار دهیم.

* 1200 تومان؛ هزینه تولید هر مترمکعب آب

مدیرعامل آبفای خراسان رضوی میزان تولید سالانه آب را 157 میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: درحال حاضر هزینه هر مترمکعب آب تولیدی 1200 تومان است درصورتی که مشترکان یک سوم این مبلغ را به عنوان آب بها پرداخت می کنند و این تعرفه نمی تواند عامل بازدارندگی مصرف باشد.

اسماعیلیان یکی از راهکارهای کاهش مصرف آب را جداسازی آب بهداشتی از شرب دانست و بیان داشت: پس از شهرهای بجستان و جنگل که طرح جداسازی در آنجا اجرایی شده است 15 شهر دیگر استان نیز تحت پوشش این طرح هستند و بایستی این موضوع را جدی گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه 70 درصد آب شرب مصرفی تبدیل به فاضلاب می شود، اگر بتوانیم این آب را جمع آوری و تصفیه کنیم و سپس در اختیار بخشهایی مانند صنعت یا کشاورزی قرار دهیم، می توانیم میزان قابل ملاحظه ای در استفاده از منابع آب صرفه جویی داشته باشیم اما خاطر تکمیل نبودن شبکه های فاضلاب در استان، هنوز قابلیت اجرایی کامل این طرح را نداریم.

وی همچنین تصریح کرد: در همین حال به دنبال تأمین منابع آبی از طریق دریای عمان هم هستیم و هر روز که دیرتر در این زمینه اقدام نماییم آیندگان ضرر خواهند کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.