یکی از کارشناسان مسائل سیاسی در آلمان با تأکید بر اینکه تصمیم انگلیسی‌ها برای خروج از اروپا باید به‌صورت منطقی و قاطعانه اجرایی شود، حداقل دو سال زمان را برای اجرای کامل این فرآیند پیش‌بینی کرد.

خروج انگلیس از اروپا باید به‌صورت منطقی و قاطعانه اجرایی شود/ روند خروج ۲ سال به طول می‌انجامد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روز پنج‌شنبه (23 ژوئن ــ 3 تیر) انگلیسی‌ها در یک همه‌پرسی به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. حالا این همه‌پرسی، نتایج آن و عواقبی که برای اتحادیه اروپا دارد این روزها به تیتر اول بسیاری از رسانه‌های دنیا تبدیل شده است. رأی انگلیسی‌ها به خروج از اروپا که به‌نوعی برای سران اتحادیه اروپا سناریویی غافلگیر کننده بود این اتحادیه را در بهت و حیرت فرو برده و شوک بزرگی به آن وارد کرده است. حالا باید منتظر ماند و دید با مرور زمان طلاق انگلیس از اروپا این اتحادیه را در چه مسیری قرار خواهد داد و چه سرانجامی را برای آن رقم خواهد زد.

خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم در همین ارتباط گفتگویی را با پروفسور دکتر "ورنر وایدنفلد" از کارشناسان برجسته علوم سیاسی و اساتید دانشگاه‌های مهم آلمان که همچنین در سالهای 1999‌ــ‌1987 هماهنگ کننده دولت فدرال آلمان برای همکاری‌های بین آلمان و آمریکا بوده است انجام داده است. این کارشناس برجسته آلمانی در پاسخ به این پرسش که انگلیس بعد از 43 سال به خروج از اروپا رأی داد و این اتحادیه چه خطایی انجام داد که این سناریو به وقوع پیوست، گفت:  اتحادیه اروپا خدمات و موفقیت‌های خود را به‌صورت مناسب ابلاغ نکرد. یک کمبود استراتژی، توضیح و تفسیر در اتحادیه اروپا وجود دارد.
وی در این باره که آیا خروج انگلیس نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا به‌عنوان یک پروژه سیاسی منسوخ شده است، گفت: خیر، این رأی‌گیری یک پدیده خاص انگلیس است و این ویژگی برای سراسر اتحادیه اروپا صدق نمی‌کند.

این پروفسور برجسته آلمانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا این همه‌پرسی به‌نوعی یک رأی‌گیری علیه دولت انگلیس هم محسوب می‌شود، گفت: این رأی‌گیری مؤلفه‌های سیاست داخلی فراوانی دارد. نه دولت و نه مخالفان یک موضع واحدی در این باره نداشتند، از این نظر در سیاست داخلی انگلیس تنها بازندگانی وجود دارد. وی درباره مفهوم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای این اتحادیه و اینکه اروپا باید چه اقداماتی در واکنش به این تحول انجام دهد، گفت: این تصمیم باید حالا به‌صورت منطقی و قاطعانه اجرایی شود. اما حداقل دو سال طول می‌کشد تا روند خروج انگلیس از این اتحادیه واقعاً تکمیل شود. اتحادیه اروپا باید به‌نوبه خود یک استراتژی شخصی برای آینده را در پیش گیرد. پروفسور "وایدنفلد" در این باره که چرا انگلیسی‌ها این‌طور تصمیم گرفتند، گفت: در این رأی‌گیری مسئله مهم و غالب، هویت و استقلال این کشور بود، اگر تنها مسئله آسیب‌های اقتصادی احتمالی مطرح بود نتیجه این همه‌پرسی به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش "آیا پروژه اروپایی با توجه به جنبش‌های اعتراضی در دیگر اعضای این اتحادیه در معرض خطر است و شما خطر تأثیرات دومینویی همه‌پرسی انگلیس بر دیگر کشورها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟" گفت: از آنجایی که در ماه‌های آینده تنها خبرهای منفی درباره تحولات انگلیس در عموم حاکم خواهد بود تأثیرات دومینویی این همه‌پرسی پایین خواهد بود، بنابراین هیچ‌کس نمی‌خواهد کشور خود را به چنین فاجعه‌ای دچار کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.