سخنگوی سابق وزارت امور خارجه با اشاره به تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: در اینکه یکپارچگی و اقتدار انگلیس تضعیف خواهد شد، شکی نیست.

آصفی: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می تواند مقدمه تجزیه این کشور باشد

به گزارش قدس آنلاین، "حمیدرضا آصفی" سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "با اشاره به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اظهار داشت: تبعات این خروج بعد از این مشخص خواهد شد. رأیی که به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا داده شد به دلیل نارضایتی از اوضاع اقتصادی این کشور و همچنین مهاجرت بود.  
وی افزود: در این بین اسکاتلندی‌ها رای به ماندن در اتحادیه اروپا را دادند و این مسائل تبعات جدی در داخل انگلیس خواهد داشت و به لحاظ سیاسی اکنون موضوع وحدت ایرلند شمالی و جنوبی به گوش می‌رسد و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این وحدت را تسریع می‌بخشد و از سویی دیگر رئیس حزب استقلال‌طلب اسکاتلند به دلیل رای مردم این کشور به حضور در اتحادیه اروپا، درخواست رفراندوم جهت خروج از انگلیس را داده است.   
آصفی در ادامه تصریح کرد: استقلال اسکاتلند، وحدت ایرلند شمالی و جنوبی به لحاظ سیاسی چالش‌های بسیار جدی است که انگلیس با آن مواجه خواهد شد. به لحاظ اقتصادی نیز به نظر می‌رسد در کوتاه مدت انگلیس به شدت تضعیف خواهد شد و در چند ساعت اولیه پوند افت شدیدی داشت و با وجود تزریق پوند بیشتر توسط بانک مرکزی انگلیس که سعی در تقویت این پول را دارد ولی در اقتصاد در کوتاه مدت ضعیف خواهد شد چرا که از یک پیکره قوی مانند اتحادیه اروپا خارج می‌شود.  
این دیپلمات سابق کشورمان در مورد اینکه آیا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مقدمه‌ تجزیه بریتانیا خواهد بود، اظهار داشت: پیش‌بینی این مسئله اکنون زود به نظر می‌رسد اما وحدت دو ایرلند می‌تواند مقدمه تجزیه بریتانیا شود، البته به شرایط اسکاتلند و تصمیمی که هیأت حاکم این کشور اتخاذ خواهد کرد، بستگی دارد اما در اینکه یکپارچگی و اقتدار انگلیس تضعیف خواهد شد شکی نیست.   
وی همچنین در مورد برخوردها میان انگلیس و اتحادیه اروپا در آینده اظهار داشت: انگلیس همیشه عضو ناسازگار اتحادیه اروپا بوده است و دیرترین کشوری بود که به اتحادیه اروپا پیوست و در این اتحادیه انگلیس عضوی متفاوت از اتحادیه اروپا بود و وقتی این کشور از اتحادیه خارج می‌شود ممکن است در اتحاد 27 کشور باقی مانده موثر باشد اما در هر صورت اتحادیه اروپا ضعیف خواهد شد چرا که یک عضو قدرتمند اقتصادی- سیاسی که عضو هفت کشور بزرگ اقتصادی و عضو دائم شورای امنیت بود از این اتحادیه خارج شده اما تصور من این است که اتحادیه اروپا باید هزینه خروج از این اتحادیه را بیشتر کند تا کشور دیگری اگر خواست که از اتحادیه خارج شود هزینه سنگین‌تری را بپردازد.  
آصفی در پایان تصریح کرد: البته باید گفت روند خروج انگلیس دو سال طول می‌کشد و در مورد این کشور اتحادیه اروپا چاره‌ای ندارد جز اینکه شرایط را اداره کند چرا که نه می‌تواند با آن تقابل داشته باشد و نه وضعیت سابق را داشته باشد و در یک حالت مدیریت و ایجاد یک رابطه متوازن پیش خواهند رفت.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.