قدس آنلاین/ گلستان: رمضان بهرامی یکشنبه در جلسه کارگروه توسعه و صادرات غیر نفتی و حمایت از سرمایه‌گذاری استان اظهار داشت: در بخش مشوق‌های صادراتی قرار است به زودی مجلس طرحی را بررسی کند و مشوق‌ها به این بخش اختصاص یابد.

نخستین محموله صادراتی ‌گلستان‌ از خط ریلی به روسیه صادر شد

وی افزود: نخستین محموله صادراتی استان گلستان در بخش سیب زمینی از خط ریلی به روسیه صادر شد اما مشکل اساسی ما در این بخش بسته‌بندی ضعیف است.

بهرامی تصریح کرد: علاوه بر بسته‌بندی، نداشتن واگن‌های یخچال‌دار مشکل دیگری است که در بخش محصولات که خاصیت تازه‌خوری، می‌تواند نقش خوبی در صادرات کالا از گلستان داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گلستان افزود: با رفع مشکل عرض خط ریلی می‌توانیم قیمت کالا را به یک چهارم کاهش دهیم و در بخش صادرات، اجلاس مشترک عشق‌آباد ترکمنستان را در پیش‌رو داریم و از همه مدیران و صادرکنندگان می‌خواهیم در این اجلاس شرکت کنند و یکی از درخواست‌های ما در این اجلاس ایجاد بازارچه مرزی خواهد بود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت گلستان هم در این جلسه گفت: بیش از ۹۸ درصد رب گوجه فرنگی تولیدی در گلستان به کشور عراق صادر می‌شود اما در یک ماه گذشته سخت‌گیری در صادرات این کالا داریم.

درویشعلی حسن‌زاده افزود: مصوب شده هر محموله‌ای که از ایران به عراق صادر می‌شود باید از سفارت عراق در تهران مجوز دریافت کند و این مشکلی در سر راه صادرات ما خواهد بود.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر در مسیر صادرات ما نبود تشکل‌های صادراتی است که از آن جمله می‌توان به نداشتن تشکل قوی در حوزه صنایع‌دستی اشاره کرد که وجود این تشکل‌ها می‌تواند هزینه صادرات کالا را کاهش دهد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت گلستان همچنین اظهار کرد: نداشتن بسته‌بندی در میوه و تره‌بار حجم صادرات ما را کاهش داده و حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی در قالب بیمه عشایر و روستاییان و ایجاد نمایشگاه صنایع‌دستی می‌تواند مشکل صادراتی را کاهش دهد.

وی همچنین از صادرات روسری ترکمنی از مرز اینچه برون خبر داد و افزود: ۲۰کارگاه تولید روسری با ۷۰۰نفر مستقیم و غیر مستقیم در استان فعالیت می‌کنند که بیشتر این محصول به عنوان کالای چمدانی از مرز باجگیران صادر می‌شوند که با بررسی انجام شده از این پس از مرز اینچه‌برون صادر می‌شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.