قدس ‌آنلاین/مهدی شهرآبادی؛ برای گزارش از بازار موبایل و وضعیت قیمت ها به چند پاساژ سطح شهر رفتم. وقتی با یکی از مغازه دارها مشغول صحبت بودم، فردی با کت وشلوار گران قیمت وبه قول امروزی ها «تیپ مایه داری خاص» که برای خرید شارژر به بازار آمده بود، وارد مغازه شد.

پُز پولداری با «لاکچری های» نجومی

مهدی شهرآبادی: برای گزارش از بازار موبایل و وضعیت قیمت ها به چند پاساژ سطح شهر رفتم. وقتی با یکی از مغازه دارها مشغول صحبت بودم، فردی با کت وشلوار گران قیمت وبه قول امروزی ها «تیپ مایه داری خاص» که برای خرید شارژر به بازار آمده بود، وارد مغازه شد.

ناگهان گوشی برلیان نشانش چشم مرا خیره کرد. ابتدا فکر کردم که یک گوشی برند را با اشیای براق تزئیین کرده اند، اما با کمی دقت متوجه شدم این تلفن همراه روکش طلا هم دارد.

فرد خریدار پس از صحبت با مغازه دار واطلاع از قیمت ها بیرون رفت. برای کنجکاوی به دنبالش رفتم تا ببینم گوشی خود را از کجا تهیه کرده وچقدر قیمت دارد.

گفتم: ببخشید آقا! گوشی شما لاکچری است؟ در پاسخ گفت: بله، سفارشی است!

گفتم: روی گوشی شما روکش طلا وبرلیان کار شده؟ که پاسخ داد: بله.

می گفت این گوشی بیش از 50 میلیون تومان قیمت دارد چرا که روکش طلا وبرلیان های کار شده نرخ آن را در بازار بالا برده.

پس از گفت وگو با وی، به مغازه بازگشتم واز متصدی مغازه درباره این گوشی های خاص پرسیدم.

* «لاکچری ها» برای افراد خاص

فروشنده موبایل با بیان اینکه به این مدل گوشی ها در اصطلاح، گوشی «لاکچری» گفته می شود، می گوید: این گوشی ها مشتریان خاص خود را دارند و برای خریداران این برندها، به هیچ وجه قیمت مطرح نیست.

وی می افزاید: برخی از این خریداران دوست دارند ساعت دست، خودرو، خانه، ولوازم جانبی! لوکس خود را داشته باشند که موبایل تنها یک قسمت از این لوکس گرایی است.

وی در پاسخ به این پرسش که این موبایل ها از کجا می آید وچگونه سفارشی کار می شوند خاطرنشان می کند: برخی از این موبایل ها سفارشی و یا به صورت کالای همراه مسافر از خارج وارد کشور می شوند، اما برخی دیگر نیز به قول امروزی ها توسط افراد متبحر، اسپرت می شوند.

وی می گوید: این موبایل ها بسته به کاری که روی آنها شده از 3 تا 4میلیون قیمت دارد وحتی قیمت آنها به 100میلیون هم می رسد که این تلفن های همراه مشتریان پولداری هم دارد.

* ثروتمندانی که پول عشق می دهند!

ارضی، یکی دیگر از فروشندگان موبایل نیز با بیان اینکه یکسری چیزها پول عشق است وطرف به قیمت توجه ندارد وفقط می خواهد گوشی مارک دستش باشد، تصریح می کند: دربازاری که مشتری، یک خط رند خاص را 250میلیون تومان قیمت می گذارد گوشی 100میلیونی چیزی نیست!.

وی می افزاید: برخی از مشتریان به ما مراجعه می کنند و می خواهند قاب گوشی اپل،بلک بری، یا سامسونگشان طلا باشد.

وی ادامه می دهد: ما نیز با توجه به آشنایانی که در این کار داریم، این افراد پولدار را معرفی می کنیم تا بتوانند برای گوشی خود قاب طلا یا جواهر تهیه کنند؛ اگر هم نتوانیم خواسته مشتری را برآورده کنیم از تهران سفارش این مشتریان را تهیه می کنیم.

وی با بیان اینکه اما تعداد این افراد مایه دار خواهان چنین موبایل هایی بسیار معدود است اظهار می دارد: در این بازار گوشی های طلایی  مانند نوکیا 8800آرتی گولد ویا سایر مارک ها نیز وجود دارد که قیمت خاصی ندارند وبسته به تمیزی وپرکاری(از نظر تزئینات) آن از 3، 4میلیون تا 8میلیون نیز قیمت گذاری می شوند.

وی با لحنی مزاح گونه می گوید: در این بازار که برخی ها نان برای خوردن ندارند برخی از این مایه دارها گوشی های بسیار گران تهیه می کنند که یکی از دلایل آن خودنمایی در محافل ومجالس است.         

وی با بیان اینکه برخی ها نیز از راه فروش این نوع گوشی ها به افراد سرمایه دار نان می خورند می افزاید: وقتی فرد پولدار با مازراتی 3،2میلیاری اش به فروشنده مراجعه می کند، درخواست و تهیه یک گوشی 50یا 100میلیونی الماس ویاقوت نشان برایش کاری ندارد.

وی می گوید: حتی برخی از این افراد جواهرات مورد نیاز این کار را با قیمت بالا از بازارهای مشهد تهیه می کنند و برای کار بر روی این نوع گوشی ها به تهران می برند که این کار نیز برای آنها سود خاصی دارد.

* منشاء اصلی فرهنگ لوکس گرایی

متین، یکی دیگر از فروشندگان موبایل با بیان اینکه برخی از موبایل های گران قیمت توسط یک کارخانه انگلیسی که کالای لوکس عرضه می کند، تولید می شود، تصریح می کند: این کارخانه به نام برند (ver2) معروف است که موبایل های برند را با تزئین جواهرات وارد بازار می کند که در ایران وشهرهایی مثل تهران، مشهد، شیراز وشهرهای بزرگ دیگر نیز مشتریان خاص خود را دارند.

وی می افزاید: به عنوان مثال مدل یاقوت نشان والماسی نشان این موبایل ها بسیار گران قیمت است وبا قیمت یک اتومبیل گران برابر است.

وی با بیان اینکه برخی پولدارها نیز این موبایل ها را برای کلکسیون می خواهند می گوید: در تمام بازارها از خانه ومسکن تا ساعت وخوردو و... لوکس گرایی وجود دارد که موبایل هم جزویی از این کالاها محسوب می شود و بازار نیز باید به نیاز مشتریان پاسخگو باشد که این یک خصوصیت بارز بازارهای مختلف است.

وی می افزاید: مشتریان این موبایل های گران وخاص، افراد ثروتمند، بساز بفروش ها، تجار و (با خنده وکنایه) حتی برخی (م)(ا)(د) هستند که برای ما جالب است.

وی خاطرنشان می کند: البته تعداد این افراد کم است اما آنها پول برند خاص را با دل وجان پرداخت می کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.