وزیر خارجه آمریکا با اشاره به توافق هسته‌ای ایران گفت: سعودی‌ها بار‌ها حمایت خود را از اقداماتی که ما انجام داده‌ایم، اعلام کرده‌اند.

 حمایت آل سعود از برجام

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری دانشجو، وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد عربستان سعودی نیز حامی توافق هسته‌ای ایران (برجام) است. 

 
جان کری در گفتگوی اختصاصی با این شبکه در قطب فناوری و تحقیقات در عرصه اطلاعات و ارتباطات آمریکا در منطقه موسوم به سیلیکان وَلی در ایالت کالیفرنیا گفت: «پیام فعالیتهای جاری در این ناحیه برای کشورهای حوزه خاورمیانه این است که صلح بهتر است و آن‌ها می‌توانند به جای استفاده از سلاح با فعالیت در این حوزه‌ها، به آینده‌ای بهتر برسند. این‌‌ همان آینده است. کشورهای منطقه خاو میانه نیز می‌توانند به تنوع بخشی اقتصاد خودشان مبادرت کنند.» 
 
وی افزود: تعداد جوانان در کشورهای مختلف جهان که نیازمند کار هستند بسیار زیاد است. البته من می‌دانم درباره کشوری همانند سوریه این کار‌ها امکان پذیر نیست. اما به هر حال می‌توان این نگرش را مدنظر داشت. شما باید برنامه‌ای داشته باشید و به سمت آن حرکت کنید. کاملا روشن است که جنگ باید پایان یابد. ما به شدت در این زمینه تلاش می‌کنیم. ما با روسیه و شصت و شش کشور حاضر در ائتلاف، تلاش می‌کنیم تا راهی سیاسی برای پایان دادن به جنگ (در سوریه) پیدا کنیم. به هر حال، فعالیتهای کارافرینانه‌ای از این نوع برای بازسازی سوریه، یمن و لیبی ضروری هستند.» 
 
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره وضع گذشته و چشم انداز آتی سوریه گفت: «من به گذشته نگاه نمی‌کنم. من بر وضع کنونی تمرکز دارم و اینکه چگونه می‌توانیم آتش بسی واقعی برقرار کنیم و لازم است چه کارهایی انجام شود تا انتقال قدرت واقعی براساس فرایند بیانیه ژنو شکل بگیرد که ایران، روسیه، ترکیه، قطر و عربستان سعودی و همه ما در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد از آن حمایت کرده‌ایم. ما برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنیم. 
 
وی در پاسخ به سؤالی درباره نامه ۵۱ کارمند وزارت امور خارجه آمریکا در انتقاد از سیاست دولت باراک اوباما درباره سوریه گفت: «من به علت این امر (نامه انتقادی) احساس فشار نمی‌کنم، بلکه از این بابت احساس فشار می‌کنم که می‌بینم کودکان کشته می‌شوند و همچنین زنان و غیر نظامیان بیگناه در سوریه در این وضع قرار دارند. این مسائل بر من فشار وارد می‌کند. فشاری که من احساس می‌کنم‌‌ همان است که به من این انگیزه را داد که در نوامبر گذشته به وین بروم و گروه بین‌المللی حمایت از سوریه را تشکیل دهم و برای دستیابی به صلح تلاش کنم.» 
 
وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد: «ما با گروه داعش و جبهه النصره می‌جنگیم. ما با گروههای تروریستی مشخص شده می‌جنگیم. ما در این تلاش‌ها به پیشرفتهای چشمگیری دست یافته‌ایم. رژیم اسد باید به توصیه‌ها و مشورتهای کشورهایی گوش کند که از آن حمایت می‌کنند و به استانداردهای مطرح درباره توقف درگیری‌ها پایبند بماند. مهم است که فشار‌ها ادامه پیدا کند تا این هدف تحقق پیدا کند. ما همچنان به این کار‌ها ادامه خواهیم داد.» 
 
مجری شبکه در ادامه پرسید: «سؤال بعدی درباره وضع کشورهای حوزه خلیج (فارس) است به ویژه با توجه به توافقی میان آمریکا و متحدانش با ایران امضا شد. عربستان سعودی از این توافق خیلی خوشحال نیست. این مسئله اصلا پوشیده نیست. پیام شما خطاب به آن‌ها در کجا گم شده و به هدف نرسیده است؛ زیرا دولت اوباما به آن‌ها گفته است که توافق با ایران به معنای آن نیست که آمریکا روابطش را با عربستان سعودی و دیگران فدا می‌کند؟» 
 
کری در پاسخ گفت: «باید صادقانه بگویم که این سخن، یا برداشت اشتباه یا سخن اغراق آمیز است. سعودی‌ها بار‌ها و بار‌ها به ما گفته‌اند که از این توافق حمایت و از کارهایی پشتیبانی می‌کنند که ما انجام داده‌ایم. آن‌ها از اقدامات جاری ما نیز حمایت می‌کنند برای اینکه اطمینان حاصل شود هیچ کشوری در امور داخلی کشوری دیگر مداخله نمی‌کند. ما محموله‌ای تسلیحاتی را رهگیری کردیم که به سمت یمن در حال انتقال بود. زمانی هم که لازم بود، تحریمهایی (علیه ایران) اعمال کردیم که علت آن نیز فعالیتهای موشکی (ایران) بود. ما به شدت تلاش می‌کنیم تا هر‌گاه امکان پذیر باشد از طریق مسالمت آمیز، اختلاف‌ها را حل و فصل کنیم. درباره زمان و مکان استفاده از زور باید بسیار دقت کرد؛ زیرا این رویکرد همواره تاثیرات و پیامدهایی دارد.» 
 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا زمان بازمانده از دوران دولت اوباما برای حل مسائل پیچیده و دشواری همانند سوریه و ایران کافی است گفت: «بله. بی‌تردید کافی است. ما تا بیستم ژانویه سال آینده فعال خواهیم بود. به نظر ما، زمان بسیار زیادی وجود دارد. شش تا هفت ماه زمان زیادی برای انجام دادن کارهایی است. ما به صورت مستمر در این زمینه‌ها فعالیت می‌کنیم. به نظر من، بی‌تردید زمان کافی وجود دارد که بتوان نقشه راهی مشخص کرد که براساس آن به برخی از این مسائل رسیدگی کرد و به پیشرفتهایی نیز دست یافت. ما دقیقا در این زمینه فعالیت می‌کنیم. ما در زمینه مقابله با داعش به پیشرفتهای مستمری دست یافته‌ایم. این کار‌ها می‌تواند تاثیرات ملموس و مثبتی به همراه داشته باشد.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حاج اسد البحرینی الاصل IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    جناب جان کری : به خدا قسم روابط شما همش دوگانه با دوروئی و یک بام و دو هواست همیشه . اصلا نمیشه به شما اعتماد کرد . چندبار داعش درسوریه و عراق به محاصره رزمندگان ملی این دو کشور درامده است . انوقت نیروهای شما بادرخواست داعشی ها فورا کمک های مالی و تسلیحاتی و و...... را هلی برن کرده و انها را نجات دادید . این مساله چندین بار در عراق فیلم برداری شده . چندبار رزمندگان عراقی را به جای داعش بمباران کردید و گفتید اشتباه شده است اخه چقدر اشتباه میکنید شما ؟؟ خدا انشالله این جنگ را به خانه کسانی هدایت کند که مسبب جنگ هستند انوقت خواهند فهمید که کشتار هموطنانشان چقدر درد اور است