قدس آنلاین- کاظم صادقپور: استان يزد كه از نظر اقليمی خشك و كويری است و ۹۰ درصد نزولات جوی در آن تبخير مي‌شود، طی سال‌هاي اخير با معضل شدید بی‌آبی دست و پنجه نرم مي‌كند.

۴‌هزار هکتار از باغ‌های یزد خشکید

بارش‌های اندك در سال‌های اخير و بخصوص سال آبی جاری نيز مزيد بر علت شده تا زنجيره كم آبي را كه به گفته بسياری از كارشناسان به سمت بي آبی در حركت بوده، تكميل كند.

 

* بحران بی آبی در روستاهای یزد

مدير عامل شركت آب منطقه ای يزد در این زمینه از كاهش 1/38 درصدی بارش باران در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر می‌دهد و با اشاره به اهميت آب انتقالي به استان می‌گوید: اگر در انتقال آب به هر دليلی خللي ايجاد شود، استان يزد با مشكل جدی بي‌آبی روبه‌رو مي‌شود، زيرا حيات استان به همين آب انتقالی بستگی دارد.

حسين غفوري، يزد را كم باران‌ترين استان كشور در سال آبي جاری معرفي کرده و خاطرنشان می‌کند: شهر يزد با 17ميليمتر، كمترين ميزان بارندگی در سطح استان را دارد كه عمق خشكسالی را نشان مي‌دهد.

وی تصریح می‌کند: درگذشته آب آشاميدنی و بهداشتی در روستاها از طريق چاه ها تأمين می‌شد، اما متأسفانه اكنون چاه ها ديگر جوابگو نيست و بايد به فكر انتقال آب به اين روستاها باشيم.

 

* خشک شدن قنات‌های تفت و مهريز

رئيس سازمان جهاد كشاورزی يزد هم با بيان اينكه خشكسالی در 18 سال اخير خسارت زيادی بر اين استان وارد كرده است، می‌گوید: بيشترين اثرگذاری این خشکسالی در قنوات بوده كه بيشترين آن نیز مربوط به شهرستان‌های تفت و مهريز است.

سیدجمال سجادی پور اظهار می‌دارد: یزد به دلیل شرایط خاص اقلیمی‌ و قرار گرفتن در کمربند خشک کشور، سال‌هاست که در تب خشکسالی می‌سوزد؛ تبی که نه تنها فروکش نکرده، بلکه سال به سال به عطش چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌ها افزوده شده و خشکسالی چنان رد پای عمیقی از خود گذاشته که درخت، باغ، چشمه، قنات و حتی حیات‌وحش از آسیب آن در امان نمانده‌اند.

وی می‌افزاید: با شدت گرفتن خشکسالی‌ها آنچه سبب نگرانی بیش از پیش شده، بهره‌برداری غیر اصولی و بی‌حد از منابع آبی زیرزمینی به عنوان تنها منبع تأمین آب بویژه در مناطق خشک و فراخشک است.

سجادی‌پور خاطرنشان می‌کند: تداوم خشکسالی‌ها زمینه را برای ایجاد بحران آب در مناطق خشک و فراخشک مهیا می‌کند و اگر روند منفی شدن بیلان منابع آب زیرزمینی ادامه یابد، چه بسا بتدریج ذخایر آبی که در یک دوره طولانی ایجاد شده، کاهش یابد و موجب تشدید افت کمی ‌و کیفی منابع آب شود.

وی می‌افزاید: استان یزد در 18‌سال اخیر تنها دو سال ترسالی داشته و 16‌سال یا خشکسالی بر آن حاکم بوده یا بارندگی اندکی داشته که قادر به جبران اثر سوء خشکسالی‌های گذشته نبوده که این موضوع در سال جاری نیز تداوم یافته است.

 

* جبران خشکسالی‌های گذشته ممکن نیست

مدیرکل جهاد کشاورزی یزد کل خسارت حوادث غیرمترقبه به کشاورزی یزد در سال گذشته را ۵۳۳میلیارد تومان اعلام کرده و می‌گوید: از این مبلغ ۴۲۵میلیارد تومان مربوط به خشکسالی است.

به گفته سجادی‌پور در این سال، طوفان 12میلیارد تومان، سرمازدگی و تگرگ 91میلیارد تومان، سیل 3میلیارد تومان و دیگر عوامل از جمله گرمازدگی 3میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی یزد وارد کرده اند.

وی  می‌افزاید: طبق گزارش‌های هواشناسی، میزان بارندگی در سال آبی 94-93 حدود 14/3 میلی‌متر بوده، در حالی که در سال آبی 94-95 حدود 4/1میلی‌متر برآورده شده است.

سجادی‌پور گفت: میانگین بارندگی سال زراعی استان از اول مهرماه 94 تا 24‌اردیبهشت 95،  40‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

براساس گزارش‌ها، خشکسالی تأثیر منفی بر بخش کشاورزی استان داشته، به طوری که 60 درصد قنات‌های استان با کاهش شدید آبدهی مواجه شده اند و به همین دلیل بیش از 4‌هزار هکتار از باغ‌های استان به طور کامل خشکیده‌اند.

سجادی پور اظهار داشت: افت سالانه 50‌ هزار تنی محصولات باغی و 80 هزار تنی محصولات زراعی از دیگر پیامدهای سوء خشکسالی در بخش کشاورزی استان یزد است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.