قدس آنلاین- تبریز: مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی از کاهش ۶۸ درصدی بیماری سل گاوی، کاهش ۲۵ درصدی بیماری هاری و کاهش ۲۵ درصدی بیماری تب مالت انسانی در استان خبر داد.

کاهش ۶۸ درصدی سل گاوی و ۲۵ درصدی تب مالت در آذربایجان‌شرقی

به گزارش قدس آنلاین از تبریز،  امیرحسین بهداد به مناسبت روز ملی مبارزه با بیماری‌های مشترک بین حیوان به انسان اظهار داشت: در طی 10 سال اخیر حدود 75 درصد بیماری‌های عفونی باز پدید که انسان را مبتلا می‌سازد دارای منشاء حیوانی بوده و همچنین اپیدمی‌های اخیر مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جهان اهمیت توجه به بیماری‌های حیوانات را در ایجاد و گسترش این بیماری‌ها در بین انسان‌ها نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور و اداره‌کل دامپزشکی استان برای پیروی از سیاست‌های جهانی کنترل بیماری‌های دامی به‌ویژه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و نیز صیانت از سرمایه ملی دامی کشور و بهداشت عمومی جامعه حداکثر توان علمی و عملی و اجرایی خود را در چارچوب سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرائی کردن کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های دامی علی‌الخصوص بیماری‌های مشترک قرار داده است.

بهداد افزود: در زمینه کنترل این بیماری‌ها با تلاش‌های مستمر پرسنل خدوم دامپزشکی استان در پایان سال 94 نسبت به پایان سال 93 به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کردیم که از آن جمله می‌توان به کاهش 68 درصدی بیماری سل گاوی، کاهش 25درصد بیماری هاری و کاهش 25 درصدی بیماری تب مالت انسانی اشاره کرد که قدم‌های بسیار بزرگی برای کنترل و پیشگیری از این بیماری‌ها می‌باشد.

وی ادامه داد: در بین این بیماری‌های بیماری تب مالت که بهداشت عمومی جامعه را تحت مخاطره قرار می‌دهد و سالانه هزینه‌های بسیاری از بابت درمان افراد مبتلابه جامعه تحمیل می‌شود، دامپزشکی استان در سال گذشته توانست با واکسیناسیون میزان شیوع این بیماری را در بین جوامع انسانی استان تا 25 درصد کاهش دهد.

بهداد گفت: با امید به خدا و حمایت‌های مسئولان ارشد اجرایی استان و تامین اعتبارهای لازم، می‌توانیم قدم‌های بهتر و موثرتری برای کنترل و پیشگیری و حتی ریشه‌کنی بیماری‌های مذکور برداریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.