قدس آنلاین/ عباس مشکوه رضوی: گردشگری سومین صنعت پردرآمد در دنیا محسوب می‌شود و کشورهای مترقی جهان با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشورشان و توجه جدی به آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی خود نسبت به معرفی این اماکن و جذب گردشگر به بهترین شکل ممکن اقدام می‌کنند.

نگین فیروزه ای شرق کشور و قابلیت تبدیل به قطب گردشگری منطقه

گردشگري علاوه برآنکه يک مقوله فرهنگي اجتماعي است، در اقتصاد کشورها نيز تأثير بسيار زيادي دارد تا جايي که کارشناسان معتقدند، اگر اين صنعت در کشورمان بخوبي حمايت شود و رونق يابد، دو برابر درآمد حاصل از فروش نفت سوددهي خواهد داشت.

صنعت گردشگري براي رونق بيشتر به نگاه اقتصادي ويژه نياز دارد تا بسترهاي لازم را براي جذب گردشگر فراهم سازد. در حال حاضر کشورهايي که از تاريخچه باستاني و تاريخي برخوردارند، درآمد هنگفتي از آن کسب مي‌کنند.

آمار نشان مي‌دهد که بين 400 تا 600 ميليارد دلار از درآمد کشورها سالانه از صنعت توريسم تأمين مي‌شود که متأسفانه با وجود جايگاه تاريخي و ويژگي‌هاي طبيعي ايران، کشورمان از اين درآمد هنگفت سهم مناسبي ندارد و اگر بتوانيم تنها به  30 درصد از درآمد صنعت توريسم جهان دست يابيم، مي‌توانيم سالانه دو برابر صادرات  نفتي کشورمان درآمد کسب کنيم.

 از سویی با توجه به ظرفیت‌های تاریخی، صنایع دستی، ‌گردشگری، جاذبه‌های مردم‌شناسی و آیین‌های دینی، مذهبی و سنتی که در خراسان رضوی وجود دارد، می‌توان به عنوان یک منبع درآمد پایدار و مناسب از این صنعت استفاده کرد.

بزنگان از جمله مناطق خراسان رضوی است که دارای پتانسیل بالای گردشگری و جذب توریست است. این منطقه دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار مناسبی در موضوع گردشگری و صنایع دستی است که تاکنون آنچنانکه باید و شاید به آن پرداخته نشده و بی توجهی مسؤولان امر این ظرفیت‌ها را به حاشیه رانده است.

امروزه قطعاً با توجه به صنعت گردشگری می‌توان زمینه اشتغال نسل جوان و نیز فعالان این حوزه را فراهم کرد و نسبت به ایجاد منابع جدید درآمدی برای اقشار مختلف اقدام کرد.

دریاچه بزنگان تنها دریاچه طبیعی استان‌های خراسان است و به نگین سبز خراسان نیز شهرت دارد. این دریاچه که به دلیل بی توجهی‌های مسؤولان در سال‌های گذشته رو به خشکی بود، امسال با همت مردم و مسؤولان جانی دوباره یافته است.

نگین فیروزه ای خراسان

پس از بارندگی‌های خوب بهار امسال، سیلاب‌ها به سمت دریاچه هدایت شد و با بخشندگی 64 کشاورز بزنگانی که با ورود آب مازاد کشاورزی به دریاچه موافقت کردند، دریاچه چهره ای دیگر یافته است. 

کمپین احیای دریاچه

رئیس شورای اسلامی بزنگان با اشاره به ضرورت حفاظت بیش از پیش از تنها دریاچه طبیعی خراسان بزرگ که در واقع سند هویت منطقه بزنگان است، اظهار می‌دارد: متأسفانه چند سالی است که دریاچه با خطر خشکیدن مواجه شده است که لزوم توجه بیشتر را دو چندان می‌کند. البته ما اهالی بزنگان بیکار ننشسته‌ایم و امسال با ایجاد کمپین احیای دریاچه و با هدایت سیلاب‌ها و پمپاژ آب آبگیری در نزدیکی آن وهمچنین انتقال آب مازاد کشاورزان به دریاچه، سعی داریم، مرگ را از دریاچه بزنگان کمی دور کنیم.

وی ادامه می‌دهد: البته در این راه مجموعه دهیاری و شورای اسلامی روستا، اداره محیط زیست شهرستان، بخشدار محترم بخش مرزداران و شخص فرماندار کمک های زیادی انجام دادند که جا دارد از زحمات این عزیزان تشکر کنم، ولی برای احیای کامل دریاچه نیاز به یک نگاه ملی است که شما می‌توانید، این حساسیت را در مسؤولان عالی رتبه کشوری ایجاد کنید تا ما همچنان شاهد درخشش این نگین فیروزه‌ای شرق ایران باشیم.

رئیس شورای اسلامی بزنگان همچنین در خصوص خشکسالی سال‌های گذشته، می‌گوید:  دریاچه بزنگان به عنوان نگین سبز شرق کشور به مردابی تبدیل شده بود که هیچ امیدی برای بقای آن وجود نداشت، اما هنگامی که مردم دیدند، مسؤولان توجهی به وضعیت بحرانی دریاچه ندارند، به صورت خود جوش آستین همت بالا زدند و ابتدا با هدایت سیلاب‌ها به داخل دریاچه  و انتقال آب از دق (گودال محل تجمع آب) به وسیله 800 متر لوله به مدت 12 روز به طور شبانه روزی نسبت به انتقال آب اقدام کردند.

محسن عظیمی مقدم اظهار می‌دارد: پس از آن کشاورزان منطقه نیز پای کار آمدند و با هدایت آب ملکی و شخصی خودشان (چشمه سرآسیاب) گامی مؤثر در احیای دریاچه بزنگان برداشتند و اکنون آب به صورت شبانه روزی به دریاچه منتقل می‌شود.

 

هدایت آب شبانه روزی

وی خاطرنشان کرد: از سویی آب چشمه کرق غلام هم که متعلق به کشاورزان است، به صورت شبانه روزی به دریاچه هدایت می‌شود تا با همت مردمی ارتفاع آب دریاچه به میزان چهار متر بالا بیاید و جا دارد از کشاورزان بزنگان که بدون هیچ چشمداشتی این دریاچه طبیعی را با آب زراعی شخصی خود که به آن نیاز هم داشتند، احیا کردند، تشکر و قدردانی کنم.

وی ضمن درخواست از مسؤولان افزود: اکنون نیاز است به منظور جلوگیری از هدررفت آب انتقالی به دریاچه از محل بیجه دراز تا دریاچه زهکشی و لوله گذاری شود تا بتوانیم، حداکثر استفاده را از این موهبت الهی ببریم.

وی با اشاره به جاذبه دیگر این منطقه (دریاچه بزنگان) می‌گوید: این دریاچه تنهای دریاچه طبیعی شمال شرق کشور است. دریاچه بزنگان با 70 هکتار وسعت در حال مرگ طبیعی بود که اکنون به همت مردم 35 هکتار از این دریاچه احیا شده است.

وی اظهار می‌دارد: با سیاست‌هایی که تمرکز آن بر قدرت مردم بود و با همت شورای اسلامی، دهیاری و کشاورزان، مردم وارد عمل شدند و با شناختی که از آبراه‌ها داشتند، با ابزار شخصی کانال‌هایی از کال آب دراز، کال قرقره و کال اولنگ که از ارتفاعات بزنگان سرچشمه می‌گیرد، حوزه دریاچه را رفع انسداد کردند. به این ترتیب دریاچه پس از سال‌ها مبارزه با خشکسالی از مرگ قطعی نجات یافت.

 

اثر ملی

بخشدار مرزداران با بیان اینکه دریاچه بزنگان باید به عنوان یک اثر ملی طبیعی ثبت شود، به خبرنگار ما می‌گوید: به طور قطع باید از تخریب این دریاچه جلوگیری شود. متأسفانه برخی افراد سودجو با سندسازی و آتش زدن نیزارها و شخم زدن زمین‌های حریم دریاچه، مانع ورود آب به این اثر طبیعی ملی شدند که همین مسأله سرآغاز خشک شدن و مرگ تدریجی دریاچه بزنگان شد.

علی نصیریان با اشاره به این مطلب که دریاچه نیازمند مدیریت یکپارچه است، می‌افزاید: این مدیریت واحد تحت نظر اداره محیط زیست استان و شهرستان می‌تواند، کمک شایانی به حفظ و نگهداری و توسعه دریاچه و ورود بخش خصوصی با هدف توسعه آن بکند.

وی با اشاره به اینکه برای اسکان توریست هیچ امکاناتی دراین منطقه وجود ندارد یادآور می‌شود: برای جذب توریست و معرفی این منطقه دیدنی نیازمند ورود بخش خصوصی هستیم. بزنگان بهترین منطقه برای تبلور اقتصاد مقاومتی، اکو توریسم، گردشگری، ایجاد اشتغال و پذیرایی از زوار حضرت رضا(ع) است.

 

این 64 کشاورز

وی با تشکر از 64 کشاورزی که آب مازاد خود را در اختیار دریاچه قرار دادند، تصریح می‌کند: در واقع گذشت کشاورزان باعث شد این دریاچه جان دوباره ای بگیرد.

و اما نقش محیط زیست

رئیس اداره محیط زیست سرخس هم با بیان اینکه در احیای دریاچه بزنگان حضور داشته ایم، می‌گوید: هنگامی که سیلاب به طرف در پاسگاه محیطبانی رسید، بلافاصله در ورودی تخریب شد و فنس‌ها و دیوار جلوی پاسگاه برای ایجاد کانال در مسیر راه منتهی به زیارتگاه کل بی بی برداشته شد.

حسین اصلاحی اظهار می‌دارد: پس از آن حوضچه پمپاژ انتقال آب شرب به سرویس‌های بهداشتی و آبیاری قطره ای فضای سبز دریاچه بزنگان تخریب شد.

وی خاطرنشان کرد: راه آسفالت ورودی پاسگاه و دریاچه بزنگان و تیر چراغ برق نزدیک دریاچه تخریب و برق پاسگاه محیط زیست نیز قطع شد.

رئیس اداره محیط زیست سرخس ادامه می‌دهد: با آمدن سیل، فنس و جوی سیمانی قسمت غرب و انتهایی دریاچه بزنگان نیز تخریب شد و از همان ابتدا سعی کردیم، برای احیای دریاچه هر آنچه که از دستمان بر می‌آید، انجام دهیم.

حمایت از کمپین

حسین اصلاحی یادآور می‌شود: سعی کردیم در تشکیل کمپین و همکاری اهالی روستای بزنگان در هدایت سیلاب‌ها از قسمت شرق و غرب به طرف دریاچه بیشترین همکاری را داشته باشیم و با احداث کانال های موقت جهت هدایت سیلاب‌ها، از شدت خسارت بکاهیم اما در عین حال چهار هکتار از زمین‌های اطراف دریاچه بزنگان زیر آب رفت.

وی تصریح می‌کند: در کنار مردم و با حضور اهالی شریف بزنگان لحظه به لحظه محیط‌بانان و کارکنان محیط زیست همکاری داشتند و سعی کردیم، وظیفه خودمان را در این حرکت مردمی به نحو احسن انجام دهیم.

فرماندار سرخس هم می‌گوید: با مشاركت مردم و همت مسؤولان شهرستان تنها درياچه طبيعي استان از مرگ نجات یافت.

حسین سنجراني می‌افزاید: درياچه بزنگان مورد توجه بسياري از علاقه مندان به محيط زيست و طبيعت گردان قرار گرفته است.

وي می‌گوید: اين درياچه با ظرفيت 4 ميليون و 200 مترمكعب هر ساله پذيراي گردشگران داخلي و خارجي است.

برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلند مدت

فرماندار سرخس تصريح می‌کند: برنامه ريزي‌هاي كوتاه مدت و بلند مدتي براي احيا و پايداري درياچه انجام شده است كه در اين بين طرح احيای كوتاه مدت با مشاركت مردم و بلند مدت راه تأمين آب مطمئن براي پايداري درياچه برنامه ريزي شده است.

سنجراني اظهار می‌دارد: با توجه به سهم آب زيست محيطي سد دوستي براي تأمين آب اين درياچه نيز مي‌توان روزهاي روشن تري براي اين درياچه پيش‌بيني كرد.

گزارش رو به اتمام است و در اینجا لازم می‌دانم از زحمات سید امیر عمادی از اهالی بزنگان بنویسم که زندگی‌اش را وقف احیای دریاچه کرده است. او به طور شبانه‌روزی بدون هیچ چشمداشتی مانند پدری که از فرزندش پرستاری می‌کند، در کنار دریاچه اتراق کرده است. او طی سفر ما به بزنگان تا لحظه آخر همراه ما بود و ما را برای رفتن به غار بزنگان و چشمه‌ها و قنات‌های منطقه راهنمایی می‌کرد.

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.