رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته گفت: مردم به سه دلیل عمده از جمله بکارگیری اجاق‌گازهای فاقد ترموکوبل در منازل، بخاری‌های قطره‌ای و سوختگی با آب جوش ناشی از افتادن سماور بیشتر در معرض سوختگی قرار می‌گیرند.

سه دلیلی که باعث سوختگی می شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته و مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در دومین نشست کمیته ملی پیش‌گیری از سوختگی در معاونت اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه آمار سوختگی ایران هشت برابر دنیا است، گفت: در ایران سالانه دو هزار نفر دچار برق‌گرفتگی شده که از این آمار یک هزار 350 نفر دچار نقص حداقل یک عضو می‌شوند.

فاطمی افزود: در مطالعه انجام گرفته در کل کشور، شایع‌ترین گروه برق‌گرفتگی، کارگران ساختمانی هستند که به دلیل عدم رعایت فاصله قانونی از شبکه‌های هوایی و عایق نبودن کابل‌های برق، به برق‌گرفتگی دچار می‌شوند.

وی افزود: بر پایه کار تحقیقاتی سوختگی‌ها عمدتاً به سه دلیل در کشور اتفاق می‌افتد: اجاق‌گازهای فاقد ترموکوبل در منازل، بخاری‌های قطره‌ای و سوختگی با آب جوش ناشی از افتادن سماور.

همچنین بهرام طاهری - مشاور وزیر و مدیرکل امور محیط زیست، ایمنی و بهداشت کار وزارت نیرو پورپوینتی را در زمینه HSE و تجربیات جهانی و کشوری در این حوزه ارایه دادند.

طاهری در ادامه افزود: بزرگ‌ترین مشکل این است که بر روی سیستم‌های اطلاعاتی کار نمی‌شود و به همین منظور اطلاعاتی از اورژانس و پزشکی قانونی راجع به آمار آسیب‌های مربوط به آب و برق برای ایجاد سیستم‌های اطلاعاتی مطالبه کردیم که پس از ایجاد دیتابیس می‌توان برای کاهش ریسک‌ها به استراتژی مناسب دست یافت.

در این راستا مهرداد یگانه - نماینده سازمان ملی استاندارد در زمینه استانداردسازی وسایل گرمایشی و پخت و پز سخن گفت و افزود: نخستین مورد در تدوین استانداردها، موضوع ایمنی، انتقال حرارت و نشتی سوخت است، نکته دوم دستورالعمل‌هایی است که مصرف‌کننده ملزم به رعایت آنها است مثل استانداردهای نصب، نکته سوم هم اجباری کردن استانداردها است که ضمانت اجرائی دستورالعمل‌ها است و در راستای آن اقداماتی از قبیل بازرسی‌ها و نظارت‌ها  صورت می‌پذیرد که برای کالاهای نامرغوب، ناامنی ایجاد می‌کند، مورد آخر نیز بحث اطلاع‌رسانی مسایل ایمنی در شروع فصل است که از راه‌های مختلف مانند سایت و مطبوعات قابل انجام خواهد بود.

به گزارش معاونت اجتماعی وزارت بهداشت؛ در آغاز این نشست، سید محمدهادی ایازی - معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پیش از پرداختن به دستور کار، ضمن ابراز تاسف به مناسبت حادثه انفجار و سوختگی در یکی از روستاهای شهرستان خوی و مرگ و سوختگی تعدادی از هم‌میهنان، اظهار امیدواری کردند که با پرداختن به امر پیش‌گیری، دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

سپس به مرور مصوبات نخستین نشست کمیته پیش‌گیری از سوختگی از قبیل راه‌اندازی کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی و کارگروه ایمنی و استاندارد، تهیه سند ملی پیش‌گیری از سوختگی، پی‌گیری لازم برای نام‌گذاری روز پیش‌گیری از سوختگی از طریق شورای فرهنگی عمومی و راه‌اندازی مجمع خیرین بیماران سوختگی و پی‌گیری برای ساخت و تکمیل بیمارستان‌های سوختگی و مراکز جامع سوختگی و پی‌گیری گنجاندن مطالبی در زمینه پیش‌گیری از سوختگی در کتاب‌های درسی که در اسفند سال پیش، برگزار گردید، پرداخته شد.

در این میان سند ملی پیش‌گیری از سوختگی از سوی دکتر فاطمی و همکاران تهیه شده بود که قرار شد در نشست آینده به آگاهی اعضا برسد، همچنین روز دهم اسفند به عنوان روز ملی پیش‌گیری از سوختگی به تصویب رسید و در خصوص راه‌اندازی مجمع خیرین بیماران سوختگی، تعدادی از خیرین شناسایی و تعدادی نیز اعلام آمادگی کرده و در این زمینه خیرین تا کنون هشتاد میلیارد تومان را متقبل شده‌اند.

در پایان این نشست نیز ایازی ضمن درخواست از سازمان استاندارد برای تهیه گزارشی از چالش‌ها و پیش‌نهادهای سازمان استاندارد در زمینه پیش‌گیری از سوختگی به جمع‌بندی سخنان مطروحه در نشست و بیان مصوبات پرداخت که برخی از آنها چنین است: برگزاری نشستی با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و مرکز تحقیقات سوختگی برای تعیین چهارچوب موضوع گنجاندن مطالب پیش‌گیری از سوختگی در کتاب‌های درسی و ارایه گزارش آن در نشست آینده، تهیه برنامه‌ای فرهنگی–آموزشی از سوی نماینده وزارت نیرو و ارایه گزارش آن در نشست آینده، ارایه گزارش تکمیلی مرکز تحقیقات سوختگی و انجمن حمایت از بیماران در نشست آینده، برگزاری نشستی با محوریت سازمان آتش‌نشانی برای ارائه برنامه‌ای جامع در مبحث آموزش پیش از برگزاری نشست آینده و برگزاری نشست چهارم کمیته پیشگیری از سوختگی با حضور چیت‌چیان در وزارت نیرو صورت پذیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.