۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
کد خبر: 399694

سردار یدالله جوانی

نقش کاهش بودجه نظامی در امنیت ملی

کاهش بودجه نظامی کشور خبری ابهام برانگیز بود که از سوی برخی رسانه‎ها انتشار یافت. بی‎تردید، در صورت تصویب، تبعات نامطلوبی مقوله امنیت ملی را تحت‎الشعاع قرار داده و به افزایش تهدیدات دشمنان جمهوری اسلامی دامن خواهد زد. بنابراین، توجه نمایندگان مجلس دهم به تمامی ابعاد و زوایای تصویب چنین لایحه‎ای از اهمّ واجبات است و یقیناً نیازمند تأمل بیشتر و کارشناسی‎شده‎ای می‏باشد.
 مسأله‎ای که حساسیت بیش از حد و اهتمام جدی مسؤولان به این موضوع را می‎طلبد، وضعیت جمهوری اسلامی در شرایط تهدیداتی است که همواره علیه امنیت ملی کشور مطرح بوده و هست. افزایش قدرت جمهوری اسلامی در سطح منطقه و جهان و استقلال سیاسی و ضد امپریالیستی نظام موجب افزایش تهدیدات دشمنان شده؛ به‎نحوی که دشمنان جمهوری اسلامی، اعم از منطقه‎ای و فرامنطقه‎ای، همواره با طرح حمله نظامی به ایران درصدد نابودی نظام و فروپاشی استقلال سیاسی این مرز و بوم بوده‎اند.
تهدیدهای نظامی آمریکا و دوستان منطقه‎ای او در سال‎های اخیر و حتی در حین مذاکرات هسته‎ای بیانگر آن بود که جمهوری اسلامی ایران نباید لحظه‎ای از افزایش توان نظامی خود غفلت نماید. از این رو، تقویت بنیه دفاعی کشور از اهمّ واجبات به شمار می‎رود. آمریکا و رژیم صهیونیستی بارها و بارها از ابزار حمله برای عقب‎نشینی ملت مسلمان ایران و مسؤولان نظام بهره برده‎اند تا با توسل به حمله نظامی و ایجاد رعب و وحشت عمومی در بین ملت ایران به خواسته‎های غیرمشروع خود در منطقه و کشور دست یابند. تجهیز و حمایت مالی و تسلیحاتی گروهک‎های تروریستی از جمله داعش و النصره و... از مهم‎ترین راهبردهای نظام سلطه برای نابودی جمهوری اسلامی است. بدیهی است که اصلی‎ترین دلیل ایجاد گروهک‎های تروریستی به‎چالش کشیدن امنیت ایران اسلامی و مخدوش‎کردن آرامش وطن است. بدون شک، آگاهی از توطئه‎های دشمن که هدفی به غیر از ویرانی ایران اسلامی ندارند، راهی جز تمرکز ویژه بر افزایش امنیت و موضوع دفاع را پیش پای مسؤولین و ملت نمی‎گذارد.
امنیت ملی از مقوله‎های مهمی است که در تمامی کشورها در صدر امور قرار داده می‎شود. بی‎شک، این مقوله در هیچ کشوری در ردیف اولویت‎های دوم و سوم قرار ندارد زیرا آرامش، ثبات و امنیت هر جامعه‎ای به میزان ثبات امنیتی آن کشور وابسته است.
بدیهی است که تأمین رفاه و آسایش ملت، ایجاد کسب و کار و افزایش اشتغال و رونق اقتصادی و سرمایه‎گذاری در گرو حفظ امنیت ملی است. بی‎توجهی به مقوله امنیت ملی و افزایش بنیه نظامی کشور امتیازات دیگر حوزه‎ها را نیز زیر سؤال می‎برد. از این رو، اگر ملتی خواهان پیشرفت و حرکت رو به جلو است باید در مسیری گام بگذارد که امنیت ملی‎اش را حفظ نماید. بر همین اساس، در همه کشورها امنیت در صدر منافع ملی قرار دارد و دولت‎ها همواره تلاش می‎کنند تا بر بنیه دفاعی خود بیفزایند. زیرا در صورت قرار‎گرفتن در شرایط تهدید، با تقویت بنیه نظامی و کارآمدی تسلیحات نظامی می‎توان مانع تهدیدات دشمنان شد.
 از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی همواره تهدید و حمله نظامی به ایران در صدر برنامه‎های دشمنان اسلام قرار داشته است. مصداق عینی آن جنگ 8 ساله‎ای بود که نظام سلطه به واسطه صدام جنایتکار بر ملت ایران تحمیل کرد. از این رو، نظام جمهوری اسلامی ایران همواره در معرض تهدید قرار داشته و این مسأله یک واقعیت غیرقابل انکار است. اقدامات گروه‎های تروریستی برای خرابکاری در داخل کشور بیانگر آن است که دشمن دست روی دست نگذاشته و از هر فرصتی برای مخدوش‎کردن امنیت کشور استفاده می‎کند.
اگر تا کنون دشمنان جمهوری اسلامی موفق به عملی‎کردن تهدیدات نظامی خود علیه ملت شریف ایران نشده، مسلماً به دلیل برخورداری ایران از قدرت دفاعی قابل توجهی است که دشمنان هم بدان اذعان  دارند. افزایش قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران در سال‎های اخیر همچون سدی نفوذ ناپذیر بوده و قدرت بازدارنده‎ای در برابر دشمنان ایجاد کرده است. با توجه به این قدرت، دشمنان فکر خام حمله به مرزهای جغرافیایی ما را از ذهنشان بیرون کرده‎اند.
حفظ آمادگی دفاعی و افزایش توانمندی‎های دفاعی کشور از مهم‎ترین اولویت‎هایی است که لحظه‎ای غفلت از آن تبعات سنگینی برای کشور در پی خواهد داشت. لذا افزایش توانمندی‎ها از اهمّ واجبات است. بی‎شک، ایران اسلامی زمانی در برابر تهدیدها و توطئه‎ها آسیب‎پذیر خواهد بود که در دفاع از خود ناتوان و ضعیف باشد و این مسأله رابطه مستقیمی با کاهش یا افزایش بودجه نظامی کشور دارد.
افزایش بودجه نظامی کشور به افزایش امنیت ملی کمک می‎کند، در حالی که کاهش آن دست دشمنان را برای تهدید و دست‎اندازی به مرزهای ایران اسلامی باز می‎گذارد. پر واضح است که در بین آحاد جامعه، گروه‎ها و جریان‎های مختلف سیاسی، صاحب‎نظران و مردم، در افزایش بودجه نظامی و اهتمام جدی به این موضوع اختلاف نظری وجود ندارد.
زیرا همه صاحب‎نظران به این نکته اذعان دارند که بودجه نظامی کشوری که در معرض تهدید قرار دارد نباید کاهش یابد و در چنین شرایطی، دفاع اولین اولویت کشور می‎باشد. از این رو، به نظر می‎رسد که موضوع کاهش بودجه نظامی که در رسانه‎ها مطرح شده، باید در ادامه کار اصلاح گردد و تقویت بنیه دفاعی کشور، بیش از پیش مورد توجه مسؤولین قرار بگیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شناس IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    هم دولتی که لایجه داده هم مجلسی که قبول کرده برسی کنند باید به توپ بست
  • شناس IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    همینجوری مزبانهای ما فقط به خاطر نداشتن تجهیزات لازم در مرزها کشته میشن در مسیر گشت به خاط نداشتن نفر بر که به جاش از تویتا استفاده میکنن خو به جا کاهش یکم تجهیز کنید تو مسیر گشت انقدر راحت 4 تا جوون کشته نشن
  • علی IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    0 0
    وقتی ارزش ها عوض شوند عوضی ها با ارزش میشوند