رژیم بحرین با سرکوب مخالفان داخلی که طی ۵ سال اخیر به صورت مسالمت آمیز دست به اعتراض زده‌اند و نیز اقدامات اخیر در سلب تابعیت رهبران جنبش، با محکومیت و انزوای جهانی روبرو شده که این کشور را وارد مرحله‌ای جدید از ناآرامی‌ها می‌کند.

رژیم بحرین؛ سرکوب مخالفان مسالمت جو

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، دوشنبه 31 خردادماه بود که وزارت کشور بحرین اعلام کرد، تابعیت «شیخ عیسی احمد قاسم» را به اتهام آنچه تبلیغ طائفی‌گری و فتنه‌انگیزی در این کشور ادعا کرده بود لغو می‌کند و 14 روز پس از آن «حمد بن عیسی آل خلیفه» این حکم را امضا کرد.

اولین موضع گیری در این خصوص را حسین امیرعبداللهیان معاون سابق عربی و آفریقای وزارت خارجه و سفیر پیشین ایران در بحرین گرفت. وی در واکنش به این موضوع اظهار داشت: اقدام پادشاه بحرین در امضای لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم، بی‌تردید این کشور را وارد مرحله‌ای جدید از بحران داخلی و رویارویی با مردم خواهد کرد.

پس از آن بود که بیانیه قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس خطاب به پادشاه بحرین منتشر شد. در این بیانیه آمده است: به نظر می‌رسد آل خلیفه از حرکت مسالمت آمیز مردم سوء استفاده کرده و برآورد دقیقی از خشم مردم ندارد. یقیناً آنها می‌دانند تجاوز به حریم آیت الله شیخ عیسی قاسم خط قرمزی است که عبور از آن شعله‎ای از آتش را در بحرین و سراسر منطقه پدید خواهد آورد و برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نخواهد گذاشت. قطعاً تاوان آن را آل خلیفه پرداخت خواهد کرد و نتیجه آن جز نابودی این رژیم سفاک نخواهد بود.

مقام معظم رهبری نیز تعرض حاکمان بحرین به عالم مجاهد شیخ عیسی قاسم را نشانه بلاهت آنها دانستند و تأکید کردند: شیخ عیسی قاسم فردی است که تا وقتی می‌توانست با مردم بحرین حرف بزند، آنها را از حرکات تند و مسلحانه منع می‌کرد اما حاکمان بحرین متوجه نیستند که تعرض به این عالم مجاهد، به معنای برداشتن مانع از مقابل جوانان حماسی و پرشور بحرین برای انجام هر اقدامی در مقابل حکومت است.

واکنشها اما به ایران محدود نشد و بی تدبیری مقامات بحرین واکنش کشورها و نهادهای مختلف بین‌المللی از جمله سازمان ملل و اتحادیه اروپا را نیز به همراه داشت.

حزب الله لبنان نیز در این باره در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدام نظام بحرین به سلب تابعیت عالم بزرگوار و رهبر شجاع، آیت الله شیخ عیسی قاسم یک گام بی سابقه و بسیار خطرناک است.

 

«عبدالحمید دشتی» نماینده کویت و رئیس شورای بین‌المللی حمایت از محاکمه عادلانه و حقوق انسان در ژنو گفت: مقام‌های بحرین با سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم و اعدام معنوی وی، امنیت کشورشان را به خطر انداخته‌اند.

در همین خصوص بود که «أداما دیانگ» مشاور ویژه سازمان ملل در زمینه پیشگیری از کشتار جمعی از تصمیم آل خلیفه درباره لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم ابراز نگرانی و تاکید کرد: تصمیم یاد شده ممکن است باعث افزایش تنش در بحرین شود.
وی از دولت بحرین خواست تا حق آزادی گردهمایی‌های مسالمت آمیز را تضمین کند.

«راوینا شامداسانی» مسئول دفتر حقوق بشر سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای، اعلام کرد: با در نظر گرفتن این مسئله که مراحل قانونی طی نشده است، این اقدام قابل توجیه نیست. این اقدام مسلماً غیرقابل توجیه است.

اقدام آل خلیفه آنقدر ناشیانه بود که صدای حامی پر و پا قرص کشورهای حاشیه خلیج فارس یعنی آمریکا را هم در آورد. «جان کربی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای لغو تابعیت این روحانی برجسته را محکوم و اعلام کرد که اقدام رژیم منامه موجب نگرانی واشنگتن شده است.

در این بیانیه آمده است: کماکان از اقدام حکومت بحرین برای سلب خودسرانه تابعیت شهروندانش، نگرانی عمیق داریم.

فرانسه نیز به این اقدام واکنش نشان داده و از قول «رومن نودال» سخنگوی رسمی وزارت خارجه خود، از «نگرانی پاریس نسبت به اقدام دولت بحرین در سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم» خبر داده و تمامی مقام‌های منطقه را «به اجتناب از افزایش تنش‌ها فراخواند.»

آخرین موضع گیری در این باره را می‌توان از اتحادیه اروپا دید که نسبت به مجموعه اتفاقات رخ داده طی چند ماه اخیر در بحرین واکنش نشان داده و نسبت به اقدامات رژیم آل خلیفه علیه ملت بحرین ابراز نگرانی کرده است.

اتحادیه اروپا به اقداماتی نظیر تعلیق فعالیت‌های جمعیت الوفاق وابسته به مخالفان شیعه بحرینی و بسته شدن پایگاه آن و تشدید حکم قضایی علیه شیخ علی سلمان، رهبر این جنبش و همچنین بازداشت فعال حقوق بشری بحرین «نبیل رجب» و دیگر اقداماتی از این دست اشاره کرده و این اقدامات را مانعی در مسیر تحقق آشتی ملی در منامه دانسته است.

اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی نسبت به اقدامات مقامات بحرینی در سلب تابعیت شهروندان از جمله آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، پایبندی این مقامات به استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر و فرصت دادن به شهروندان سلب تابعیت شده برای اتخاذ اقدامات قانونی در این زمینه را خواستار شد.

اعتراضات مردمی در بحرین برای کسب حداقل آزادی‌ها و تن دادن آل خلیفه به اصلاحات سیاسی در این کشور از 5 سال پیش و همزمان با بیداری اسلامی در منطقه آغاز شد اما این حرکت مسالمت آمیز با سرکوب خشن رژیم آل خلیفه روبرو شد. این اعتراضات اما طی 5 سال گذشته با خویشتن داری مردم بحرین روبرو شده و مردم و رهبران آنها بر مسالمت آمیز بودن اعتراضات خود مصر و پایبند بوده‌اند.

همین حرکت مسالمت آمیز سبب شد تا رژیم آل خلیفه هر از چندی به بهانه خارجی بودن منشاء این اعتراضات دست به سرکوب شدید این جریان بزند که البته طی چند سال گذشته با سکوت جامعه جهانی روبرو بود.

اما باید گفت که اقدامات اخیر این رژیم در تمدید بدون توجیه حبس برخی رهبران این قیام، جلوگیری از فعالیت جریان «الوفاق» به رهبری شیخ سلمان و نیز سلب تابعیت از برخی رهبران بحرینی که نمونه اخیر آن شیخ عیسی قاسم است، عرصه توجیه و حمایت را حتی برای حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای این رژیم تنگ کرده و بسیاری از آنها مانند اتحادیه اروپا، سازمان ملل و آمریکا مجبور به نکوهش این اقدام شده‌اند. شاید در همین راستا بود که امیرعبداللهیان دیپلمات با سابقه کشورمان با پیش بینی این وضعیت اعلام کرده بود که اقدام پادشاه بحرین در امضای لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم، بی‌تردید این کشور را وارد مرحله‌ای جدید از بحران داخلی خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.