همرمان با اعلام سوئد مبنی بر اینکه روسیه تهدید اصلی نظامی علیه این کشور محسوب می شود، کرواسی نیز با اتخاذ موضع ضد روسی، حضور مسکو در منطقه بالکان را نگران کننده خواند و خواستار اقدام ناتو در این باره شد.

موضع گیری کرواسی در نشست ناتو علیه روسیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، کولیندا گرابار کیتاروویچ رییس جمهوری کرواسی در اجلاس سران ناتو در ورشو پایتخت لهستان با تاکید بر اینکه نفوذ روسیه در بالکان و برنامه رزمایش این کشور با نظامیان صربستانی نگران کننده است، افزود که مسکو به طور فعال با چند کشور از جمله صربستان همکاری می کند که انجام تمرینات مشترک نظامی در ماه اکتبر از جمله این برنامه ها است.
رسانه های کرواسی امروز (شنبه) به نقل از وی نوشتند که اتحادیه اروپا و ناتو باید درهای خود را به روی کشورهای جنوب شرق اروپا به منظور مقابله با نفوذ روسیه در منطقه باز نگهدارد.
رئیس جمهوری کرواسی ادامه داد: در سال های اخیر چندین اقدام از نفوذ روسیه مانند حضور فعال اقتصادی و مالی و همچنین تلاش برای تاثیرگذاری بر آژانس های اطلاعاتی کشورهای منطقه مشاهده شده است.
میرو کوواچ وزیر خارجه و امور اروپایی کرواسی نیز در اجلاس ورشو از شرکت نیروهای این کشور در برنامه استقرار چهار گردان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شرق اروپا خبر داد.
بنا به اعلام خبرگزاری رسمی کرواسی، فرماندهی هر کدام از این گردان ها با 600 تا یک هزار نیرو برعهده انگلیس، کانادا، آلمان و آمریکا است که در سه کشور بالتیکی استونی، لتونی (هم مرز روسیه) و لیتوانی و همچنین لهستان مستقر خواهند شد.
اعزام نیروهای کرواسی به ماموریت های خارج باید در پارلمان این کشور تصویب شود.
در اجلاس دو روزه ناتو بیش از 2100 نماینده در قالب 65 هیات از 54 کشور از جمله اعضای اتحادیه اروپا و نمایندگانی از سازمان ملل و بانک جهانی حضور دارند که براساس گزارش ها شامل 19 رئیس جمهوری، 21 نخست وزیر، 41 وزیر خارجه و 39 وزیر دفاع هستند.
دیروز موضوع های روسیه، همکاری ناتو با اتحادیه اروپا و تصمیم های مربوط به تقویت جناح شرقی با استقرار چهار گردان نیرو مطرح شد و امروز نیز وضعیت جناح جنوبی ناتو، مبارزه با گروه تروریستی داعش و تروریسم بین المللی در دستور کار قرار دارد. 
همچنین در نشست سران ناتو در ورشو برای حفظ تعادل در پاسخ به چالش های امنیتی در شرق و جنوب اروپا و جریان مربوط به مهاجرین بحث و بررسی شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.