سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که منتظر توضیح ناتو درباره تصمیمات اتخاذ شده در نشست ورشو درباره گسترش حضور نظامی این سازمان در شرق اروپا خواهد بود.

مسکو منتظر توضیحات ناتو

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز یکشنبه در سخنانی تاکید کرد: مسکو منتظر توضیحات ناتو درباره تصمیم این سازمان برای تقویت حضور نظامی خود در شرق اروپا در نشست شورای ناتو- روسیه خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: طرف روسی به دقت تصمیمات اتخاذ شده در نشست اخیر ناتو در شهر ورشو را مورد ارزیابی قرار می دهد. مسکو منتظر توضیحات مفصل ناتو درباره تصمیم این سازمان برای گسترش حضور نظامی در شرق اروپا است.

زاخاروا گفت: مسکو مایل است تا موضع ناتو را در ارتباط با طرح ابتکاری هلسینکی درباره امنیت هوایی منطقه بالتیک بداند.

وی افزود: بر خلاف منافع تعیین شده شامل حفظ صلح و ثبات در اروپا، و لزوم جمع آوری پتانسیل های همه فعالان بین المللی برای مقابله با چالش های واقعی، ناتو تنها بر روی یک تهدید از سوی شرق که واقعا وجود ندارد، تمرکز کرده است.

نشست شورای ناتو و روسیه قرار است 13 جولای یعنی چهارشنبه هفته جاری برگزار شود.

یک نماینده ناتو که خواست نامش فاش نشود نیز به خبرنگاران گفته است: رهبران ناتو در مذاکرات غیر رسمی درباره روسیه تصمیم گرفته اند تا منتظر نشست آتی شورای ناتو- روسیه باشند و تصمیم نهایی درباره مسکو را بعد از این نشست اتخاذ نمایند.

این مقام ناتو تصریح کرد: مذاکرات غیر رسمی درباره روسیه وجود داشته است ولی تصمیمی گرفته نشده است. قراری هم برای تصمیم گیری در مورد روسیه وجود ندارد. رهبران ناتو حمایت کاملی از برگزاری نشست شورای ناتو و روسیه داشته اند که قرار است هفته آینده برگزار شود. رهبران ناتو منتظر برگزاری این نشست هستند.

وزارت دفاع روسیه پیش از این اعلام کرد: در نشست 13 جولای شورای ناتو- روسیه درباره تدابیر لازم برای برقراری امنیت هوایی بر فراز دریای بالتیک و سایر مسائل بحث و تبادل نظر خواهد شد.

از سال 2014 میلادی تاکنون، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو حضور نظامی خود را در اروپا و به خصوص کشورهای شرق این قاره که همسایه روسیه هستند، تقویت کرده است. این اقدام به بهانه دخالت روسیه در شرق اوکراین انجام شده است.

افزایش حضور ناتو در کشورهای شرق اروپا در شرایطی است که روسیه بارها نسبت به این اقدام هشدار داده است.

در ماه آوریل، شورای ناتو و روسیه نخستین نشست را از ژوئن 2014 میلادی برگزار کرد ولی این مذاکرات با اختلافات زیادی بر سر اوکراین و سایر مسائل به پایان رسیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.