شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای تاکید کرد که شکی نیست همه مسئولان و گروه های سیاسی لبنان می خواهند رئیس جمهوری جدید کشورشان بسرعت انتخاب شود اما راه حل این مشکل نزد سعودی است.

راه حل انتخاب رئیس جمهوری لبنان نزد سعودی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، در این بیانیه که روز دوشنبه وهمزمان با آغاز سفر« ژان مارک ایرو» وزیر خارجه فرانسه به لبنان صادر شد، آمده است:انتخاب رئیس جمهوری جدید، به نظم عمومی، فعالیت موسسه ها و رفع مشکلات مردم و حرکت به جلو لبنان منجر می شود و خلاء ریاست جمهوری هم عامل به هم ریختگی اوضاع نهادها و ضربه به منافع مردم است.
روزنامه لبنانی الاخبار نوشت که مارک ایرو ابتکاری فرانسوی برای انتخاب رئیس جمهوری لبنان ندارد بلکه قصد دارد رویکرد سعودی ها در این زمینه را با مقامات لبنانی بررسی کند. 
لبنان بیش از دو سال و یک ماه است که رئیس جمهوری ندارد و جلسه 42 پارلمان این کشور برای انتخاب رئیس جمهوری سیزدهم هم قرار است روز چهارشنبه آینده برگزار شود.
تاکنون 40 جلسه مجلس لبنان به علت به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان حاضر در صحن پارلمان برگزار نشده و در جلسه نخست هم «سمیر جعجع» رئیس حزب « نیروهای لبنانی» و تروریست لبنانی در مقابل برگه های باطله و سفید شکست سنگینی را متحمل شد تا جائیکه گروه 14 مارس مجبور شد از حمایت از نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری دست بردارد.
در بیانیه معاون دبیرکل حزب الله با طرح این سوال که «چرا نمی توانیم این مسئولیت را به انجام برسانیم؟»، آمده است، برای اینکه ویژگی های نامزد رئیس جمهوری باب میل برخی گروه ها و طرف ها نیست و برخی طرف های منطقه ای و بین المللی هم شرط و شروط تعیین کرده و نام گزینه نامناسب از دیدگاه خود را وتو کرده اند. 
ناظران تاکید کرده اند که رژیم سعودی نام ژنرال« میشل عون» رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان و نامزد گروه 8 مارس را وتو کرده است و اجازه نمی دهد، رئیس جمهوری جدید لبنان انتخاب شود.
شیخ نعیم قاسم تاکید کرد:اگر به دنبال راه حل هستیم باید این مشکل را خود حل کنیم، تمایل ها و باورهای برخی نباید مانع انتخاب یک نامزد ریاست جمهوری شود که ازمقبولیت مردمی بالایی برخوردار است و وابستگی های منطقه ای و بین المللی ندارد. 
وی خاطرنشان کرد: نامزدی که محبوبیت بالایی در بین طائفه خود دارد و به تعهداتش متلزم است، قادر خواهد بود نگرانی ها را از بین برده و با پایبندی به قانون اساسی از این جایگاه ملی برای خدمت به همه لبنانی ها استفاده کند. 
براساس یک رسم سیاسی در لبنان، رئیس جمهوری این کشور باید از طائفه مسیحی مارونی لبنان باشد.
معاون دبیرکل حزب الله با بیان اینکه « مشکل اساسی دخالت های خارجی است»، گفت: برای حل مشکل باید به این نکته اشاره کنیم، طی دو سال گذشته روشن شد سعودی تنها کشوری است که سدی در برابر انتخاب رئیس جمهوری لبنان ایجاد کرده و تنها خواسته های خود را دنبال می کند. 
شیخ نعیم قاسم اظهارداشت: سعود الفیصل وزیر خارجه سابق سعودی که چندی قبل درگذشت، تفاهم شبه کامل لبنانی ها برای انتخاب رئیس جمهوری لبنان را رد کرد.
وی گفت:درحالی که کشورهای مختلف در آن زمان مشکلی با انتخاب نامزد ریاست جمهوری لبنان نداشتند، اما وتوی سعودی مانع از تحقق آن شد. 
شیخ نعیم قاسم تاکید کرد: برای حل مشکل باید سراغ سعودی بروید، چون در صورت موافقت ریاض، می توان فردا انتخابات را برگزار کرد اما در صورت مخالفت آن بحران طولانی خواهد شد.
معاون دبیرکل حزب الله افزود: اظهارات ، موضع گیری ها و توجیه ها و دیدارهای مقامات غربی و اتهام زنی ها دردی را دوا نخواهد کرد، خلاصه بگویم، راه حل انتخاب رئیس جمهوری لبنان نزد سعودی ها است. 
وزیر خارجه فرانسه ظهر دوشنبه وارد بیروت شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.