گروه «سیاست» قدس آنلاین/ ساحل عباسی: پس از حدود ۱۳ سال مناقشه هسته‎ای، در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ نشست نهایی وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ برای جمع‏بندی نهایی مذاکرات هسته‎ای برگزار شد و پس از آن دکتر ظریف و خانم موگرینی با حضور در مقر سازمان ملل در وین، بیانیه پایانی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ را قرائت کردند.

رهاورد برجام پس از یک سال؛ تقریبا هیچ!

«قدس»  در گفت‏وگو با کارشناسان در سالگرد توافق وین، به بررسی دیدگاههای موافق و مخالف دستاوردهای برجام پرداخته است.     

*تبلیغات توافق برجام عملی نشده است

دکتر اصغر زارعی، کارشناس مسایل سیاسی، با بیان اینکه توافق هسته‏ای روند مطلوب و مورد نظر مردم را محقق نکرده، گفت: در آستانه سالروز توافق ایران و 1+5 بر سر پرونده هستهای ایران هستیم. با گذشت قریب به یک سال از توافق وین و روند طیشده در مذاکرات، انتظار میرفت که جمهوری اسلامی ایران در روابط خارجی و مخصوصاً در مبادلات اقتصادی و تجاری با کشورهای غربی و سایر کشورهای دنیا در موقعیت بهتری قرار بگیرد. وی در این باره افزود: متأسفانه در زمان برگزاری مذاکرات، مقامات وزارت خارجه و دیپلماتهای ارشد مذاکرهکننده درصدد ایجاد فضای ذهنی مثبتی از توافق هستهای در اذهان عمومی بودند و تلاش میکردند تا مسایلی از جمله بهبود کسب و کار، توسعه اقتصادی و ایجاد  فضایی جدید در زمینه تعاملات منطقهای و بینالمللی را به مردم القا نمایند.

*تبلور برجام روی کاغذ مشهود است

این کارشناس مسایل بین‏الملل با اشاره به اینکه دستاوردهای برجام را تنها میتوان روی کاغذ دید، تصریح نمود: با سپریشدن چند ماه از امضای توافقنامه برجام و مخصوصاً بعد از عملیاتیشدن این برنامه از اول ژانویه 2016، بهتدریج شاهد بداخلاقی و عدم صداقت طرفهای غربی و آمریکا بودیم. آنچه به عنوان نتیجه و دستاورد توافق هستهای بهوضوح قابل مشاهده بود، عموماً در نشست و برخاستهای دیپلماتیک و وعده و وعیدهایی خلاصه میشد که طرفهای مقابل برای عملیشدن برخی وعدههای اقتصادی و روابط تجاری با ایران مطرح می‌کردند. اما طی رفت و آمدها و مذاکرات، در عمل اتفاق خاصی نیفتاد و آنچه وعده داده شده بود، صرفاً روی کاغذ تبلور یافت . دکتر زارعی افزایش عدم تعامل بانکهای بین‏المللی با ایران را ناشی از فشار آمریکا دانسته و در این باره افزود: یکی از اصلیترین دلایل نشستن پای میز مذاکره با 1+5 برداشتن تحریمهای پولی و بانکی بود. متأسفانه سیاستهای محدودکننده آمریکا امکان برقراری ارتباطات پولی  و مالی با سایر کشورها را از ایران گرفته  زیرا به عدم توسعه روابط تجاری ایران با دنیای خارج افزوده است.

وی با اشاره به تشدید فعالیتهای خصمانه آمریکا بعد از برجام ابراز داشت: آمریکاییها نهتنها به تعهدات خود در برجام عمل نکردند بلکه بعد از آن، اقدامات شدیدتری را علیه ایران اعمال نمودهاند؛ به‎نحوی که در ماههای اخیر شاهد تصویب قوانین و مقررات محدودکننده جدیدی علیه ایران به بهانه فعالیتهای موشکی یا فعالیتهایی که برای حمایت از جنبش مقاومت در منطقه صورت میگیرد، بودهایم.

*مذاکرات ماه عسل دیپلماتیک بود

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مذاکرات ایران بهنوعی ماه عسل دیپلماتیک بوده، اظهار نمود: اقدامات اخیر کنگره آمریکا علیه ایران از جمله فشار به شرکتهای هواپیمایی و ممنوعیت فروش هواپیمای شرکت بویینگ به ایران، نشان از عدم پایان کینهتوزی آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی است. سرقت اموال و داراییهای ایران و اتهام همکاری با تروریستها به ایران فقط یک شبهه و القا از طرف غرب است و نشاندهنده ضعف دیپلماسی این کشورها علیه ایران است . مسلماً دولت با انجام تعهدات خود (و حتی فراتر از تعهداتش) موجب وقیحترشدن طرف آمریکایی شد. از این رو، میتوان گفت که مذاکرات و رفت و آمدهای صورتگرفته تنها یک ماه عسل دیپلماتیک بود که شیرینی آن چند روزی دوام نداشت.

*وعدههای برجامی چه زمانی محقق میشود؟

این کارشناس مسایل سیاسی با طرح سؤالی از آقای رئیسجمهور، افزود: نه‏تنها وعده وعیدهای پیش از توافق هسته‏ای عملی نشد و به قول آقای ترکان کشور هر روز چندین میلیون تومان خسارت داد، بلکه رئیسجمهور بعد از گذشت 3 ماه از توافق برجام در سفر به سمنان اعلام کرد که نباید از برجام انتظارات زیادی داشته باشیم و برای تحقق مطالبات اقتصادی نیازمند زمان بیشتری هستیم. حال بعد از گذشت یک سال از توافق وین، از جناب آقای روحانی می‏پرسم مردم تا چه زمانی باید منتظر تحقق وعدههای دولت شما باشند؟

*تعاریف نادرست مخالفان و موافقان توافق هسته‏ای

دکترعلیرضا رضاخواه، با انتقاد از عملکرد موافقان و مخالفان برجام، گفت: مهمترین انتقادی که به موافقان و مخالفان برجام می‏شود، عملکرد هر دو جریان در خارجکردن توافق از جایگاه و تعریف اصلی خود است که مصداق عینی آن را می‏توان در وعده و وعیدهای بیش از حد دولت و انتظار بیش از حد مخالفان توافق برجام مورد توجه قرار داد. وعده‏های خلاف واقعیت که در زمان مذاکرات به مردم داده شد، سطح توقع مردم را از این توافق افزایش داد و موجب افزایش سؤالات و ابهاماتی در این باره شد؛ در حالی که دستگاه دیپلماسی کشور برای مقابله با رفتارهای خصمانه آمریکا برنامه مطلوبی اندیشیده بود و به نظر بنده، دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران این وظایف را بهنحو احسن به انجام رساند. متأسفانه ابهامات بهوجودآمده درباره توافق هستهای و انتظارات بیش از حد در این حوزه، وامدار روزهایی است که دولت یازدهم حل همه مسایل اقتصادی کشور را به توافق هستهای گره میزد.  

*وزارت خارجه مخالف نگاه حل مشکلات اقتصادی به دست برجام بود

 وی افزود: به جرأت میتوان گفت که وزیر امور خارجه و مذاکرهکنندگان به دلیل نگاه حرفهای به موضوع، موافق چنین اظهار نظرهای تبلیغاتی نبودند و اعتقاد داشتند که برجام نمیتواند بیماری مزمن اقتصاد ایران را بهیکباره درمان کند. علیرغم نگاه مخالف وزارت خارجه، اما متأسفانه این دیدگاه در دولت دنبال شد و هدف نهایی از توافق هستهای را به حاشیه بُرد. بسیاری از کشورهای جهان با چالشهای دیپلماتیک مواجه میشوند و برای مقابله با آن راهکاری می‏اندیشند. درباره جمهوری اسلامی شاید به جرأت بتوان گفت مسایلی که در برجام مطرح شده، از مهمترین چالش‏های کشور بوده که در صورت عدم حل آن، تبعات سنگین تری را به کشور تحمیل میکند.

*کاهش فضای خصمانه علیه ایران، مهمترین دستاورد برجام

دکتر رضاخواه با طرح سؤالی از مخالفان توافق هستهای پرسید: در صورت عدم توافق هستهای آیا کشور تحمل تحریمهای بیشتری را از سوی جهان غرب داشت؟ بیتردید، یکی از مهمترین مسایلی که وزارت خارجه در مذاکرات دنبال میکرد، توقف فضای تخاصمی بود که غرب علیه ایران رقم زده بود. در چنین فضایی، ایران با مشکلات اقتصادی و روابط خارجی دست و پنجه نرم میکرد و دستگاه دیپلماسی کوشید تا مانع تشدید فضای خصمانه و ائتلاف قدرتهای غربی و منطقهای علیه ایران شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دکتر ظریف با آگاهی به قوانین آمریکا برجام را امضا کرده و امضای توافق برجام به دلیل کاهش فشارهای خارجی بود، خاطرنشان کرد: امروز اصلیترین نقدی که متوجه برجام است به مسایل اقتصادی و قیمت نفت و افزایش فروش آن و شکوفایی اقتصاد باز میگردد. این در حالی است که سوءمدیریت عامل مهمی در ناکامیهای اقتصادی کشور است. یقیناً آقای دکتر ظریف و کسانی که با مسایل حقوقی و سیاسی آمریکا آشنا هستند، میدانند که برجام قرار نبوده تمامی مشکلات اقتصادی ایران را حل کند زیرا سیستم حقوقی آمریکا به‎گونهای است که رئیسجمهور اختیارات چندانی ندارد و این کنگره است که در سیاست خارجی نقش  بسیار تعیینکنندهای دارد. از این رو، میتوان گفت که اولین هدف وزارت خارجه در پی توافق برجام، کاهش فشارهای بین‏المللی علیه ایران و لغو تحریمها بود که در عمل شاهد لغو تحریمهای اتحادیه اروپا که مستقل از دولت آمریکاست، بودیم.

دکتر رضاخواه افزود: جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بر سر مسایل زیادی  اختلاف نظرهای جدی با هم دارند و در صحنه تقابل با یکدیگر، هیچ یک از طرفین از اهداف خود دست بر نخواهند داشت که از آن میان، می‌توان به حمایت ایران از مقاومت و حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

*پاره کردن برجام مشروعیت سیاسی آمریکا را زیر سوال می برد

این  استاد علوم سیاسی درباره ادعای نامزد ریاستجمهوری آمریکا در خصوص پارهکردن برجام، با بیان اینکه این مسأله به نفع ایران است، میگوید: یقیناً در حال حاضر صحبتهای آقای ترامپ هیچ ارزش حقوقی ندارد و تا زمانی که ایشان رئیس‌جمهور آمریکا نشود، نباید به این مسایل توجه کرد. آمریکا در صورت پارهکردن برجام متحمل زیان بزرگی میشود زیرا دیگر قادر به تشکیل ائتلاف بینالمللی علیه جمهوری اسلامی نیست. حضور آقای ترامپ در دستگاه ریاست‏ جمهوری امریکا، فارغ از اینکه سیاست‏های انزواطلبانهای دارد، به نفع ایران است و بهتر از سیاست‏های خانم هیلاری کلینتون خواهد بود. بنابراین، این کار مشروعیت بینالمللی آمریکا را زیر سؤال میبرد و موجب عدم تبعیت بسیاری از کشورها از آمریکا خواهد شد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید علی IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    1 1
    در دنیایی که فقط زور وقلدری حاکم است صحبت از مشروعیت وپایبندی به قوانین بین المللی انهم توسط ناقضان که خود وضع کنندگان ان بوده اند بیشتر حالت طنز دارد راهکار :اتکای به درون واعتماد به نیروهای توانمند داخلی وخارج شدن از حالت انفعال و وادادگی والتماس انهم از نوع تحقیرامیز .