قدس آنلاین - گیلان - مریم غلام پور : نشست خبری مدیرکل سازمان بهزیستی استان گیلان به مناسبت هفته بهزیستی" ۲۲ لغایت ۲۴ تیر ماه "با حضور خبرنگاران در اداره کل سازمان بهزیستی گیلان برگزار شد.

۲۰۰ هزار خانواده گیلانی تحت پوشش بهزیستی/۴۳ هزار مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی

پارسی فعالیت‌های سازمان بهزیستی را در دو محور معلولین و آسیب دیدگان اجتماعی دانست و گفت: در بسیاری از کشور این دو محور به شکل جداگانه مدیریت می‌شود اما تجمیع این دو موضوع سبب گستردگی کارهای سازمان می‌شود.

وی با بیان اینکه معلولین جسمی، حرکتی٬ ذهنی و بیماران روانی مزمن دریافت کنندگان خدمات سازمان بهزیستی هستند گفت: ۴۳ هزار مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که شامل ۲۰۰ هزار خانوار می‌شود.

پارسی معلولیت را همراه با فقر عنوان کرد و گفنت: این موضوع سبب می‌شود این افراد در معرض آسیب بیشتری قرار بگیرند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان گیلان با اشاره به انجمن و‌کانون‌های معلولین گفت: می‌خواهیم که خود مردم را در سیاست گذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری مشارکت دهیم و از منابع خیرین کمک بگیریم.

وی افزود: هر فرد ایرانی می‌تواند خیر و نوع دوست باشد و خیر بودن فقط پول داشتن نیست بلکه می‌تواند همراه با نوع دوستی باشد.

پارسی همچنین ارائه خدمات سازمان بهزیستی را در ۹۸۰ مرکز اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۳۲۹ مهد کودک شهری و ۲۱۰روستا مهد و مهد کم برخوردار داریم.

وی افزود: همچنین ۷۷مراکز توانبخشی نگهداری معلولین جسمی، ذهنی٬ بیماران روانی و سالمندان به طور شبانه روزی در حال ارئه خدمت هستند.

۲۱۰ کودک بدسرپرست و بی سرپرست در ۱۳ مرکز

پارسی با بیان اینکه در ۱۳ مرکز نگهداری کودکان ۲۱۰ کودک بد سرپرست و بی‌سرپرست نگهداری می‌شود اظهار کرد: البته سیاست سازمان بر این است تا وظیفه نگهداری به اقوام داده شود و سازمان به آن خانواده کمک مالی دهد.

وی افزود: در حال حاضر ۵۱۰ نفر نیز توسط اقوام نگهداری می‌شوند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان گیلان همچنین مراکز ارائه خدمات مشاوره‌ای را ۵۸ عنوان معرفی کرد و گفت: ۸ مرکز مشاوره ژنتیک نیز در استان دایر است و که به زوج‌هایی که احتمال بروز معلولیت فرزند به دلیل ازدواج فامیلی یا سابقه داشتن عضو معلول در خانواده دارند مشاوره ارائه می‌کند.

وی همچنین تعداد موسسه خیریه گیلان را ۸۶ مورد دانست و گفت: ۵ واحد اوژانس اجتماعی رشت، لاهیجان، انزلی تالش و فومن نیز در حال کمک رسانی به جامعه هدف هستند.

پارسی با بیان اینکه از سال گذشته با منابع استانی، اورژانس اجتماعی در رودبار نیز دایر شده است گفت: فعلا از منابع کشوری در این مورد بی‌بهره هستیم و در سال جاری دو مرکز نیز در نقاط مرزی آستارا و رودسر نیز دایر خواهیم کرد.

بیش از ۸ هزار تماس با اورژانس اجتماعی

مدیرکل سازمان بهزیستی استان گیلان با اشاره به بیش از ۸ هزار تماس با شماره ۱۲۳ اورژانس اجتماعی اظهار کرد:

تیم سیار سازمان بهزیستی در۵۱۶۶ مورد وارد مداخله شده است. وی افزود: در این آمار ۲۴۸ مورد کودک آزاری و ۱۳۸ مورد همسر آزاری وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به موضوع کودکان کار گفت: بهزیستی توانسته در سال گذشته ۸۴ کودک کار را در مرکزMIT کودک و خانواده سازماندهی کند. وی افزود: ۵۴ کودک میز در خانه امن سازمان مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

پارسی با بیان اینکه ۵۸ مرکز در سطح استان دایر هستند مجموع مراجعات مردمی را ۳۸ هزار ۳۹۱ نفر عنوان کرد و اظهار کرد: بیش از ۱۰۹ هزار جلسه برای مشاوره تشکیل شده است.

وی همچنین افزود: دو هزار و ۵۰۰ نفر مشمول دریافت یارانه از سازمان بهزیستی شده‌اند که مجموع پرداختی نیز ۵۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

حضور ۲۱ هزار نفر در مراکز ترک اعتیاد

پارسی همچنین با اشاره به ۴۵ مرکز ترک اعتیاد اقامتی در استان گفت: بیش از ۲۱ هزار نفر به این مراکز مراجعه کرده‌اند. وی همچنین با اشاره به موضوع اشتغال زایی برای مددجویان بهزیستی گفت: برای ۴۳۱ تن از مددجویانی که موفق به ترک اعتیاد شدند برنامه ریزی صورت گرفته است و ۲۸۶ تن نیز با آموزش فنی و حرفه‌ای موفق به اخذ تسهیلات شدند.

وی همچنین ۲۰ محله روستایی و‌ ۳۷ شهری را تحت عنوان برنامه پیشگیری از اعتیاد بیان کرد و گفت: ۴۴ مهد کودک نیز تحت آموزش‌های مهارت شاد زیستن و‌ مهارت‌های اجتماعی هستند.

پارسی با بیان اینکه بیش از ۸۴ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله برای شناسایی مشکلات چشمی تحت خدمات قرار گرفتند اظهار کرد: از این تعداد ۱۵۲ تنبلی چشم شناسایی، ۱۹۴۱عیوب انکساری، ۴۰ مورد استرابیسم شناسایی شد.

وی با بیان اینکه زمینه اشتغال برای ۸۳۱ مددجو فراهم شده است گفت: این کار با ۸ میلیارد تومان محقق شده است که ۲۹۰ تن از آنها با آموزش‌های فنی حرفه‌ای بوده است.

وی در ادامه به برنامه‌های بخش مسکن بهزیستی هم اشاره کرد و گفت: ساخت ۹۶۰ واحد مسکن در دست ساخت است که ۹۰ واحد هفته بهزیستی افتتاح می‌شود. ‌

پارسی همچنین از ۸ میلیون کمک بلاعوض برای ساخت مسکن خبر داد و گفت: علاوه بر این برای مددجویان روستایی۱۵ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه نیز در نظر گرفته شده است.

ساخت خانه برای ۱۰۴ خانواده دارای چند معلول در گیلان

وی همچنین از تمهیدات ویژه برای خانواده‌های بیش از یک معلول خبر داد و گفت: ۱۰۴خانواده چند معلول شناسایی شده‌اند که برای ۶۴ خانواده تا پایان ۹۵مسکن تهیه می‌شود.

وی همچنین در جواب خبرنگار گیل نگاه در مورد کمک بهزیستی به مددجویانی که توانایی پرداخت هزینه آسایشگاه را ندارند گفت: دولت پرداخت ۵۰۰ هزار تومان از مبلغ ۸۶۰ هزار تومان را پذیرفته و مابقی ۳۶۰ هزار تومان بر عهده خود مددجو است.

پارسی با بیان اینکه ۷۵ درصد کل اعتبارات سازمان بهزیسیتی مربوط به ۵ هزار و ۲۰۰ نفر از مددجویان است افزود: دولت پیش بینی برای این وضعیت ندارد اما کمک‌هایی از فصل ۶ بهزیستی برای این افراد خاص در نظر گرفته می‌شود.

وی همچنین در مورد متادون تراپی و نظارت بر مراکز ترک اعتیاد نیز توضیح داد: از بیش از ۳۰۰ مرکز ترک اعتیاد، ۷۵ مرکز با مجوز بهزیستی دایر شده است که متادون این مراکز نیز توسط معاونت غذا و دارو علوم پزشکی تامین می‌شود و وظیفه نظارت نیز بر عهده آن‌ها است.

پارسی با بیان اینکه می‌دانیم خدمات به جامعه هدف کافی نیست گفت: می‌دانیم مدد جویان ‌روستا از خدمات ما استفاده کمتری می‌کنند و شرایط بد در روستاهای دور دست را انکار نمی‌کنم اما این شرایط عمومیت ندارد.

وی افزود: اگربه دنبال ایجاد دولت رفاهی هستیم خودمان باید به سمت معلول برویم نه اینکه خودش بیاید بر همین اساس بهزیستی ‌در طرح CBR ۲۱ هزار نفر را شناسایی کرده است.

آموزش رفتار صحیح جنسی به افراد معتاد

پارسی همچنین به طرح DCI اشاره کرد و گفت: در سه مرکز و همچنین تیم‌های سیار افراد معتاد تحت آموزش رفتار صحیح جنسی قرار می گیرند و سرنگ وکاندوم رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی همچنین در پایان از توافق با شهرداری برای ساماندهی متکدیان شهر رشت خبر داد و گفت: در این تفاهم نامه که به زودی منعقد می‌شود ارائه خدمات با سازمان بهزیستی و هزینه مکان با شهرداری خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.