سفر اخیر وزیر خارجه مصر به قدس که به طور غیر مستقیم به معنی به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی است، فراتر از یک سفر عادی و سراسر معنا و مفاهیم خاص است.

سفری برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، به نظر می رسد سفر اخیر سامح شکری به فلسطین اشغالی و به عبارت دقیق تر قدس که به طور غیر مستقیم به معنی به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی است فقط در  چارچوب یک سفر عادی قابل ارزیابی نیست بلکه چه بسا ابعاد دیگری داشته باشد که البته روزنامه های صهیونیستی به آن اشاره کرده اند.

زمینه سازی برای عادی سازی روابط عرب‌ها و اسرائیل

این سفر علاوه بر اینکه به نوبه خود یک سفر به شمار می آید، چه بسا زمینه ساز اولین دیدار علنی بین عبدالفتاح السیسی وبنیامین نتانیاهو باشد و مقدمات حمایت از عادی سازی روابط عربستان و سایر عربهای خلیج فارس با اسرائیل را فراهم کند.

در همین ارتباط «هیرب کینون» خبرنگار بخش دیپلماسی روزنامه جروزالم پست گفت: پس از سفر سامح شکری نوبت عربستان است که روابط با اسرائیل را به طور علنی تقویت کند.

اما «یاسر الزعاتره» کارشناس مسائل سیاسی اسرائیل نیز گفت که دلیل سفر شکری به فلسطین اشغالی گفت وگوهای صلح عنوان شده است؛ مذاکراتی که عربها بر اساس آن حتی قادر نیستند نتانیاهو را متقاعد کنند که شهرک سازی را متوقف سازد.

وی با ابراز نگرانی از اینکه چه بسا سفر شکری به تل آویو آغازی برای از سرگیری مذاکرات باشد گفت که همه می دانند که این مذاکرات نتیجه ای  جز آغاز موج عادی سازی عربی با اسرائیل ندارد.

در این میان با وجود مخالفت نتانیاهو با تمام بندهای طرح صلح  ابتکاری سعودی مبنی بر عقب نشینی کامل از تمام اراضی اشغالی 1967، روزنامه های اسرائیلی تاکید کردند که تماس تلفنی بین سیسی و نتانیاهو ادامه دارد و مصر همچنان به میانجیگری برای عادی سازی روابط بین عربهای خلیج فاس و اسرائیل مشغول است.

اما ناظران مصری معتقدند دیدار شکری و نتانیاهو بیانگر نوعی گفت وگو بین دو طرف است و چه بسا سفر او موجب نمود یافتن تصور موجود در خصوص برگزاری کنفرانس صلح منطقه ای با مشارکت مستقیم اسرائیل و کشورهای عربی و تشکیلات خودگردان فلسطین شود و این چیزی است که نتانیاهو خواستار آن بوده و السیسی نیز چندی پیش از آن صحبت کرد.

سیر شتابان گرم گرفتن روابط مصر و اسرائیل

نکته قابل توجه اینکه سفر سامح شکری به فلسطین اشغالی اولین سفر وزیر خارجه مصر در طول 9 سال گذشته یعنی از سال 2007 به شمار می آید و در چارچوب شتاب گرفتن قابل ملاحظه روند روابط مصر و اسرائیل در دوره سیسی  جا دارد.

این سفر سراسر معنی و مفهوم خاص است زیرا نه در تل آویو بلکه در قدس صورت گرفت که به مثابه اعتراف ضمنی به زیاده خواهی های ا سرائیل در قدس است.
همچنین شکری در این سفر اظهاراتی کاملا آشکار و شفاف داشت به این معنی که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نتانیاهو تاکید کرد که بین عرب ها و اسرائیل نقاط مشترکی وجود دارد و خطر مشترکی که مصر و اسرائیل و تمام کشورها و ملت های منطقه را تهدید می کند، تروریسم است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.