طی یکسال گذشته شاهد چند عملیات‌ تروریستی در فرانسه بودیم که طی آنها بیش از ۷۰۰ نفرکشته و زخمی شدند و برای مدتها جامعه فرانسه و غرب را به شوک فرو برد.

 نگاهی به حوادث تروریستی فرانسه؛ تروریسم «خوب» تروریسم « بد»

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، طی یکسال گذشته بیش از 10 حمله تروریستی در فرانسه رخ داده که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از مردم این کشور شده است. در گزارش زیر به سه حمله تروریستی بزرگ و هدفمند در فرانسه پرداخته شده است که عاملان آنها گروه تروریستی داعش بوده و غرب را وارد مرحله شوک و ترس«ضربه در خانه» کرده است.

* شارلی ابدو؛ انتقام به سبک بغدادی

چهارشنبه 17 دی ماه 1393 (7 ژانویه 2015) بود که 2 فرد مسلح به دفتر مجله طنز شارلی ابدو حمله کرده و کارکنان آن را به گلوله بستند. نتیجه این تیراندازی 20کشته و 22 زخمی بود.

داعش این عملیات را بر عهده گرفته و آن را پاسخ این گروه به هتاکی نشریه فرانسوی نسبت به پیامبر اکرم (ص) خوانده بود. شاهدان عنوان کردند که تروریست‌ها فریاد می‌زدند: «ما انتقام پیامبرمان را گرفتیم».

این کشتار واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح جهانی به دنبال داشت و از سوی افرادی همچون آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، دیوید کامرون نخست وزیر سابق انگلیس، نارندرا مودی نخست وزیر هند، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل و پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان محکوم شد.

این واکنش‌ها ادامه داشت تا جاییکه چند روز پس از حادثه یعنی روز یکشنبه راهپیمایی سراسری همبستگی در میدان «جمهوری» پاریس با حضور جمع گسترده‌ای از رهبران کشورهای مختلف، خانواده کشته شدگان و تعداد زیادی از مردم انجام گرفت که رهبران نزدیک به 40 کشور جهان در آن حضور داشتند.

پاسخ فرانسه به این عملیات تروریستی نیز اعزام جنگنده به سوریه و بمباران مناطق تحت اشغال داعش بود و رئیس جمهور فرانسه از عزم این کشور در مبارزه با تروریسم در کنار ائتلاف ضد تروریستی به رهبری آمریکا بود.

* عملیات‌های زنجیره‌ای در پایتخت؛ «غزوه مبارک پاریس»

23 آبان ماه 1394 یعنی 10 ماه پس از کشتار شارلی ابدو، عملیاتی وسیعتر با تلفاتی بسیار بالاتر در پاریس رخ داد. پاریس در این روز شاهد 7 عملیات همزمان تروریستی بود که طی آن دست کم 153 تن جان باخته و 200 تن مجروح شدند.

در این عملیات‌ زنجیره‌ای و همزمان، افراد مسلح و بمب گذاران، به رستوران‌ها، یک سالن کنسرت و یک استادیوم ورزشی در پاریس حمله کردند. اولین اتفاق، هنگامی رخ داد که یک مرد مسلح به کلاشنیکف، چندین نفر را در رستورانی پر ازدحام به قتل رساند و هفت نفر را زخمی کرد.

دستکم 100 نفر از قربانیان در سالن کنسرت باتاکلان، جایی که حمله کنندگان صدها نفر را به گروگان گرفتند، کشته شدند که گزارش ها حاکی حضور 11 افسر پلیس در بین کشته شدگان بود. به گفته شاهدان عینی گروگانگیران چند مرد جوان بودند که لباس سر تا پا سیاه به تن داشتند.

دیگر افراد جان باخته در انفجارهای انتحاری در نزدیک استادیوم ملی فرانسه و حملات مسلحانه در مرکز شهر پاریس کشته شدند. همچنین دفتر دادستانی کل فرانسه اعلام کرد هشت افراط گرا در حملات پاریس کشته شدند که هفت تن از آنها عاملان انتحاری بودند.

این حمله هم مانند حادثه شارلی ابدو از سوی داعش بر عهده گرفته شد و داعش آن را «غزوه مبارک پاریس» نامید.

* عملیات نیس؛‌ « 11 سپتامبر فرانسوی»

بامداد 25 تیرماه بود که سومین عملیات بزرگ تروریستی علیه فرانسه کلید خورد که طی آن یک تروریست با کامیون، مردم حاضر در تجمع روز ملی فرانسه در شهر نیس را زیر گرفت و بنا بر اعلام پلیس این کشور 84 تن کشته و 130 تن دیگر زخمی شدند.

در این حادثه، فرد تروریست با کامیونی که مدتی پیش اجاره کرده بود بیش از 2 کیلومتر مسیر جشن خیابانی مردم را طی کرده و پس از آن با تیراندازی ماموران پلیس کشته شده است. گفته شده کامیون وی حامل مواد منفجره بود.

داعش این عملیات را نیز بر عهده گرفته و آن را «انتقام سوریه» و نیز« 11 سپتامبر فرانسه» خواند.

* «تروریسم خوب و بد» و نتیجه آن در سوریه و «بقیه دنیا»

این 3 عملیات تروریستی در فرانسه بیش از 250 کشته و 350 زخمی به دنبال داشته که برای مدتها جامعه فرانسه و کشورهای اروپایی را به شوک فرو برد. واکنش‌ها در فرانسه هم در این باره متفاوت بوده به طوریکه حمله به مسلمانان در ایام پس از عملیات‌های تروریستی داعش افزایش چشمگیری داشته که همین موضوع هم می‌تواند در آینده چرخه خشونت و نفرت را بزرگتر کرده و زمینه بیشتری را برای ورود جوانان مسلمان سرخورده فرانسوی و مهاجران عرب فراهم آورد.

اما نکته مورد اهمیت و قابل توجه اینکه دولتمردان فرانسه هر بار پس از این عملیات‌های تروریستی اقدام به محکوم کردن اقدامات داعش و عملیات‌های مقطعی هوایی بر فراز خاک سوریه علیه آنچه تروریسم داعش می‌نامند، کرده‌اند. این درحالیست که غرب و آمریکا در سوریه تنها علیه داعش در حال جنگ هستند (که البته جدیت آنها در مقابله با داعش هم جای تردید دارد) ولی در عین حال شاهد هستیم از بخشی از تروریست‌های فعال در سوریه حمایت می‌کنند و سلاح، پول و آموزش در اختیار آنها قرار می‌دهند. طرفه اینکه مشخص شد گروه‌هایی که این کشورها آموزش می‌دهند یا حمایت می‌کنند یا از داعش شکست خورده و یا به آنها می‌پیوندند و همه این تجهیزات در اختیار داعش و النصره قرار می‌گیرد.

در فضای بین‌المللی نیز شاهد حمایت از این گروه‌های علیه حکومت سوریه هستیم و به جای آنکه از یک حکومت قانونی حمایت شود، از گروه‌های تروریستی حمایت می‌شود تا حکومت سرنگون شود. گویا غرب هنوز به این باور نرسیده که ضعیف شدن حکومت سوریه یعنی قدرت گیری تروریست‌ها که این آتش دامان خود آنها را نیز خواهد گرفت؛ کما اینکه شاهد این ماجرا در زمان فعلی هستیم.

امروز همانطور که بشار اسد در اوایل بحران سوریه اشاره کرد، تروریسم گریبان حامیان خود را نیز گرفته و تنها راه نجات از این وضعیت عزم جدی برای مبارزه با تروریسم «اعم از خوب و بد» در سوریه و عراق است و کشورهای حاضر در ائتلاف مبارزه با تروریسم باید سیاست خود درباره جنگ سوریه را تغییر دهند تا پایتخت‌های خودشان شاهد این عملیات‌های تروریستی نباشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.