برنامه پیش بینی شده دیدار حسن روحانی و ولادیمیر پوتین رییسان جمهوری ایران و روسیه و همچنین برگزاری نشست سه جانبه با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در باکو سبب افزایش همکاری های راهبردی تهران و مسکو و همچنین منطقه ای با جمهوری آذربایجان می شود

دیدار پیش روی سران ایران و روسیه فرصتی برای گسترش همکاری های راهبردی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، براساس برنامه اعلام شده دیدار سه جانبه سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان با محور همکاری های منطقه ای و دوجانبه مرداد ماه در باکو برگزار خواهد شد.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان تازه ترین سفر خود به باکو که هفته پیش انجام شد، خاطر نشان کرد، آماده سازی برنامه دیدار رییسان جمهوری سه کشور انجام می شود و این نشست به زودی برگزار خواهد شد.
خبرگزاری ایتارتاس نیز چندی پیش به نقل از مصاحبه با ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزرات امورخارجه ایران اعلام کرد که دیدار سران احتمالا هشتم اگوست (18 مرداد) برگزار خواهد شد.
روند شتاب گرفته همگرایی های مسکو و تهران که در دولت یازدهم آغاز شده است، افزون بر گسترش سطح همکاری های دوجانبه و انجام مذاکرات گسترده در عالی ترین سطوح، سبب ارتقای مشارکت های راهبردی ایران و روسیه در خاورمیانه به ویژه سوریه شده که یکی از دستاوردهای آن برقراری آتش بس در این کشور است.
با توجه به این واقعیت ها، جایگاه راهبردی روابط ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در منطقه سبب شده است تا برنامه پیش بینی شده مذاکرات سران سه کشور از هم اکنون مورد توجه قرار گیرد.
مهمترین محور این سفر افزون بر نتایج مذاکرات نشست سه جانبه و افزایش سطح روابط منطقه بین ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، تقویت کننده همکاری های تهران و مسکو در ابعاد مختلف خواهد بود که دستاوردهای زیادی خواهد داشت. 

** روابط دوجانبه تهران - مسکو
نقطه عطف در روابط دو کشور سال 94 انجام شد که نشست صمیمانه رییس جمهوری روسیه با حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در دوم آذر ماه بود و تاثیرهای زیادی بر روند توسعه روابط دو کشور گذاشت.
همچنین آخرین دیدار حسن روحانی و ولادیمیر پوتین رییسان جمهوری روسیه و ایران دوم آذرماه سال 94 در جریان نشست سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز در تهران و پیش از آن در نشست سازمان همکاری های شانگهای و اجلاس بریکس در «اوفا» پایتخت جمهوری باشقیرستان زمینه ساز ایجاد تحول در روابط دو جانبه شد.
مذاکرات دیگر روحانی و پوتین نیز در حاشیه نشست قبلی و سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد که رییسان جمهوری دو کشور در همه دیدارها بر لزوم تقویت ساز و کارهای لازم برای گسترش فراگیر روابط دوجانبه و منطقه ای دو کشور تاکید کردند.
این دیدارها و پیامد آن برنامه ریزی در بخش های مختلف اقتصادی و سیاسی برای ارتقای روابط سبب شد از آغاز کار دولت یازدهم ارزش روابط بازرگانی ایران و روسیه که در حال تکرار رکورد شکنی منفی بود، با شتاب اوج گیرد.
الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه ماه گذشته با اعلام رشد 69 درصدی در ارزش حجم مبادلات بازرگانی دو کشور در شش ماهه نخست سال 2016 نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن گفت که این رشد در حالی صورت گرفته است که ارزش روابط اقتصادی روسیه با برخی کشور ها حتی چین در مدت مورد بررسی کاهش یافته است. 
ایران و روسیه پایین ترین سطح روابط تجاری را زمان کار دولت دهم در سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه کردند. 
در چارچوب برنامه دولت یازدهم برای تحرک بخشی به روابط اقتصادی ایران و روسیه براساس آمارهای انتشار یافته، سال 2014 ارزش مبادلات به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار افزایش یافت، سال 2015 نیز شاهد حدود 30 درصد رشد بود و براساس اعلام جدید وزیر انرژی روسیه در شش ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال 2015 افزایش 69 درصدی ثبت شده است. 
دو کشور براساس راهبرد اتکا به هم برای تامین نیازها، درصدد استفاده از مزیت ها و تولیدات در ایران و روسیه هستند تا همزمان با کاهش هزینه تمام شده به دلیل هم مرز بودن، زمینه ارتباط بیشتر بخش های خصوصی نیز فراهم شود. 
تهران و مسکو انتظار دارند با توجه به نقشه راه توسعه روابط که در برگیرنده 40 میلیارد دلار همکاری اقتصادی و صنعتی و همچنین بازرگانی است، ارزش مبادلات ایران و روسیه در آینده ای نزدیک به سالانه 10 میلیار دلار برسد. 
تهران و روسیه در این چارچوب، همکاری گسترده ای را در حوزه های مختلف از جمله توسعه همکاری های انرژی، نفت، نیروگاهی، صنعتی، بازرگانی، علمی و فناوری، هسته ای، فرهنگی و گسترش فعالیت بخش خصوصی تدارک دیده اند.

**همگرایی منطقه ای ایران و روسیه
روحانی و پوتین در حالی دیدار دیگری را در باکو پیش رو دارند که همگرایی دو کشور در تحولات خاورمیانه بویژه بحران سوریه، دستاوردهای بزرگ منطقه ای داشته است.
افزایش همکاری های منطقه ای ایران و روسیه در از سرگیری روند حل سیاسی بحران سوریه و آغاز آتش بس در این کشور از اسفند ماه گذشته دستاوردهای بزرگی بوده که با رایزنی های مداوم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با سرگئی لاوروف همتای روسی اش و همچنین مذاکرات در سطوح دیگر به دست آمده است.
از سوی دیگر، راهبرد ایران و روسیه مبنی بر اولویت مبارزه با تروریسم تکفیری و افراطی در خاورمیانه به ویژه سوریه و عراق، 
سبب شده مواضع دو کشور در این زمینه به هم نزدیک تر و در مواردی مانند سوریه تقریبا منطبق شود.
همزمان با این تحول، همکاری های ایران و روسیه همراه سوریه و عراق در ائتلاف منطقه ای ضد تروریستی بغداد نیز برای منطقه اهمیت بسیاری دارد.

** افق همکاری های تهران و مسکو و دامنه مشارکت در پیمان های منطقه ای و بین المللی 
توافق برجام که روسیه نیز به عنوان یکی از کشورهای گروه 1+5 در رسیدن به آن نقش داشت، زمینه ساز طرح موضوع عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و مشارکت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد و در کنار این موضوع که تهران و مسکو از اعضای اصلی اتحادیه کشورهای صادر کنندگان گاز در جهان هستند، تاثیرگذاری دو کشور را بر مولفه های اقتصادی منطقه بیشتر می کند.
اکنون ایران و روسیه متکی به افزایش سطح روابط در بخش های مختلف بویژه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی همراه همکاری های منطقه ای، برای راهبردی تر کردن مناسبات تلاش می کنند که مهمترین محور آن تاثیر ثبات بخش بر معادلات منطقه و حتی فرامنطقه ای از جمله اوضاع سوریه، عراق و یمن است.
در کنار این رویکرد، افزایش سطح روابط اقتصادی نیز مورد تاکید سران و تصمیم سازان دو کشور قرار دارد که در مذاکرات سطوح مختلف در مسکو و تهران بر آن تاکید شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.