مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کمیسیونر این اتحادیه در امر سیاست همجواری و مذاکرات گسترش اتحادیه با محکوم کردن تلاش برای کودتا در ترکیه، بر حمایت کامل از نهادهای دمکراتیک در این کشور، تاکید کردند.

اتحادیه اروپا: از نهادهای دمکراتیک ترکیه حمایت می کنیم/ پلیس و نیروهای امنیتی خویشتنداری کنند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «یوهانس هان» کمیسیونر اتحادیه اروپا در امر سیاست همجواری و مذاکرات گسترش اتحادیه در این بیانیه که در پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا منتشر شده است، تصریح کردند: ما با مقام های ترکیه تماس داریم و به رصد و نظارت دقیق رخدادهای این کشور ادامه می دهیم.
موگرینی و هان در این بیانیه افزودند: ما همچنین با ابراز تاسف از تلفات انسانی در این کشور، به خانواده های قربانیان تسلیت گفته و با مجروحان و مصدومان این حادثه ابراز همدردی می کنیم.
این دو مقام ارشد اتحادیه اروپا تاکید کردند: ما همچنین خواستار پایان استفاده از خشونت و تداوم نشان دادن خویشتنداری و مسئولیت پذیری توسط نیروهای پلیس و امنیتی برای جلوگیری از تلفات بیشتر هستیم و تنها راه برخورد با تنش های اجتماعی را روندهای دمکراتیک می دانیم.
موگرینی و هان در این بیانیه با تاکید بر لزوم بازگشت سریع نظام قانون اساسی ترکیه، بر اهمیت تسلط نقش قانون و بازگشت آزادی های اساسی تاکید کردند.
در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا همچنین با ترکیه و مردم این کشور اعلام همبستگی می کند. 
موگرینی صبح شنبه نیز در تماسی تلفنی با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه ، حمایت اتحادیه اروپا از نهادهای قانونی و دمکراتیک ترکیه را اعلام کرد. وی شامگاه جمعه در واکنش به رویدادهای جاری در ترکیه خواستار احترام به ارزش های دمکراتیک در این کشور شد. 
دونالد تاسک و ژان کلود یونکر روسای شورا و کمیسیون اروپا و همچنین فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز (شنبه)، با حمایت از دولت رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، خواستار بازگشت سریع وضع عادی را به این کشور، در پی کودتای نافرجام شدند. 
مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا نیز گفت: خشونت های جاری در ترکیه باید کاملا متوقف شود. بخشی از نیروهای ارتش ترکیه جمعه شب به تلاشی نافرجام برای برکناری حکومت اردوغان دست زدند.
به گزارش ایرنا، رسانه های خبری دنیا بامداد شنبه از کودتا در ترکیه خبر دادند. دولت ترکیه اعلام کرده که کودتای سحرگاه شنبه گروهی از نظامیان به شکست انجامیده است و کنترل کشور را در دست دارد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.