وزیر امور خارجه اسبق کشورمان گفت: ترکیه نمی تواند به طور همزمان عادی سازی روابط با اسرائیل را در پیش بگیرد در پی احقاق حقوق فلسطینیان باشد و علیه سوریه وارد عمل شود.

عادی سازی روابط با اسراییل با دفاع از فلسطین همخوانی ندارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر ،  منوچهر متکی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به دو کودتای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۶ در ترکیه افزود: ماهیت کودتای اخیر در ترکیه که در فرآیند چند ساعته به وقوع پیوست زوایایی پیدا و پنهان دارد.

وی افزود: برخی نارضایتی ها در بدنه ارتش، قدرت طلبی آنها و تفکر حاکم بر ارتش ترکیه که بر اساس لائیک بودن این کشور شکل گرفته از جمله ریشه های این کودتا است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: پس از کودتای ۱۹۹۶ تا کنون در ۲۰ سال اخیر ترکیه بر اساس طراحی جدید بر واقعیت های موجود در این کشور اداره شد.

وزیر امور خارجه اسبق کشورمان افزود: بدون شک آمریکایی ها از این کودتا اطلاع داشتند و اگر می خواستند کودتایی تمام عیار در ترکیه شکل بگیرد از تمامی ظرفیت هایشان استفاده می کردند تا کودتا به سرانجام برسد.

متکی با اشاره به بازداشت ۳۰۰۰ نفر در جریان کودتای اخیر ترکیه گفت: این مسئله نشان می دهد که دست کم همین تعداد از کودتا در این کشور مطلع بودند.

سفیر اسبق کشورمان در ترکیه خاطر نشان کرد: کودتا در این کشور یک شبه نبوده و بدون شک سازماندهی شده شکل گرفت و بخش عمده ای از فرماندهان ارتش و برخی کشورها از جمله آمریکا و فرانسه از آن مطلع بودند.

وی افزود: سازمان اطلاعات امنیت ترکیه از قوی ترین سازمانهای اطلاعاتی در منطقه است و نمی توان تصور کرد که این سازمان از کودتا بی اطلاع بوده است.

متکی فرانسه را یکی دیگر از مطلعان کودتا در ترکیه دانست و گفت: بستن برخی دفاتر فرانسه در ترکیه به بهانه مسائل امنیتی نشانه این ادعاست.

وزیر خارجه اسبق کشورمان با اشاره به برخی تغییرات گسترده و جابجایی ها در ارتش ترکیه که زیر نظر و به دستور رئیس جمهور این کشور صورت گرفت از جمله انگیزه های بخشی از بدنه ارتش برای انجام کودتا دانست و افزود: یکی از دلایل عدم توفیق ارتش در کودتا این بود که بدنه بالای ارتش با آن همراهی نکردند و انسجام لازم در ارتش ترکیه برای کودتا وجود نداشت.

متکی با اشاره به توانمدی های فردی و مدیریتی اردوغان و برداشتن موانع از سر راه و اقداماتش در ده سال گذشته گفت: اردوغان باید بداند که به تنهایی نمی تواند یک معادله چند وجهی را همزمان با هم حل کند.

وی افزود: ترکیه نمی تواند به طور همزمان عادی سازی روابط با اسرائیل را در پیش بگیرد در پی احقاق حقوق فلسطینیان باشد و علیه سوریه وارد عمل شود.

وزیر خارجه اسبق کشورمان تصریح کرد: یکی از خطاهای استراتژیک ترکیه در ۵ سال گذشته سیاست هایش علیه سوریه بود.

متکی افزود: ترکیه در ۵ سال اخیر نشان داده که در برخی مسائل قابل پیش بینی نیست و این مسئله به جایگاه این کشور و آینده سیاسی آن و اردوغان لطمه می زند و اعتبار آنها را زیر سوال می برد.

سفیر اسبق کشورمان در ترکیه تصریح کرد: حضور مردم ترکیه در صحنه نشان داد که در هیچ کشوری که مردم حاضر باشند کودتا، دخالت های خارجی و انقلاب های رنگی جایی نخواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.