محمد قوام در خصوص نحوه فروش نفت داعش بع سوریه و عراق صحبتهایی را مطرح کرد.

داعش نفت هایی که از سوریه و عراق به دست می آورد را به چه کسانی می فروشد؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، محمد قوام نماینده اسبق ایران در صندوق بین المللی پول درباره تاریخچه کارگروه اقدام مالی مبارزه با پولشویی گفت: حدود 27 سال پیش در پاریس این کارگروه تشکیل شد. این کارگروه یک سازمان نیست، بلکه یک نهاد بین دولت ها است، یعنی دولت ها در این نهاد عضویت دارند.
وی هدف تشکیل این کارگروه را مبارزه با پولشویی عنوان کرد و بیان داشت: مجموعه اقدامات و استانداردهایی را در سال 1990 وضع کرد تا با پولشویی مبارزه کند. در سال 2001 در وظایف خودش، مبارزه با تامین مالی تروریست و مبارزه با فساد را نیز گنجاند و از نظر محتوایی گسترده تر شد.
قوام ادامه داد: این کارگروه در حوزه مالی کار می کند و قصد دارد ریشه مالی این نوع جرم ها را در سطح جهان شناسایی کند و توسط دولت هایی که عضو هستند، اقدامات لازم را انجام دهد. اعضای این کارگروه در ابتدای تاسیس 16 کشور بود ولی در حال حاضر به 37 کشور رسیدند. این نهاد تعدادی عضو، تعدادی ناظر و تعدادی عضو وابسته دارد.
نماینده اسبق ایران در صندوق بین المللی پول با اشاره به تلاش این نهاد برای مبارزه با پولشویی، فساد و تامین مالی  تروریسم، اظهار داشت: البته در این مورد هم یک نگاه فنی وجود دارد و هم یک نگاه سیاسی. به نظر بنده این کارگروه می خواهد مسئله مبارزه با پولشویی و تروریسم را خودشان مدیریت کنند. سوال این است که داعش نفت هایی که از سوریه و عراق به دست می آورد را به چه کسانی می فروشد؟ خریداران این نفت داعش خودشان اعضای این کارگروه هستند!  
وی ادامه داد: این کارگروه کشورهای عضو را تحت فشار شدید قرار داده اند که با ایران که در مبارزه با تروریسم و پولشویی نارسایی هایی دارد، در روابط بانکی و انجام معاملات تجاری مراقب باشید. در اجلاس سال 2016 درباره ایران صحبت کردند و به همه کشورها هشدار داده است که اگر ایران می خواهد در کارهای مالی و بانکی در کشورهای شما سرمایه گذاری کند و همچنین در تجارتی که با ایران انجام می دهید، باید مراقب باشید!
قوام به حضور ایران در دو اجلاس قبلی این کارگروه اشاره کرد و بیان داشت: بعد از این حضور بود که ارتباط با کارگروه شروع شد. تا قبل از این، کارگروه مرتبا از دور به ما اخطار می داد و در اجلاس قبلی موضع شدیدی علیه ایران گرفت و تهدید کرده است ایران اگر تا اجلاس بعدی که 20 روز قبل برگزار شد، اقدامات لازم در رابطه با تامین مالی تروریسم انجام ندهد، به جد به کشورها می گوییم که اقدامات تقابلی یعنی تحریم علیه ایران انجام دهند.
در ادامه دکتر یاسر جبرائیلی با بیان اینکه مذاکرات ایران با کارگروه اقدام مالی مبارزه با پولشویی به تازگی شروع نشده است، خاطرنشان کرد: سال 91 از طرف اداره کل مبارزه با پولشویی بانک مرکزی قواعد این نهاد به عنوان استانداردهای بین المللی مبارزه با پولشویی منتشر شده است.
وی افزود: آمریکایی ها روز اجرای برجام یک سند 44 صفحه ای را در سایت وزارت خزانه داری خودشان منتشر کردند و یکسری  موارد به برجام اضافه کردند که پیش از آن سخنی در این باره مطرح نشد بود. در برجام قرار بود بانک های ایرانی از تحریم خارج شوند، اما در آن صفحات یک شرط را اضافه کردند و گفتند تراکنش ها با بانک های ایرانی برقرار خواهد شد به شرطی که این تراکنش نهادها و افرادی که در تحریم باقی مانده اند، نشود که برخی نهادها مانند سپاه و حزب الله جزو آن هستند.
کارشناس مسائل سیاسی از جریمه 15 میلیارد دلار موسسات خارجی که با ایران همکاری کرده اند، گفت و عنوان داشت: الان بانک های خارجی نمی دانند اگر با بانک مرکزی ایران همکاری کنند، تحریم می شوند یا خیر. زیرا نمی دانند وقتی با بانک مرکزی ایران تعامل می کنند این پول نهایتا به دست افراد و نهادهای باقی مانده در تحریم آمریکا می رسد یا خیر.
جبرائیلی ادامه داد: برخی دوستان در بانک مرکزی بعد از این موضوع مذاکرات شان را با کارگروه اقدام مالی تسریع کردند و گفتند که اگر ما به لیست این نهاد وارد شویم، بانک های اروپایی بهانه ای برای همکاری با ایران نخواهند داشت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.