قدس آنلاین- تبریز: تبریز ۲۰۱۸، آخرین و مهم ترین عنوان جهانی که سال گذشته برای تبریز کسب شد تا بار دیگر تلنگری باشد برای همه ما که تبریز این پتانسیل را دارد و می تواند شهرت جهانی کسب کند و این جذابیت را دارد تا درصد قابل توجهی از گردشگران میلیاردی جهان را به خود جذب کند.

 تبریز ؛  پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال۲۰۱۸

به گزار ش قدس آنلاین از تبریز، کارشناسان میراث فرهنگی می گویند تبریز را به سازمان کشورهای اسلامی معرفی کرده اند تا در صورت انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی این شهر به مدت یک سال در مرکز توجه ها به ویژه در بین کشورهای اسلامی باشد.

سازمان همکاری اسلامی از چه جایگاه بین المللی برخوردار است؟

سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری اسلامی، دومین سازمان بین دولتی پس از سازمان ملل متحد است که به عضویت از ۵۷ کشور به گسترش بیش از چهار قاره است. سازمان صدای جمعی جهان اسلام و تضمین برای حفاظت و حمایت از منافع جهان اسلام در روح ترویج صلح بین‌المللی و هماهنگی میان افراد مختلف جهان است. سازمان بر اساس تصمیم اجلاس تاریخی که در رباط، پادشاهی مغرب در ۲۵ سپتامبر ۱۹۶۹ برگزار شد به عنوان یک نتیجه از آتش‌سوزی جنایی مسجد الاقصی در اشغال بیت المقدس تأسیس شد.

در سال ۱۹۷۰ نشست اولین کنفرانس اسلامی وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در جده برگزار شد که برای ایجاد دبیرخانه دائمی در شهر جده تصمیم گرفته شد. 57 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی هستند.

سال ۱۳۷۶ هشتمین اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران و با شرکت بیشتر سران کشورهای اسلامی و مقامات عالی رتبه پنجاه و پنج کشور مسلمان در شانزدهم آذرماه ۱۳۷۶ برگزار شد و در نهایت در آبان ماه سال گذشته در آخرین جلسه این سازمان تبریز از بین شهرهای کاندیدا به عنوان پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی انتخاب شد.

اقدامات بسیاری تا کنون برای میزبانی شایسته تبریز از گردشگران در سال 2018 انجام شده است که از مهم ترین آن ها می توان به تشکیل کمیته ملی و استانی تبریز 2018 اشاره کرد.

بهانه‌ای برای جلب‌توجه جهانیان به سمت تبریز باشد

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری  در آخرین سفر خود به تبریز که همزمان با نوروز سال جاری اتفاق افتاد گفت: با توجه به اهمیت تبریز ۲۰۱۸ در گردشگری کشور، تشکیل یک ستاد کشوری برای بررسی و پیگیری برنامه‌های شهر تبریز برای استقبال از تبریز ۲۰۱۸ ضروری است.

مسعود سلطانی فر ادامه داد: این ستاد باید هرچه سریع‌تر تشکیل شود و جلسات ستاد می‌تواند به‌صورت فصلی در تهران برگزار شود و در این صورت می‌توانیم از پتانسیل نهادهای کشوری برای میزبانی شایسته تبریز در سال 2018 به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در 2018، بهره‌مند شویم.

وی افزود: سال 2018 برای تبریز نباید هدف نهایی باشد، بلکه باید از این فرصت در راستای جلب‌توجه جهانیان به این سمت بهره‌مند شویم و ازاین‌پس تبریز باید در سطح یک جهان شهر مطرح شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به جایگاه گردشگری در آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: این یک فرصت ارزنده است تا در بلندمدت گردشگری در استان آذربایجان شرقی جایگاه واقعی خود را به‌دست آورد و شاهد رونق صنعت گردشگری در استان باشیم.

احداث هتل و مراکز تفریحی در کاربری های مسکونی بدون هزینه عوارض و پروانه

شهردار تبریز، با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال۲۰۱۸، با اشاره به  ارایه بسته‌های مشوق گردشگری از سوی شهرداری تبریز گفت: در زمان  باقی‌مانده تا این موعد، باید عمده برنامه‌ها در خدمت تقویت زیرساخت‌های گردشگری باشد.

شهردار تبریز افزود: توسعه گردشگری، یک موضوع مولد بوده و منابع ارزنده اقتصاد شهر است، این حوزه مهم موجب تقویت اقتصاد شهر شده و سایر حوزه‌ها و مباحث شهری را نیز بهبود خواهد بخشید.

وی با اشاره به جهت‌گیری برنامه‌های شهرداری متذکر شد: به همین منظور تعیین مشوق‌های لازم برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری مد نظر شهرداری است، در این راستا، کلیه ساخت‌و سازها، به شرطی که  تا سال ۲۰۱۸ در خدمت اهداف توسعه گردشگریباشند، معاف از هزینه‌های پروانه و عوارض خواهند بود.

وی افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته، تغییر کاربری به مراکز اقامتی، در صورتی که تا موعد ۲۰۱۸ به نتیجه لازم برسد، رایگان خواهد بود.

شهردار تبریز نگاه جزیریه‌ای دستگاه‌های اجرایی را آفت پیگیری اهداف گردشگری ۲۰۱۸ خواند و افزود: انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری، اگرچه اتفاق بسیار مبارکی است، اما هنوز گام اول محسوب می‌شود؛ آن‌چه مهم است، بهره‌گیری مناسب از این فرصت ایده‌آل است.

برگزاری اجلاس وزرای گردشگری با حضور ۳۲ وزیر در تبریز

با توجه به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی در سال 2018 اجلاس وزرای گردشگری نیز همزمان با 8 و 9 شهریور ماه در تبریز برگزار می شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در این باره  اظهار داشت: در مجموع ۲۰ رویداد، جشنواره و مراسم مختلف در تابستان برگزار می‌شود.

وزرای گردشگری عضو سازمان همکاری کشورهای اسلامی در اجلاس امسال «تبریز» را به عنوان شهر نمونه گردشگری در سال 2018 انتخاب کردند، رقبای این شهر، شهرهای تالینگ در مالزی، پالقا و سیلد در بنگلادش، ماردین در ترکیه و مدینه در عربستان بودند که نمایندگان 57 کشور عضو تبریز به خاطر قابلیت هایی که داشت، انتخاب کردند

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.