محمد علی اسفنانی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: اساس همه ی جرائم موجود در نهایت به امنیت کشور آسیب زده و روح و روان جامعه را بر هم می زند.

قوانین اختلاس و رشوه درشرایط کنونی نیاز به اصلاح دارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه رشد افسارگسیخته تروریسم تهدیدی برای جهان است، خواستار گسترش همکاریهای امنیتی کشورهای ایران و ژاپن شد.  

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خانه ملت؛ برنامه گفت و گوی اجتماعی با موضوع رشوه، رشوه خواری و قانون ایران و با حضور احد زینی(استاد دانشگاه و حقوقدان) و اسفنانی (حقوق دان و نماینده مجلس شورای اسلامی) و ذاقلی (قاضی دادگستری و سرپرست قضات جرائم اقتصادی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت به نقل از رادیو گفت و  گو؛ در این برنامه اسفنانی با اشاره به تشدید قوانین مربوط به اختلاس و رشوه مطرح کرد: امروزه با شرایط اقتصادی کشور و اوضاع کنونی قوانین مربوط به مجازات اختلاس و رشوه نیاز به اصلاح داشته و این حجم از قوانین برای مقابله با این امر کافی نیست.
وی با اشاره به ضرورت بازنگری در قانون اختلاس و رشوه تاکید کرد: معمولا قوانین کیفری از طرف قوه قضاییه به مجلس لایحه می شود؛ اصلاح قوانین از طرف مجلس شورای اسلامی در ایران امری متعارف نیست.
این حقوق دان با بیان این که کمیسیون حقوق و قضای مجلس شورای اسلامی یکی از پرکارترین کمیسیون های این قوه است، اظهار داشت: از آنجایی که حجم مصوبات کمیسیون حقوق و قضایی مجلس شورای اسلامی بالا است، فرصت زیادی برای طرح اصلاحیه های قوانین موجود را ندارد.
در بخش دیگر این برنامه دکتر ذاقلی با اشاره به محدوه های مجازات در قوانین جرائم اقتصادی گفت: در حقوق جزایی همواره تا یک اندازه و مقدار محدودی می توان از مجازات استفاده کرد.
وی همچنین در ادامه افزود: اعمال مجازات برای خلاف های جزایی همیشه مشکلات را رفع نمیکند، بلکه باید با این دست از موارد با ریشه یابی مقابله کرد.
این حقوق دان با بیان این که جرایم مالی یکی از برجسته ترین خلاف های قانون جزایی است، گفت: در حالت کلی می توان گفت که رشوه و خلاف هایی مانند این، همواره ریشه در فقر داشته و مرتکبین به این موارد اکثرا از روی نیاز مالی مجبور به این کار می شوند.
در ادامه برنامه گفت و گوی اجتماعی از شبکه رادیویی گفت و گو احمد زینی با اشاره به شیوع و فراوانی رشوه در کشور، گفت: در اغلب پرونده های کلان اقتصادی بحث رشوه و رشوه خواری همواره پای ثابت مباحث پرونده های محتلف بوده است.
وی با اشاره به اختلاس معروف 3 هزار میلیاردی، گفت: فرآیند مجرمانه ی این پرونده به نوعی با رشوه و رشوه خواری آغاز شده است.
این حقوق دان با اشاره به قوانین سرکوب گر رشوه در کشور خاطر نشان کرد: در قوانین کشور قوانین زیادی برای مقابله با بحث رشوه خواری وجود دارد. اما با این حال می بینیم که قوانین سخت و سرکوب گر در برخی از اوقات توان مبارزه با افراد متخلف را نداشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدجعفرکاظمی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    1 0
    جناب نماینده اگر قوانین اصلاح شود اونوقت بعضی ها ازکجا تامین شوند گناه دارن طفلیها.