اقدامات سختگیرانه اخیر اردوغان علیه مظنونین کودتا در ترکیه نگرانی زیادی را در بین مقامات اروپایی ایجاد کرده و واکنش های همراه با خشم و تهدید آن ها را به دنبال داشته که البته کم تر تاثیری بر عزم راسخ آنکارا برای پیشبرد اهداف خود داشته است.

تهدید، ابزار ناکارآمد اروپا برابر اردوغان سرکش / موضع ضعف بروکسل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، اقدامات سختگیرانه و گاها سرکوبگرانه رئیس جمهور ترکیه علیه مظنونین به دست داشتن در کودتای اخیر نافرجام این کشور نگرانی های زیادی را در اتحادیه اروپا ایجاد کرده و با واکنش های توام با خشم و نگرانی سیاستمداران بلند پایه این اتحادیه همراه بوده است.

لحن سخنان بین اتحادیه اروپا و ترکیه مرتبا تلخ تر می شود.

"مارتین شولتز"، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا در همین راستا انتقاد سختی به رئیس جمهور ترکیه وارد و تاکید کرده است که وی به دنبال تاسیس یک دولت تک نفره است. هر منتقد رئیس جمهور به عنوان یک دشمن این کشور اعلام می شود. اردوغان می خواهد قدرت را منحصر به ریاست جمهوری کند.

شولتز همچنین واکنش دولت ترکیه به کودتای نافرجام در کشورش ا طعنه آمیز و آماتور گونه ارزیابی کرد. وی تصریح کرد وقتی اردوغان از پاکسازی و ریشه کنی سخن می گوید بنابراین این دیگر زبان دموکراسی پارلمانی نیست بلکه زبان یک حاکم مستبد است.

صدر اعظم آلمان هم در گفتگوی تلفنی با اردوغان درباره به خطر افتادن روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در صورت به جریان افتادن مجدد مجازات اعدام هشدار داده و از وی خواسته است که در اقدام علیه مظنونین دست داشتن در کودتا، بر اساس حاکمیت قانون رفتار کند.

رئیس پارلمان اروپا هم در این باره به رئیس جمهور ترکیه هشدار داده است.

حالا این پرسش مطرح است که آیا عضویت در اتحادیه اروپا به اندازه ای برای اردوغان اهمیت دارد که پروژه سرکوب مخالفان در شرایط مناسب بعد از کودتا که وی را به تحقق تشکیل یک سیستم ریاست جمهوری نزدیک تر می کند را کنار بگذارد؟

در پاسخ به این پرسش می توان به سخنان اخیر اردوغان درباره تصمیمات دولت برای اجرای حکم اعدام اشاره کرد. وی در گفتگویی با سی ان ان بر آمادگی خود برای اجرای حکم اعدام تاکید کرده و پیش شرط آن را تصمیم گیری پارلمان در این باره دانست.

این در حالی است که اتحادیه اروپا پیش از این درباره اجرای مجدد مجازت اعدام به ترکیه هشدار داده بود.
صدر اعظم آلمان تاکید کرده است که آنکارا با به جریان انداختن مجدد مجازات اعدام فاتحه مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا را خواهد خواند.

"فدریگا موگرینی"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که هیچ کشوری نمی تواند عضو اتحادیه اروپا شود زمانی که مجازات اعدام را در پیش می گیرد.

توافق پناهندگان ترکیه با اتحادیه اروپا نیز گویی برگ برنده ای است که آنکارا با تکیه بر آن بی توجه به تهدیدات اروپا سیاست های باب میل خود را در پیش می گیرد.

برخی از سیاستمداران اروپایی اخیرا درباره موج مجدد پناهندگان به اتحادیه اروپا در صورت لغو این قرارداد هشدار داده اند.

"گونتر اوتینگر"، کمیسر امور دیجیتال اتحادیه اروپا نیز در واکنش به اقدامات سختگیرانه اردوغان در گفتگو با یک روزنامه آلمانی مسئله آزادی ویزا برای شهروندان ترک را زیر سوال برده و تاکید کرده است که با توجه به بحران در ترکیه هیچ گونه آزادی ویزا یی برای این کشور در سال جاری وجود نخواهد داشت.

وی نیز به اردوغان درباره اجرای مجدد مجازات اعدام بعد از کودتای شکست خورده هشدار داده و تاکید کرد که هیچ کشوری که مجازات اعدام را اجرا می کند نمی تواند عضو اتحادیه اروپا شود. اردوغان یک مشروعیت دموکراتیک دارد. اما نمی تواند این گونه باشد که مصونیت نمایندگان پارلمان خود را لغو کرده تا بتواند به آن ها آسیب برساند. این طور نمی تواند باشد که خبرنگاران در این کشور در ترس و وحشت کار کنند و این طور نمی تواند باشد که هزاران نفر از قضات منفور از نظر اردوغان از گردش کار خارج شوند.

ظاهرا بحران پناهندگان اتحادیه اروپا را در مقابل ترکیه در موضع ضعف قرار داده است.

در صحت گفته بالا می توان به این اشاره کرد که با وجود انتقادهای زیاد، اوتینگر به ادامه همکاری ها با ترکیه در بحران پناهندگان تاکید کرده و وی را شریک مهمی ارزیابی کرد.

"منفرد وبر"، رئیس فراکسیون حزب مردم پارلمان اروپا نیز در گفتگو با سایت رایو آلمان عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را در این شرایط کاملا غیر واقعی ارزیابی کرده و تاکید کرد که انتظار یک بیگانگی عظیم بین اتحادیه اروپا و ترکیه را دارد که این بیگانگی عواقب اقتصادی بدی همچنین برای ترکیه دارد.

وی این تصور را که ترکیه می تواند به عضویت کامل اتحادیه اروپا در بیاید را غیر واقع بینانه ارزیابی کرده و گفت: رئیس جمهور ترکیه باید به این پرسش پاسخ دهد که آیا می خواهد همچنان شکاف های بیشتری در جامعه ایجاد کند یا می خواهد آشتی برقرار کند.

این مقام اروپایی در عین حال با اشاره به اهمیت همکاری با ترکیه بری اتحادیه اروپا از این اتحادیه خواست که واکنش محتاطانه ای به تحولات اخیر در این کشور نشان دهد.

به هر حال ترکیه اخیرا برگ های برنده زیادی در دست دارد که به گفته بسیاری سیاستمداران اروپایی روند اخاذی از اروپا را در پیش گرفته و با توجه به نیازی که این اتحادیه برای حل بحران های داخلی و خارجی خود به این کشور دارد بی توجه به تهدیدهای این اتحادیه و بنا به میل خود به سیاست هایش ادامه می دهد.

ترکیه در این راستا حتی پا را از این حد هم فراتر گذاشته و از جمله اقداماتی مانند ممنوعیت دیدار نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه اینجرلیک و تهدید به لغو توافق پناهندگان با اروپا و بی اهمیت نشان دادن عضویت در اتحادیه اروپا را هم  مد نظر قرار داده است.

احتمالا در روزها و هفته های آینده روابط بروکسل و آنکارا با توجه به مسئله بحران پاهندگان و تحولات داخلی ترکیه دست خوش مسائل و مشکلات بیشتری قرار خواهد گرفت و باید دید اتحادیه اروپا چه راهکاری را برای رام کردن این اسب سرکش در پیش خواهد گرفت و آیا قید شراکت با این متحد مهم خود را خواهد زد؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.