اوحدی با بیان این که فاجعه منا در طول تاریخ اسلام بی‌سابقه بود، گفت: ایران ۲۰ راهکار تأمین امنیت برای برگزاری مراسم حج امسال به مسئولین برگزاری حج در عربستان ارائه داد، اما آنها نپذیرفتند.

فاجعه منا در طول تاریخ اسلام بی‌سابقه بود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت امروز (29 تیر) در نشست تخصصی «تبیین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برای حج سال 1395» که با حضور نمایندگان منطقه ای طلاب، تشکل‌ها و انجمن‌های فرهنگ و فضلای جامعه المصطفی العالمیه در سالن شهیدصدر مجتمع عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، عنوان کرد: در رابطه با فاجعه بسیار تلخ منا که در سال گذشته اتفاق افتاد، خاطراتی را از زبان شاهدان عینی شنیدیم که بسیار دردناک بود.

 

زائرین بیت الله الحرام در واقعه منا با بی‌تدبیری پلیس عربستان به شهادت رسیدند

 

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: در روز 8 ذی الحجه که وارد عرفات شدیم، ضمن این که هماهنگی‌هایی با مسئولین برگزاری حج و زیارت عربستان داشتیم، با توجه به واقعه جرثقیل که در مسجد الحرام اتفاق افتاد، با هشیاری بیشتری در صحرای عرفات حضور داشتیم.

 

اوحدی با بیان این که تمهیدات لازم را برای شرایط ویژه صحرای عرفات فراهم بود، گفت: بنده در این مراسم، محرم نبودم، در واقع 10 درصد مسئولان اجرایی محرم بودند و بقیه مسئولان اجرایی ایران برای ارائه خدمات بهتر محرم نبودند.

 

وی با اشاره به فاجعه منا، یادآور شد: خیابان‌های سوق العرب و جوهره مسیر حرکت زائران ایرانی و برخی از زائران کشورهای دیگر بود، در این واقعه، پلیس عربستان با زنجیره انسانی که درست کردند، راه‌های سوق الرعب و جوهره را بستند و زائران را به خیابان 204 راهنمایی کردند که خیابان باریکی بود و زائراین به اجبار وارد این خیابان شدند.

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که زائرین بیت الله الحرام در این واقعه با بی تدبیری پلیس عربستان، کشته شدند، تصریح کرد: زائرینی که بعد از اذان به سمت رمی جمرات حرکت کرده بودند، در زمان برگشت، برای این که راه را کوتاه کنند، از خیابان 204 برگشتند که با زائران این خیابان روبروشدند و این اتفاق به وقوع پیوست.

 

زائران در فاجعه منا با زبان تشنه و مظلومانه و به حالت ایستاده به شهادت رسیدند

 

اوحدی یادآور شد: خانم‌های اهل سنت در طول روز، عمل رمی جمرات را به جای می‌آورند، به همین دلیل تعدادی از شهدای فاجعه منا بانوان اهل سنت بودند.

 

وی با اشاره به این که فاجعه منا فاجعه بزرگی بود، عنوان کرد: معدل سنی زائران در فاجعه منا 60 سال بود که در ازدحام جمعیت با زبان تشنه و مظلومانه و به حالت ایستاده به شهادت رسیدند و ما در شرایطی بودیم که امکان کمک به آنها وجود نداشت.

 

سوء مدیریت و بی‌تدبیری مسئولین برگزاری حج عربستان در فاجعه منا مشهود بود

 

رئیس سازمان حج و زیارت با تأکید بر این که در فاجعه منا، سوء مدیریت، بی‌تدبیری و بی‌کفایتی مسئولین برگزاری حج عربستان مشهود بود، اظهار داشت: در بیمارستانی که زائران را در آنجا بستری می‌کردند، حدود 150 دستگاه اکسیژن وجود داشت، در حالی که اگر امکانات احیا به اندازه کافی وجود داشت، شاید 70 درصد زائرانی که شهید شدند، نجات می‌یافتند.

 

اوحدی یادآور شد: در بعد از ظهر واقعه، منطقه منا را منطقه نظامی اعلام کردند و پزشکان و نیروهای امدادی کشورها از جمله مجموعه امدادهای پزشکی کشور ایران را دستگیر کردند، در حالی که می‌توانستند از ظرفیت این نیروها جهت نجات زائران استفاده کنند.

 

وی با اشاره به آمار شهدای منا و این که 464 زائر ایرانی در فاجعه منا به شهادت رسیدند، گفت: در این فاجعه، 49 شهید از استان گلستان داشتیم، 53 زائر مرد در کاروان نیشابور شهید شدند که بانوان آنها در این کاروان حضور داشتند و شرایط بسیار سختی را گذراندند.

 

بیش از 6 هزار زائر بیت‌الله الحرام قربانی سوء مدیریت حکام عربستان شدند/فاجعه منا در طول تاریخ اسلام بی‌سابقه بود

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ظلمی که در فاجعه منا به زائران بیت الله الحرام صورت گرفت، در طول تاریخ اسلام بی سابقه بود، در طول تاریخ اسلام سابقه نداشت که بیش از 6 هزار زائر بیت الله الحرام در مراسم احرام، قربانی سوء تدبیر و سوء مدیریت حکام عربستان شوند.

 

اوحدی تأکید کرد: تنها صدایی که در عربستان بلند شد، صدای جمهوری اسلامی ایران بود، به طوری که عربستان به برکت نهیبی که مقام معظم رهبری (مدظله) در عکس العمل به این فاجعه داشتند، تسلیم شد و پیکر شهدای ایران را شناسایی و به ایران ارجاع داد.

 

ارائه 20 راهکار تأمین امنیت در برگزاری حج از سوی ایران به عربستان/مسئولین عربستان فاجعه منا را قضا و قدر الهی می‌دانند

 

وی با اشاره به مذاکرات سازمان حج و زیارت با کشور عربستان درباره مراسم حج امسال، عنوان کرد: ما حق داریم که از عربستان سوال کنیم که چه تمهیداتی اندیشیده اند تا واقعه منا تکرار نشود.

 

رئیس سازمان حج و زیارت بیان داشت: ایران 20 راهکار تأمین امنیت برای برگزاری مراسم حج امسال به مسئولین برگزاری حج در عربستان ارائه داد، در حالی که آنها اعلام کردند که امنیت یک واژه سیاسی در عربستان است و نمی توانند هیچ یک از راه کارهای تأمین امنیت ایران را قبول کنند.

 

اوحدی افزود: مسئولین برگزاری حج در عربستان اظهار کردند که فاجعه منا قضا و قدر الهی بود که نباید در قضا و قدر الهی دخالت کرد و آنها آیات قرآن کریم درباره امنیت مکه را بیان کردند، در حالی که این آیات به علت عظمت  و عزت میهمان است و عظمت و عزت میهمان باید حفظ شود و در این رابطه، امنیت زائر باید حفظ شود

 

وی در ادامه گفت: مسئولین برگزاری حج در عربستان حاضر نشدند وارد مقوله امنیت شوند، آنها سه ماه مذاکرات با ایران را به تعویق انداختند، در حالی که اگر آنها اعتقاد داشتند که حج از روابط سیاسی جدا هست، سه ما مذاکرات را به تعویق نمی انداختند.

 

بستر پذیرش زائران ایرانی در حج امسال وجود نداشت/دلایل پافشاری ایران جهت اعزام ایرانیان به حج امسال چه بود؟

 

 رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: در مذاکراتی که صورت گرفت، امکان امضای قرار داد نبود، چون عزت زائران ایرانی در این قرارداد، حفظ نمی شد، همچنین امنیت زائران در این قرارداد وجود نداشت، در این خدمات کنسولی جهت ارائه خدمات به زائران ایرانی مشخص نبود و آنها برای بسترسازی پذیرش زائران ایرانی خدماتی ارائه نمی دادند.

 

اوحدی اظهار کرد: دلایلی برای پافشاری ایران برای اعزام زائران بیت الله الحرام به حج تمتع وجود داشت، از جمله حج تمتع، فریضه واجب شرعی و حق شرعی زائران ایرانی است و ما باید برای گرفتن حق مصر باشیم.

 

وی افزود: ما می‌خواستیم که ثابت کنیم که یکی از رسالت‌های بزرگ سازمان حج و زیارت ایران، توسعه ارزش‌های اسلامی و شعائر الله است، ایران حج را از روابط سیاسی جدا می‌داند، اما عربستان حج را با مسائل سیاسی گره زدند و برخلاف ادعاهایی که دارند، سد عن سبیل الله شدند.

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: تلاش ایران این بود که بستر را برای حضور زائران ایرانی در حج تمتع فراهم کند، اما با رفتارهای ناشیانه سعودی‌ها مواجه شدیم که نشان داد که سناریوی خطرناکی را در اندیشه دارند.

 

اوحدی ادامه داد: فاصله دور اول و دوم وزیر حج عربستان را تغییر دادند، دور دوم جلسات با وزیر جدید عربستان آغاز شد، اما شب قبل از برگزاری جلسه، مسئولین حج عربستان ناشیانه در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که بعد از 35 سال گردن ایران را کج کردیم و ایران مجبور شد که قوانین حج عربستان را امضا کند، در حالی که هنوز ایران هیچ قراردادی امضا نکرده بود.

 

وی اضافه کرد: مسئولین حج عربستان در قرارداد خود قید کرده بودند که زائران ایرانی حق استفاده از پرچم را ندارد، در حالی که تنها راه شناسایی در مراسم حج پرچم است، همچنین یکی از شرایط آنها این بود که جمهوری اسلامی ایران حق ارتباط با هیچ بعثه ای را ندارد، خدمات کنسولی که حق طبیعی هر شهروندی است را هم نپذیرفتند.

 

تبعیض و ظلم حکام عربستان؛ علت محرومیت زائران ایرانی از حج امسال/هزار و 500 زائر عربستانی در فاجعه منا کشته شدند

 

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این که به دلیل تبعیض و ظلم حکام عربستان، زائران ایرانی از حج امسال محروم شدند، گفت: حج مظهر توحید است و مردم از ملیت‌های مختلف با اعمال و لباس یکسان حضور می‌یابند و یکی از آداب حج تمتع ارتباط کشورهای مختلف و مسلمانان با یکدیگر است.

 

اوحدی بیان داشت: فرضیه‌های مختلفی در مورد فاجعه منا وجود دارد، برخی این واقعه را عمدی و برخی آن را سهوی می‌دانند، اما آنچه که شواهد نشان می‌دهد این است که فاجعه منا بیانگر قصور، کوتاهی، بی کفایتی و بی لیاقتی مسئولین عربستان است.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا شهادت غضنفر رکن آبادی عمدی بود یا نه، عنوان کرد: محل اقامت رکن آبادی 6 کیلومتر با مسجد الحرام فاصله داشت و اگر دولت عربستان به دنبال توطئه ای برای شهادت رکن آبادی بودند، راه‌های دیگری بود که هزینه‌های کمتری داشته باشد، آخرین آمار فاجعه منا نشان می‌دهد که تعداد هزار و 500 نفر از زائران مظلوم عربستان درا ین واقعه کشته شدند،

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: رکن آبادی زمانی که شناسایی شد، رمقی از ایشان وجود داشته و زنده بودند، ایشان آخرین لحظات را در آمبولانس سپری کرد.

 

عربستان همچنان آمار کشته‌شدگان منا را 700 نفر اعلام می‌کند

 

اوحدی یادآور شد: امکانات بیمارستان‌های آنجا ضعیف بود، ناراحتی‌های ریوی و تنفسی در میان زائران زیاد بود و تعدادی از زائران در بیمارستان‌ها به شهادت رسیدند.

 

وی با اشاره به آمار شهدای منا، اظهار داشت: آمار شهدای منا بیش از 5 هزار نفر است، اما عربستان همچنان اعلام می‌کند که 700 نفر در فاجعه منا شهید شدند، 80 درصد شهدای منا از اهل سنت بودند، 64 هزار زائر ایرانی در سال گذشته به مراسم حج مشرف شند که 5 هزار نفر اهل سنت بودند و از میان آنها، 78 نفر به شهادت رسیدند.

 

حضور زائران ایرانی در مراسم حج مستلزم تغییر رفتار مسئولین عربستان است

 

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به سوال یکی از حاضرین مبنی بر برگزاری حج عمره بیان کرد: خیانتی در عربستان در مراسم حج عمره اتفاق افتاد که در هرنقطه دنیا چنین قصد شوم و تعرضی باشد، قطعا برخورد جدی صورت می‌گیرد.

 

اوحدی افزود: ما از عربستان خواستیم که دو پلیس خاطی مواخذه شوند و با دادگاه عربستان محاکمه شوند، در حالی که هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت.

 

وی اظهار امیدواری کرد که با تغییر رفتار عربستان شاهد حضور زائران ایرانی در مراسم حج باشیم و گفت: امید است که یکی از نتایج تحولاتی که شاهد خواهیم بود، تغییر رفتار عربستان در مراسم حج باشد و شاهد عزت اسلام و مسلمین در مراسم حج باشیم.

 

ثبت نام سامانه سما 15 مرداد آغاز می‌شود

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور مدافعین حرم در سوریه و عراق، عنوان کرد: امروز منطقه ما آبستن تحولات بزرگی است، آزادی موصل قریب الوقوع است و به نظر می‌رسد که فروپاشی داعش در حلب و رقه نزدیک تر از آنچیزی است که تصور می‌کنیم.

 

اوحدی در پایان یادآور شد: ثبت نام آنلاین سامانه سما از 15 مرداد شروع می‌شود تا شاهد حضور فضلای جامعه المصطفی در موسم اربعین باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.