قدس آنلاین- ساحل عباسی: اگر به کرمانشاه سفر کرده باشید، از میدان دکتر مصدق تا رسیدن به پارکینگ شهرداری و دبیر اعظم شاهد حضور جوانانی خواهید بود که از این میدان به میدان دیگر در حال رفت و آمدی بیهوده هستنند.

 متهم سازی دولت های پیشین موجب سلب اعتماد مردم می شود

شاید تنها تفریح و سرگرمی جوانان کرمانشاه رفتن به پاساژ تازهتأسیس ارگ در میدان مصدق،  پارک کوهستان یا گشتزدن در اطراف طاق بستان است. این جوانان سرمایههایی هستند که به دلیل عدم توجه مسئوولان به حال خود رها شده‏اند و معضلات دیگری از جمله اعتیاد و... را به خانواده و جامعه تحمیل میکنند. این مسأله مسلماً نشان از آشفتگیای می دهد که حاصل بیتدبیری و بیتوجهی دولتمردان به استانی است که در دوران 8 سال جنگ تحمیلی، در دفاع از وطن سنگ تمام گذاشتهاند. بعد از گذشت 3 سال از عمر دولت، سفر رئیسجمهور به استان کرمانشاه حاشیههایی به دنبال داشت؛ اعتراضاتی که نشان میداد وعدههای صد روزه شکوفایی دولت یازدهم نهتنها شکوفا نشده بلکه گره‏زدن آن به برجام مشکلات را لاینحلتر کرده است. «قدس» در گفتوگو با کارشناسان به بررسی تبعات ناشی از بیتوجهی دولت به مسایل اقتصادی، فرافکنی و عدم اعتماد مردم به دولت پس از برخی شعارها پرداخته است.

*اعتماد مردم را جلب کنید

حجت‌الاسلام والملسمین سیدجواد حسینیکیا، نماینده مردم سنقر در مجلس، با اشاره به سفر دیرهنگام دولت بعد از 3 سال و بی‌توجهی به معضلات مردم این استان می‌گوید: مردم کرمانشاه با استقبال و پذیرایی مطلوب از رئیس‌جمهور یک ‌بار دیگر روحیه میهمان‌نوازی، منش پهلوانی و قهرمانی خود را به معرض نمایش گذاشتند. با آنکه مردم این استان همچنان از تبعات ویرانی‌ها و آسیب‌های 8 سال جنگ تحمیلی رنج میبرند، همچنان پایبند به اصول و ارزش‌های انقلابی جمهوری اسلامی هستند. اما متأسفانه عملکرد دولتهای گذشته و فعلی بیانگر آن است که راهکارهای مناسبی برای کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم این استان در نظر گرفته نشده است.

وی می‌افزاید: با آنکه مردم استان کرمانشاه در 8 سال دفاع مقدس مرزبانان خوبی بودند و با تقدیم خون شهدا و حمایت همهجانبه از نظام جمهوری اسلامی به دشمنان اجازه تجاوز و تعدی به خاک میهن را ندادند اما متأسفانه آنچه در عمل نصیب این مردم شده، بیکاری، ویرانی، فقر، دربه‌دری، اعتیاد و به تبع آنها، آسیب‌های دیگری است که به آنها تحمیل شده است. عدم سرمایه‌گذاری برای بازسازی ویرانی‌های جنگ و ارایه راهکار و برنامه‌ به‎منظور کاهش بیکاری و رکود، موجب اعتراض مردم شد؛ به‏‌نحوی‌که آنها با شعارهایی مبنی بر اعتراض به بیکاری، خواستار تحقق راهکارهای مطلوب از دولت محترم شدند و آن را با صدای بلند خود، در برابر همه رسانه‌ها، به گوش دولت و مسؤولان رساندند.

نماینده مجلس دهم با اشاره به نرخ بیکاران در استان کرمانشاه، خاطرنشان كرد: متأسفانه در تابستان‌ها 18 درصد و زمستان‌ها با 24 درصد آمار بیکاری مواجه هستیم که آماری وحشتناک از بیکاری جوانانی است که سرمایه‌ها و نیروهای مهم کشور به شمار می‌روند. انتظار می‌رود دولت یازدهم با تکمیل و تخصیص بودجه مناسبی که قریب به 5 هزار میلیارد تومان است، به تحقق مصوبات سفر مقام معظم رهبری همت گمارد که یقیناً نسخه شفابخش غلبه بر بیکاری و دیگر معضلات این استان میباشد.

وی درباره اینکه دولت‌ها نباید با فرافکنی مشکلات را به گردن دولت‌های قبلی بیندازند، می‌گوید: مسلماً عدم توجه به معضل بیکاری، رکود، فقر و افشای حقوق‌های نجومی موجب دلسردی مردم از نظام اسلامی می‌شود. بنابراین، فرافکنی و انداختن توپ به میدان دیگران نه‌تنها حلال مشکلات نیست بلکه موجب سلب اعتماد مردم از دولت خواهد شد.

*کابینه سالخوردگان نشان داد برنامه ای برای مردم ندارد

حمیدرضا ترقی نیز در گفت وگو با قدس با اشاره به اینکه دولت برنامهای برای رفع مشکلات اقتصادی ندارد، میگوید: دولت با استفاده از وزرای سالخوردهای که خود از سرمایهداران کشور به شمار میروند، نشان داد که متأسفانه برنامه قابل توجهی برای حل مشکلات اقتصادی کشور اعم از بیکاری، رکود و رشد نقدینگی  ندارد. دومین اشتباه و اشکالی که در دولت یازدهم بهوضوح مشاهده می شود، استفاده از تیم اقتصادی شکستخورده دوران سازندگی است که با اجرای سیاستهای غلط و تبعیضآمیز خود به افزایش فاصله طبقاتی، فقر و مفاسد اقتصادی در کشور دامن زدند. از این رو، می‏توان گفت که سیاست‏های دولت در حوزه اقتصاد فاقد کارآیی و تحول لازم برای رشد و شکوفایی اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه حل مشکلات کشور به برجام گره خورده است، میافزاید: بیشک، مهمترین مشکلی که اجرای سیاستهای اقتصادی دولت را به تعویق انداخته، گره زدن آن به برجام است. در شرایطی که دولت راه حل همه مشکلات را وابسته به رفع تحریمها و استفاده از ظرفیتهای خارجی عنوان میکند و به ظرفیتها و راهکارهای داخلی اعتقادی ندارد، بدیهی است که همچنان شاهد افزایش مشکلاتی از قبیل بیکاری، رکود و رشد نقدینگی باشیم.

*گره زدن مشکلات کشور به تحریم ها اشتباه بود

وی ادامه می دهد: گرهزدن اقتصاد کشور به تحریمهایی که عملاً به حال خود باقی مانده و ناکارآمدی خود را نشان داده، موجب متراکمشدن مشکلات کشور شده است؛ به‎گونهای که مردم در شرایط طاقت‏فرسایی قرار گرفته و تحمل خود را نسبت به شرایط موجود از دست دادهاند. در همه خانوادهها حتما 1 یا 2 فرزند بیکار وجود دارد و خانواده و خود آن جوان رنج و مشقت فراوانی را به خاطر این موضوع تحمل میکنند.

این کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه آمریکا نیاز ایران به غرب را به‏نوعی نقطه ضعف دولت یازدهم تلقی کرده، تصریح میکند: تعطیلی بیش از 15 هزار کارخانه بر اثر رکود و از دست دادن بازارهای بین‌المللی تولیدات ایرانی به دلیل توقف تولید، مسألهای نیست که بهسادگی بتوان از کنار آن عبور کرد. این مسأله علاوه بر ضرر و زیان اقتصادی، بهلحاظ سیاسی، عدم توسعهیافتگی و نارضایتی مردم از وضعیت موجود را نشان میدهد. لذا عدم استفاده از ظرفیتهای داخلی و همچنان چشم امید داشتن به دلارهایی که قرار است از بیرون به کشور تزریق شود نهتنها راهکار مناسبی نیست بلکه دشمن از این مسأله به عنوان نقطه ضعف دولت برای تشدید و تداوم تحریمها استفاده خواهد کرد تا با توسل به آن همچنان از کشور ما امتیاز گرفته و مانع رشد و توسعه ایران اسلامی شود.

*دولت برای تحقق شعارهایش، اقدام کند

دکتر حمیدرضا ترقی با بیان اینکه دولت تحقق شکوفایی اقتصادی صد روزه را در هزار روز نیز عملی نکرد، با تحلیل یکی از مسایل مورد اشاره آقای دکتر روحانی در جمع مردم کرمانشاه، میافزاید: مسأله مهمی که رئیسجمهور در سفر اخیر خود به استان کرمانشاه بر آن تأکید کرد، جای تأمل دارد. آقای روحانی خطاب به مردم این استان گفتند که رشد و توسعه اقتصادی با شعار محقق نمی‏شود. شاید در نگاه اول و در ظاهر امر این جمله حقیقتی انکارناپذیر باشد که با سردادن شعار در هیچ جای دنیا نمیتوان کاری را به انجام رساند. اما نکته قابل تأمل این است که معنی این جمله نیازمندی دولت به زمان بیشتر برای تحقق وعدهایش را بازگو میکند. دولتی که با شعار حل مشکلات در صد روز روی کار آمد، اینک با گذشت بیش از هزار روز همچنان در اول راه مانده و شاید اوضاع بیکاری و رکود بهمراتب بدتر از قبل شده است. لذا در چنین شرایطی این موضوع که با شعار نمیتوان مسایل را حل کرد به این معناست که دولت برای تحقق شعارهایش به ماهها و شاید سالها زمان نیاز داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم همانند دولت اصلاحات اهل حرف است نه عمل، می گوید: اقتصاد مقاومتی مسأله مهمی است که مورد غفلت دولت قرار گرفته و گامهای جدی برای تحقق آن برداشته نشده است. متأسفانه عملکرد دولت در 3 سال گذشته نشان داد که بسیاری از قولها و شعارهای دولت در حد حرف باقی مانده است و ما را به یاد دولت اصلاحات میاندازد که دولت حرفزدن نامیده میشد. لذا با توجه به ترکیب دولت یازدهم که از عناصر اصلاحطلب میباشد، شاید تا حدودی بتوان گفت که این دولت هم دولت حرف است تا عمل و با عدم اقدام و عمل نشان داده که شعارهایش تنها در حد حرف بر روی زمین مانده و از پشت تریبونها به گوش مردم رسیده، نه به داد مردمی که در تنگناهای مختلفی قرار دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.