قدس آنلاین / ساری / حسین احمدی : یکی از فرزندان ایرانم و در خانه ایی بزرگ زندگی می کنم. در خانه ایی که اتاق های بسیار دارد و اتاق هایش، تخت های بسیار.

این خانه نزدیک است

شاید دختر بچه ای باشم که هرگز دورِ حوض حیاط خانه مادربزرگی ندویده باشد و پدربزرگی، اسکناس های خوشرنگ در جیبش نگذاشته باشد و شاید از آغوش پُرمِهر مادرانه و لذت دیدن چشم های پدرانه محروم باشم، اما تقدیرم  پر از خواهران خوبیست که به بودنشان خو گرفته ام و حالا خانواده ی من به حساب می آیند.

سالهاست که با خودم نبرد نمی کنم و سرنوشتم را پذیرفته ام و می دانم که در این خانه، خوبان از خود گذشته ایی هر روز از بی سرپرستی ام، سرپرستی می کنند و آنقدر دوستم دارند که همیشه کنار اسم دخترانه ام، جان می گذارند.

من سال هاست که فهمیده ام در قلب خانه بزرگی که در آن زندگی می کنم، مهربانی روان است و خداوند، تنها حافظ همه انسان های دنیاست.

 

14 سال همراهی با دختران بی سرپرست

در قائم شهر و در منطقه ای به نام "سیّدمحله"، مجتمع خیریه دختران بی سرپرست "مهرویان قائم" وجود دارد که 14 سال است که توسط آقای اسدی، همسر و دوستانش اداره می شود.

این موسسه مأمن کودکان بی سرپرستی ست که چشم به روزگار دوخته اند، چشم به زوج فداکار و مهربانی که پدر و مادر این خانه اند.

اسدی جوان، 45 سال دارد و کارمند قوه قضاییه است و به اتفاق همسرش خانم مریم محمدی، چهار سال مرارت گرفتن مجوز برای ایجاد این خیریه را صبوری کردند تا به آرزوی خود برسند.

وی از آقایان علی اصغری، احمد بخشی و خانم ها مهناز فلاح و فرزانه محمدی به عنوان موسسین خیریه نام می برد و می گوید: همراهی و حمایت های این گروه موجب شد تا دشواری های کار التیام یابند.

این زوج ساعی و زحمتکش که بی چشمداشت مالی، مبنای قدم نهادن در این راه را عشق می دانند، می گویند: زندگی با این بچه ها حال و هوای عجیبی دارد.

موسس و مدیرعامل "خیریه دختران بی سرپرست مهرویان قائم" قائم شهر، بچه های این مرکز را فرزندان خود می داند و می گوید: با فعالیت در این مجتمع، نقش خدا را بصورت عینی دیدم.

مرتضی اسدی بااشاره به اینکه از دوران دانش آموزی فکر حمایت از معلولین را در سر می پروراندم، اضافه می کند: برای گام نهادن در این راه، روانشناسی را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب کردم و چون جوان بودم سازمان بهزیستی مجوز تاسیس خیریه را صادر نمی کرد تا اینکه دست به دامان یونیسف شدیم و آنها کمک کردند تا مجوز خیریه را بگیریم.

با وام یک میلیون تومانی که به نام همسرم گرفتیم، خانه ای را اجاره کردیم و به یکباره صاحب 9 فرزند دختر شدیم!

از آن روزها 14 سال می گذرد و از 45 فرزند این خانه، 8تایشان دانشگاه رفته اند و 8 تایشان هم ازدواج کرده اند. راستی ما 5 نوه هم داریم. اسم دوتایشان امیررضا و سحر است...

دخترهایمان روز پدر، نوروز و عید قربان به ما سر می زنند و دورهمی خوبی با آنان داریم.

 

300 خیر، حامی این خانه

قرار مصاحبه مان را در ساختمان تازه تاسیس این خیریه گذاشتیم تا از روند ساخت خانه گزارش جامع تری تهیه کنیم که آقای اسدی لنگ لنگان راهنمایمان می شود. علت سخت راه رفتنش را جویا می شویم که می گوید: هنگام کار در ساختمان، سنگ بزرگی روی پایم سقوط کرده است، چیز مهمی نیست.

از آقای اسدی می پرسیم: بچه ها چه زمانی در خانه جدیدشان مستقر می شوند؟ که در پاسخ مان می گوید: 14سال اجاره نشین بودیم که با عنایت خدا و همراهی خیرین، این خانه را دوساله ساختیم و پایان همین هفته توسط رئیس سازمان بهزیستی کشور افتتاح خواهد شد.

زمین خیریه را مرحوم سیف الله محسنی شهمیرزادی که 620 مترمربع و به ارزش 700 میلیون تومان می باشد، اهدا کرده است. البته هنگام ورود به ساختمان تمثال مرحوم محسنی را در ورودی این خانه دیدیم و فاتحه ای برایش خواندیم.

اسدی با اشاره به اینکه این خیریه توسط هیئت امناء 13 نفره اداره می شود، ادامه می دهد: طی دوسال و با هزینه ای بالغ بر 470 میلیون تومان این خانه را در دو طبقه و با مساحت 408 مترمربع با 8 اتاق خواب ساختیم. البته به فکر راه اندازی سوپرمارکتی در جلوی ساختمان می باشیم تا بخشی از هزینه ای خیریه از این طریق تامین گردد.

وی با بیان اینکه با ایجاد این خیریه، زمینه اشتغال 9نفر فراهم شده است، اضافه می کند: سرپرستی 49 دختر را برعهده داریم و تمام هزینه هایشان از سوی موسسه تامین می شود و تنها 10 تا از بچه ها با ما زندگی می کنند و بقیه برای خواب، نزد بستگان شان هستند.

مدیرعامل "خیریه دختران بی سرپرست مهرویان قائم" از فوق برنامه دخترها می گوید و از سفری که با تعدادی از بچه ها به کربلا رفته اند هم یاد می کند و ادامه می دهد: مژگان نفر اول کشور در رشته شعر شد و سحر نفر دوم شطرنج کشور. پروانه عضو تیم هندبال قائم شهر است و فتانه و سمیه هم از شاگردان ممتاز مدرسه شان هستند.

وی با بیان اینکه ماهانه 12 میلیون تومان هزینه داریم، اضافه می کند: به همین میزان از سوی خیرین به موسسه کمک می شود و ما از حمایت های 300 خیّر طی سالیان گذشته برخوردار بودیم.

 

اشتغال دغدغه فرزندان ماست

مدیرعامل "خیریه دختران بی سرپرست مهرویان قائم" خاطرنشان می کند: فرزندان این خانه می توانند تا 18 سالگی در کنارمان باشند ولی برخی از آنها بخاطر شرایط شان تا 22 سالگی پیش ما زندگی می کنند.

ایجاد اشتغال برای بچه هایی که به سن ترخیص رسیده اند و دانشگاه نرفته اند، مهم ترین دغدغه ماست که سازمان بهزیستی باید در این رابطه چاره ای بیندیشد.

اسدی یادآور می شود: در کنار نگهداری از دختران بی سرپرست، 150 نفر از کسانی که "غیرقابل بازتوان" می باشند تحت پوشش خیریه هستند. این افراد قادر به کارکردن نبوده و از سوی بهزیستی به خیریه معرفی شدند و کلیه مشکلات تحصیلی، مسکن و درمان آنان را با حضور دو مددکار پیگیری می کنیم. تلاش داریم تا برخی از این افراد را بازتوان کرده و از چرخه حمایت خارج کنیم.

وی در پایان می گوید: منتظرکمک های مادی و معنوی خیرین هستیم و شماره کارت « 6037991899645133 » بنام مرکز خیریه مهرویان قائم نزد بانک ملی، چشم انتظار مِهر مردم نوعدوست کشورمان می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.