قدس آنلاین- فرهنگ/ محمدعلی میرزایی نشست عصر شعر «حماسه مسجد گوهرشاد»، همزمان با گرامیداشت سالگرد کشتار مردم مشهد در مسجد گوهرشاد، با حضور چند تن از شعرا در سالن اجتماعات خبرگزاری فارس برگزار شد.

شعرهایی با مضمون حماسه مسجد گوهرشاد می‎توانند یک کتاب تاریخی شوند

در این نشست شاعرانی از جمله علیرضا قزوه، مصطفی محدثی خراسانی، مصطفی علیپور، قادر طراوتپور، نادر بختیاری و... حضور داشتند.نادر بختیاری نخستین شاعری بود که در این مراسم شعر خواند. او در معرفی خود گفت: «بنده افتخار این را داشتم که یکی از شاگردان مرحوم آقاسی باشم» و شعری را تقدیم به شهدای مسجد گوهرشاد کرد.

 توجه به نقش تاریخی بانو گوهرشاد

ابوالقاسم حسینجانی، شاعر و فعال فرهنگی، با بیان اینکه حادثه مسجد گوهرشاد خیلی پیچیده است و باید کارهای زیادی در این زمینه انجام شود، گفت:  نمی‌توان به این راحتی از کنار این اتفاق مهم گذشت. او سپس به نقش تاریخی بانو گوهرشاد در بنای مسجد تاریخی گوهرشاد پرداخت و افزود: بانو گوهرشاد یک فرد ادیب، سیاستمدار و مبارز و از جمله زنانی است که می‌توان او را به عنوان یک الگو مطرح کرد.

وی اضافه کرد: بنده در حال انجام تحقیقی  به نام «ماعون» هستم که یک اسم قرآنی است. ماعون شامل تمام وسایل، ابزار و سرمایه‌های اجتماعیای می‌‎شودکه برای همگان ارزشمند است. آب، عقلانیت انسان، نان، مسکن، آزادی و استقلال و حتی خود دین، ماعون است.وی اضافه کرد: انسان‌هایی که می‌توانند عمر خود را به‌گونه‌ای وسعت ببخشند که در راه رهایی و خودسازی بشر به کار آید نیز ماعون هستند. نکته مهم در اینجاست که تمامی کسانی که ماعون را مانع می‌شوند، ضد دین و مذهب و خدا هستند. بنده اگر عمری باشد و بتوانم یک رمانی بنویسم، حتماً اولین عنوان و موضوعش بانو گوهرشاد خواهد بود. زیرا او پتانسیل فراوانی دارد و یک سرمایه گهربار است که عده‌ای او را از ترس شهید کرده‌اند.

باید بیشتر به حماسه گوهرشاد پرداخت

دکتر علیرضا قزوه، رئیس مرکز آفرینش هنرهای ادبی حوزه هنری، در این مراسم گفت: اتفاقاتی زیادی همچون واقعه گوهرشاد در تاریخ داشته‎ایم. اما با اینکه نزدیک به 80 سال از این حادثه مهم می‎گذرد، هنوز در ذهن خیلی‌ها تداعی می‌شود. به نظر من، حادثه مقاومت مردم در برابر زورگویی رضاخان در مسجد گوهرشاد مشهد و شهادت آنها جزو رویدادهایی است که باید تبدیل به فیلم و سریال و رمان شود.قزوه اضافه کرد: سال گذشته مراسم شب شعری با همین عنوان در مشهد مقدس اجرا کردیم که بیش از 20 شعر در این زمینه سروده و خوانده شد و باز هم دوستان در این زمینه فعالیت می‌کنند. این مسأله نشان می‌دهد که سرودهایی با این مضمون می‌تواند تبدیل به یک کتاب تاریخی بزرگ شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.