رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در سخنانی گفت که با توجه به این که برنامه صنعت هسته‌ای ما در یک افق بلندمدت هست تقاضا داریم که این برنامه محرمانه بماند.

مخالفت صالحی با علنی شدن برنامه بلندمدت هسته‌ای

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری صداوسیما، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگو با بخش خبری ساعت 14 درباره صحبت‌های رئیس مجلس در خصوص ایجاد کارخانه غنی‌سازی اظهار داشت: منظور آقای لاریجانی از ایجاد کارخانه غنی‌سازی، بحث بازگشت‌پذیری بود و کارخانه جدیدی در دستور کار نیست.

وی افزود: ایران با قوت و با همت متخصصان داخلی، بحث تحقیقات و پیشرفت هسته‌ای را دنبال می‌کند و بر اساس برجام اگر طرف مقابل خلف وعده کند با اقداماتی که کارشناسان ما انجام داده‌اند می‌توانیم در اسرع وقت به غنی‌سازی برگردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با انتشار اسناد محرمانه بین ایران و آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت:‌ "عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد". برنامه پانزده ساله سیر تحول صنعت هسته‌ای کشورمان را تبیین کردیم و به تصویب شورای عالی امنیت ملی کشورمان رساندیم و آن را در چارچوب پروتکل الحاقی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به این که این برنامه صنعت هسته‌ای ما در یک افق بلندمدت هست تقاضا داریم که این برنامه محرمانه بماند. البته توافقی با 1+5 داشتیم که این برنامه را به آن‌ها هم  ارائه کنیم و قرار نیست که این برنامه منتشر شود.

صالحی خاطرنشان کرد: اگر طرف غربی اقدام به انتشار برنامه بلندمدت ایران می‌کند ما نیز مشکلی با این موضوع نداریم ولی در قاعده ما موافق نیستیم که برنامه بلندمدت ما این طور در معرض عموم قرار بگیرد.

وی ادامه داد:  ظاهرا به تناقضی دچار شده‌اند و اختلافات دو قطبی در کمپ ایجاد شده است و مشکلاتی را برای خودشان ایجاد می‌کنند چرا که اگر این برنامه علنی بشود هر چند که ما به این موضوع علاقه‌مند نیستیم چراکه برنامه 15 ساله بلندمدت ماست. خود ملت ایران هم اگر خوب دقت کنند می‌پذیرند که این گونه برنامه‌های مهم و استراتژیک بهتر است همین طور محرمانه بماند اما اگر خودشان بخواهند یک روزی این برنامه را مکتوب و علنی کنند آن وقت ملت بزرگ ایران متوجه خواهند شد که عزیزان مذاکره کنندمان چه قدم‌های بلندی را برداشتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.