حجت الاسلام اشکوری گفت: شبهات مختلفی بر سندیت مسجد مقدس جمکران وارد شده است که غالب این اشکالات پاسخ داده شده است، اما ایجاد سند مسجد مقدس جمکران نیاز به کار جمعی دارد، شبهات باید جمع بندی شود و نظرات جمعی باید صورت گیرد.

ایجاد سندیت مسجد مقدس جمکران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین اشکوری، کارشناس مباحث مهدویت امروز (31 تیر) در نشست هم اندیشی «بررسی جایگاه تاریخی و سندی تأسیس و توسعه مسجد مقدس جمکران» که در سالن امام خمینی (ره) ساختمان اداری مسجد مقدس جمکران برگزار شد، عنوان کرد: طی تحقیقاتی که صورت گرفته است، 70 اشکال که ممکن است بر این سند تأسیس مسجد مقدس جمکران وارد شود که در 5 عنوان اعتقادی، فقهی، حدیثی  و درایه ای و تاریخی تقسیم بندی شده است.

 

کارشناس مباحث مهدویت اظهار داشت: شبهات مختلفی بر این سند وارد شده است که غالب این اشکالات پاسخ داده شده است، اما درباره این سوال ها باید کار ویژه شود و ایجاد سند جمکران نیاز به کار جمعی دارد، شبهات باید جمع بندی شود و نظرات جمعی باید صورت گیرد.

 

حجت الاسلام و المسلمین اشکوری با اشاره به روایت تأسیس مسجد مقدس جمکران که در کتاب «نجم الثاقب» نوشته محدث نوری آمده است، گفت: یکی از اشکالات این روایت در سال تأسیس مسجد است که آیا در سال 373 یا 393 هجری قمری بوده است.

 

وی افزود: در تاریخ مسجد آمده است که این اتفاق در  شب سه شنبه 17 رمضان بوده است که می توان به تقویم و تاریخ مراجعه کرد و با استخراج تاریخ واقعه می توان به بسیاری از وقایع پی برد که با تحقیقاتی که تا کنون صورت گرفته است، این واقعه در سال 393 هجری قمری اتفاق افتاده است.

 

این پژوهشگر دینی بیان داشت: یکی از کارهایی که باید صورت بگیرد، این است که مولف کتاب «مونس الحزین» کیست، آیا نوشته شیخ صدوق است یا از برادر ایشان است یا از فتال نیشابوری است، اگر مولف کتاب مشخص شود، به بسیاری از وقایع می توان پی برد.

 

حجت الاسلام و المسلمین اشکوری یادآور شد: یکی از تحقیقات لازم این است که تحقیقاتی در مورد حسن بن مثله صورت بگیرد و در مورد شخصیت این فرد  تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.  

 

وی عنوان کرد: اشکالات و شبهات زیادی به داستان حسن بن مثله وارد شده است که البته به بسیاری از این اشکالات پاسخ داده شده است، اما کافی نیست و باید یک کار تیمی در این مورد صورت بگیرد.

 

پژوهشگر مهدویت اظهار کرد: ما باید از جهت تاریخی، سندی، رجال، فقهی و اعتقادی به این موضوع بپردازیم، ما همچنین می توانیم از باب تسامح در ادله سنن به این موضوع بپردازیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.