قدس آنلاین-ایما پرند: حدود یک ماه پیش تیزر انیمیشن «در جست‌وجوی دوری» رسماً از رسانه‌ها پخش شد. این اثر در ادامه انیمیشن پولساز و پرطرفدار «در جست‎وجوی نِمو»، برنده اسکار بهترین انیمیشن بلند سال ۲۰۰۳، ساخته شده است.

حرکت زیرپوستی هالیوود برای عادی‌سازی بی‌بند و باری

اگرچه مطالعه جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های ‌هالیوود از هشتم ژوئن (تاریخ اکران اثر) نشان می‌دهد که این انیمیشن به جذابیت و موفقیت «در جست‌وجوی نمو» نبوده اما از همان یک ماه پیش واکنش‌های میلیونی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته است. دلیل این امر صحنه نادری است که علی‌رغم مدت‌زمان بسیار کوتاهش توجه منتقدان، اهالی رسانه و والدینی را که فرزندان خود را در تماشای برنامه‌های سینمایی و تلویزیونی همراهی می‌کنند، به خود جلب کرده است. در این صحنه شاهد حضور کودکی هستیم که ظاهراً والدینش دو زن هستند! اولین بار یک کاربر توییتر متوجه این نکته شد و نظر خود را در قالب یک توییت با این محتوا که «به نظر می‌رسد دیزنی اولین زوج همجنس‏گرای خود را در «در جست‌وجوی دوری» به نمایش گذاشته است»، منتشر کرد.

وقتی «یواسای تودی» از اندرو استنسون، یکی از سازندگان این انیمیشن، خواست پاسخ واضحی به این شبهه بدهد، با این واکنش مواجه شد: آنها می‌توانند هر شکلی باشند که شما میل دارید آنان را تصور کنید و پاسخ درست یا غلطی در این زمینه وجود ندارد! تهیه‌کننده اثر نیز در پاسخ به سؤالی مشابه، با لحنی طنز به پاسخگویی پرداخت.

شاید این نخستین باری نباشد که شاهد چنین صحنه‌هایی در ساخته‌های شرکت «والت دیزنی» هستیم. قبلاً نظراتی مشابه این در مورد انیمیشن «منجمد» که در رتبه هفتم پرفروش‌ترین فیلم‌های دنیا قرار گرفته است نیز بیان شد؛ تا حدی که کوین سوانسون، ارتودوکس مشهوری که به دلیل نظرات ضدهمجنسگرایی‌ شهرت یافته، گفت: «منجمد یک انیمیشن شیطانی است»! اما برای شرکت «پیکسار» که در ساخت این انیمیشن با دیزنی همکاری کرده است، قطعاً این نخستین تجربه نمایش همجنسگرایی به شمار می‌آید. در «زوتوپیا»، دیگر ساخته اخیر دیزنی، هم دو کاراکتر مرد در نقش یک زوج ظاهر می‌شوند. همچنین، به گفته سامانتا آلن که خود طرفدار همجنس‏گرایان به شمار می‌آید، سال‌هاست که در کارتون «خانه موش‌ها»ی کمپانی دیزنی شاهد حضور زیرپوستی همجنس‎گرایان هستیم.

همه اینها در حالی است که الن دیجنرز، بازیگر مشهور هالیوود، صداپیشگی نقش اصلی داستان یعنی «دوری» را بر عهده داشته است. این فرد خود همجنسگراست و چندی پیش ازدواجش! با یک بازیگر زن دیگر به نام پورشا دو روسی را رسماً از رسانه‌ها اعلام کرده است.

به هر حال، واکنش‌ها نسبت به این امر بسیار متفاوت بوده است. برخی دیزنی را برای آنچه «شجاعت» خوانده‌اند، تحسین و تشویق کرده‌ و برخی دیگر تماشای این اثر را تحریم نموده‎اند. اما مسأله اصلی این است که هنوز هیچکس مطمئن نیست که آیا حضور این دو زن در کنار کالسکه یک کودک و جایی که بیننده توقع دیدن یک زوج عادی را دارد، واقعاً به معنای همجنسگرا بودن آنها هست یا نه؟!

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.