پیرمحمد- نقابی: شمالغرب خراسان رضوی، شهرستان‌های فیروزه، خوشاب، جوین، جغتای، گرمه و جاجرم برغم تشکیل قطب صنعتی، معدنی و کشاورزی جاده دسترسی سریع و ایمن به مشهد و تهران ندارند.

مسؤولان نسبت به احداث محور مواصلاتی نیشابور جوین اقدام کنند

محور مواصلاتی این شهرستان‌ها از طریق یک جاده روستایی غیراستاندارد و با پیمایش مسافت اضافی در حدود ۱۳۱ کیلومتراز طریق خراسان شمالی به میامی – شاهرود به تهران انجام می‌شود و با پیمایش اضافه مسیر حدود ۵۵ کیلومتری از طریق سبزوار با مرکز استان امکان پذیراست.

با توجه به پتانسیل‌های اقتصادی و فرهنگی و جمعیت حدود 500 هزار نفری منطقه  مردم انتظار دارند، وزارت راه و شهرسازی نسبت به احداث بزرگراه مواصلاتی نیشابور- فیروزه – خوشاب – جوین – جغتای –میامی سمنان تحت عنوان بزرگراه ولایت اقدام کند، چون روزی این مسیرشاهراه جاده ابریشم بوده است.

در دسترس قرار گرفتن بازارهای فروش

مهندس سردارآبادی کارشناس عمران و راهسازی در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: وجود کارخانه های دوگانه قند نیشابور و جوین، کارخانه سیمان فرجاد خوشاب (در حال احداث)، کارخانه فولاد جوین سبزوار (در حال احداث)، کارخانه موتورهای الکتریکی جوین (جمکو) کارخانه اسید سیتریک جوین، کارخانه فروکروم آلیاژی جغتای کارخانه سیمان جوین جغتای، کارخانه آرد و سیلوی جوین و فیروزه، رب جغتای و شهرک‌های صنعتی جغتای و جوین و فیروزه و خوشاب در مسیر احداث بزرگراهی هستند که اگر این بزرگراه ساخته شود، محصولات این کارخانجات سریع‌تر به بازارهای فروش می‌رسد.

وی خاطرنشان می‌کند:  تولید سالیانه بیش از دو میلیون تن محصولات متنوع کشاورزی و دامی از جمله گندم، جو، هندوانه، چغندرقند، ذرت علوفه ای و دهها هزار تن محصولات باغی و زراعی دیگر به مدد رودخانه های دایمی منطقه و نزدیک به دو هزار حلقه چاه عمیق موجود در دشت‌های فیروزه خوشاب جوین و جغتای وجود دارد که ضرورت احداث چنین بزرگراهی را دو چندان کرده است.

ساخت بزرگراه سرمایه‌ها را جذب می‌کند

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: وجود معادن غنی که برخی در حال بهره برداری و بعضی منتظر سرمایه‌گذار هستند، از جمله کرومیت، مس، فیروزه، بنتونیت، گل سفید، رس قرمز و سفید، آهک، گچ و غیره لزوم ایجاد این بزرگراه را گوشزد می‌کند.

ملایجردی تأکید می‌کند: وجود این معادن غنی چشم به راه سرمایه‌گذاران است و سرمایه‌گذاران هم چشم به حمایت وزارت راه و شهرسازی دارند، چون لازمه سرمایه‌گذاری در این مناطق را وجود راه‌های ارتباطی می‌دانند.

جایگاه والای فرهنگی منطقه

یکی ازکارشناسان فرهنگی نیز تصریح می‌کند: زادگاه و مدفن شخصیت‌های فرهنگی همچون عطاملک جوینی، خواجه شمس الدین جوینی، کمال الملک، سیدحسن غزنوی، هلالی جغتای، سهیلی جغتایی، صبوحی جغتایی و… همگی در این خطه بوده است که نشان از این دارد این مناطق دارای جایگاه والایی بوده و داشتن جاده مواصلاتی در منطقه به عنوان یک ضرورت مطرح است.

نقابی اظهار می‌دارد: عبور مسیر اصلی جاده ابریشم از این منطقه در قرون گذشته، منجر به ایجاد بناهای تاریخی و کهن از جمله: بقاع متبرک امامزادگان و مساجد معروفی از دوره ایلخانان تا صفویه همچون مسجد آق قلعه جوین و... شده که زمینه گردشگری مناسبی را در منطقه فراهم آورده، اما متأسفانه به علت نبود راه، تاکنون مورد بهره‌برداری کافی توسط زائران امام رضا(ع) قرار نگرفته است و با احداث بزرگراه مذکور امکان استفاده زائران از مناطق گردشگری این مناطق فراهم می‌شود.

معاون فرماندارشهرستان جوین نیز با تأیید این مطالب تصریح می‌کند: در دهه هفتاد، طرح احداث این بزرگراه کلید خورد و این طرح که به چهارقسمت (قطعات استان خراسان شمالی از چمن بید- قطعات استان سمنان ازمیامی- قطعات استان خراسان رضوی از قلعه نو) تقسیم شده بود، در دو قسمت چهار قطعه اجرا شده است.

ساخت قطعاتی که به فراموشی سپرده شد

عادلی خاطرنشان می‌کند: قطعات اول و دوم دراستان سمنان اجرا شد و بقیه قطعات در حال انجام است.

وی می‌گوید: درخراسان رضوی قطعات اول و دوم اجرا شده است و بقیه قطعات به فراموشی سپرده شده و در استان خراسان شمالی هیچ گونه عملیاتی انجام نشده است.

 وی تأکید می‌کند: ادامه احداث این طرح کمک بزرگی به ترافیک سنگین راه‌های ارتباطی به مشهد دارد و رونق اقتصادی منطقه را به ارمغان می‌آورد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.