۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸
کد خبر: 405032

محمدحسین جعفریان

بهانه‌ای برای نابود کردن گلزارهای شهدا

در سال‌های اخیر بسیاری از خدمت رسانی‌ها به جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های شهدا متوقف شده و در مواردی که حتی قانون بر این امتیازات صحه می‌گذاشته، در عمل هیچ کاری صورت نگرفته و نمی‌گیرد و تنها بار بدنامی و اتهاماتش بر دوش این قشر مظلوم و نجیب باقی مانده است.

بهانه تمام این بی‌تفاوتی‌ها نیز نبود بودجه است. به طور مثال تا چند سال قبل برای بخشی از این عزیزان امکان دریافت بلیت هواپیما با تخفیف وجود داشت. این مسأله برای انبوهی از جانبازان که از شهرهای دوردست برای پیگیری دوره‌ای درمان زخم‌های به یادگار مانده از سال‌های جنگ به مراکز درمانی در پایتخت می‌آمدند، بسیار حیاتی بود. اما در حرکتی تأسفبار این تخفیف‌ها ابتدا محدود و در نهایت به طور کامل حذف شد. اکنون تنها از میان ده‌ها شرکت هواپیمایی، یکی این تخفیف را ارایه می‌دهد و آن هم به بسیاری از مقاصد مورد نیاز جانبازان پرواز ندارد و... این تنها یک نمونه از صدها نمونه بی‌توجهی رو به افزایش نسبت به وضعیت جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های شهید است آن هم در حالی که شعار و ادعای حمایت از آن‌ها گوش همه را کر کرده و اما مردم که این شعارها را می‌شنوند نمی‌دانند در عمل آنچه در حال رخ دادن است بی‌توجهی مطلق و حذف کامل این خدمات و نادیده گرفتن حقوق قانونی این قشر و در عوض و از آن سو حقوق نجومی قشری دیگر است!

عرض کردم بهانه اصلی در این نامهربانی‌های رو به افزایش، کمبود بودجه است. باری در همین قحطی بودجه برای خدمات رسانی به خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان، یعنی شهدای زنده ما، سال‌هاست طرحی غیرکارشناسی از جمله «یکسان سازی قبور شهدا» را با هزینه‌ای سنگین در سراسر کشور به اجرا گذاشته‌اند.

در همان آغاز این طرح همه خبرگان این عرصه هشدار دادند، این پروژه جدا از آتش زدن پول بیت‌المال، سبب نابودی میراث فرهنگی سال‌های دفاع مقدس می‌شود، زیرا گورستان‌های شهدا به همان شکلی که در طول وقوع عملیات‌های گوناگون و همگام با فراز و فرود انقلاب و جنگ شکل گرفته‌اند، به واقع یک موزه تمام عیار از آن سال‌ها محسوب می‌شوند و باید مختصر هزینه‌ای کرد تا این موزه پرافتخار و بسیار ارزشمند با شکل موجود حفظ شود.

اما حیرتا که معلوم نیست با کدام عقل و نیت، نه تنها چنین نشده، بلکه میلیاردها تومان بودجه و انبوهی از هزینه‌های ستادی و مالی و استانی و... طی سال‌ها صرف شده تا آن گورستان‌ها و میراث مهم تاریخی در شهرها را خراب کرده، کلی پول و امکانات صرف کنند تا قبور را یک شکل سازند و... یک نفر هم نیست بگوید فایده این حمله به میراث معنوی دفاع مقدس در گلزارهای شهدای سراسر کشور چیست؟ مگر اینجا روسیه و بلاتشبیه این‌ها قبور سربازان ارتش سرخ است که می‌خواهید همه را یک شکل و شبیه هم بسازید؟

باور نمی‌کنید! اما ده سال است از بزرگ‌ترین چهره‌های فرهنگی و کارشناسان عرصه مدیریت فرهنگی دفاع مقدس تا این کمترین، در این باره قلم زده‌اند، تا ریزترین دلایل کارشناسی خود را گفته‌اند، التماس کرده‌اند، فریاد زده‌اند، رسانه‌ها را بسیج کرده‌اند و... حیرتا که معلوم نیست پشت این پروژه کیست که با تمام این مخالفت‌های مستدل و وسیع آن‌ها از یک سو به بهانه کمبود بودجه، حیاتی‌ترین خدمات مورد نیاز جانبازان و خانواده‌های شهدا را قطع می‌کنند، اما از سوی دیگر خبر می‌رسد که در تبریز و در فلان شهر همچنان با هزینه‌های گزاف سرگرم یکسان سازی قبور شهدایند و این طرح عجیب در هیچ دولتی هم انگار متوقف شدنی نیست!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.