سومین دوره طرح دانشجومعلم قرآن کریم، با هدف ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی از محیط دانشگاهی از دوم مردادماه به میزبانی قم و شهر ری آغاز شده و پذیرای تعدادی از دانشجویان دختر دانشگاه‌های کشور است.

طرح دانشجومعلم قرآن کریم در ایستگاه سوم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، ارتقای دانش و فرهنگ‌سازی قرآنی از بدو تاسیس جهاد دانشگاهی همواره مد نظر دست‌اندرکاران این نهاد انقلابی قرار داشته است و‌‌ همان‌گونه که از اسم آن بر می‌آید، محیط دانشگاهی میزبان و بستر اصلی این فعالیت‌هاست؛ بر این اساس، بخش زیادی از فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی، به اهتمام سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برنامه‌ریزی، اجرا و پیگیری می‌شود.

سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور نیز که سازماندهی برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی را به منظور پاسخگویی به نیاز‌های دینی جوانان و دانشجویان و دانشگاهیان وظیفه خود می‌داند، مدتی است طرحی را با عنوان «دانشجو معلم قرآن کریم» در دست اجرا دارد. طرحی که به گفته حمید صابر‌فرزام، رییس این سازمان هدف از برگزاری آن، استفاده از ظرفیت دانشجویان برای ریشه‌کنی بیسوادی قرآنی از محیط دانشگاهی است و اینک به ایستگاه دیگر رسیده و سومین دوره آن به صورت همزمان به میزبانی شهر ری و قم در حال برگزاری است.

زهرا نقی‌زاده، معاون سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور نیز در آیین افتتاحیه سومین دوره طرح دانشجو معلم قرآن که شنبه دوم مرداد ماه آغاز شد، اظهار کرد: طرح ملی دانشجو معلم قرآن با هدف مهارت افزایی، دانش افزایی و ایجاد حرکتی پویا و رو به رشد جهت ارتقای آموزش و فرهنگ قرآنی کشور برگزار می‌شود و علاوه بر مهارت افزایی دانشجویان، اشتغال‌زایی نیز از دیگر اهداف برگزاری آن است؛ دانشجویان با شرکت در این طرح به روش تدریس در آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم مسلط شده، ایراد‌های تجویدی خود را برطرف می‌نمایند و جهت تدریس در خوابگاه، دانشگاه و ... آماده می‌شوند و با ادامه فعالیت خود در امر آموزش قرآن در دانشگاه‌ها، حق‌الزحمه دریافت می‌کنند.

وی در توضیح این طرح گفت: برای داوطلبان طرح دانشجو معلم قرآن کریم حدود ۶۰ ساعت آموزش حضوری نیاز است که این ۶۰ ساعت یا به صورت اردویی و به صورت صبح تا شب و در هر روز ۸ ساعت و یا به صورت‌های غیر اردویی در واحدهای جهاد دانشگاهی برگزار شود. عناوین و سر فصل‌های درس‌هایی که باید در دوره حضوری برگزار شود، شامل تجوید و آواشناسی (اردوی اول سطح مبتدی، اردوی دوم سطح پیشرفته) و آشنایی با روش تدریس قرآن کریم (چگونگی تعامل و برخورد با قرآن‌آموز به صورت عملی و کارگاهی) است.

برای آگاهی از چند و چون برگزاری سومین دوره طرح راهی دانشگاه قرآن و حدیث شهر ری، یکی از دو میزبان این دوره شدیم تا از نزدیک با تعدادی از دانشجویان و استادان حاضر در طرح به گفت‌وگو بنشینیم.

سطح دانش قرآنی حاضران در دوره مناسب است

فروزان جلال‌پور، از مربیان این طرح می‌گوید: برای نخستین بار است که به عنوان مدرس طرح دانشجو معلم قرآن با سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان همکاری می‌کنم و در این دوره به آموزش تجوید به حاضران در دوره می‌پردازم؛ به این منظور نیز در نخستین روز سومین دوره طرح دانشجو معلم دانشجویان حاضر در کلاس را سطح‌بندی کردم و معتقدم همه دانشجویان حاضر باید دروس مربوط به تجوید را از نظر بگذرانند و در کلاس مشارکت فعال داشته باشند، چه آنان که پیش از این مباحث مربوط به تجوید را فرا گرفته‌اند و چه کسانی که آشنایی چندانی با این مطالب ندارند؛ البته به برگزارکنندگان پیشنهاد کردم که در کنار کتابی که برای آموزش تجوید در نظر گرفته اند، مطالبی را از سایر منابع نظیر حلیه‌القرآن در کلاس ارائه کنم تا حاضران بهره بیشتری از این دوره ببرند که با موافقت برگزارکنندگان نیز همراه بود؛ در کنار مباحث مربوط به تجوید مطالب مربوط به روش تدریس نیز به دانشجویان ارائه می‌شود تا آنان بتوانند پس از به پایان بردن دوره، مطالب را به علاقمندان منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه تفکیک دانشجویان پس از سطح‌بندی می‌تواند کمک بیشتری به فراگیری مطالب از سوی دانشجویان کند، ابراز امیدواری کرد این مهم در دوره‌های بعدی طرح دانشجومعلم دیده شود.

جلال‌پور سطح دانش قرآنی حاضران در سومین دوره طرح دانشجومعلم قرآن را خوب ارزیابی کرد و این دوره‌ها را از نظر تازگی مطالب ارائه شده به دانشجویان مفید و سخت‌گیری در این دوره‌ها را لازمه تربیت مربیان قرآن دانست.

ارتقای سطح دانش و مهارت‌های قرآنی هدف از حضورم در دوره است

زهرا مظفری، دانشجوی ۱۹ ساله رشته تربیت مربی قرآن کریم دانشگاه قرآن و حدیث شهر ری از حاضران سومین دوره طرح دانشجو معلم نحوه آشنایی با این طرح را از طریق تبلیغات سطح دانشگاه عنوان می‌کند و می‌افزاید: با توجه به اینکه رشته تحصیلی‌ام نیز تربیت معلم قرآن است حضور در این دوره را مفید دانستم و در این طرح ثبت‌نام کردم.

وی ادامه می دهد: علاقمندم در رشته‌ای که تحصیل می‌کنم بتوانم به تدریس نیز بپردازم ولی متاسفانه پس از پایان مدت تحصیل هیچ تعهدی برای جذب دانش‌آموختگان رشته تربیت معلم قرآن وجود ندارد، بنابراین با حضور در این طرح ضمن ارتقای سطح دانش و مهارت‌های قرآنیم می‌توانم مهارت‌های روش تدریسم را بهبود و معلوماتم را به علاقمندان منتقل کنم.

برای شروع فعالیت تدریس نیازمند ارتقای مهارت‌های روش تدریسم بودم

حدیثه معافی، دیگر دانشجویی است که در این طرح حضور دارد و دعوت ما را برای گفت‌وگو می‌پذیرد؛ این دانشجوی ۲۰ ساله با اشاره به اینکه برای حضور در این دوره از پاکدشت ورامین در این طرح حضور می‌یابد، می‌گوید: پیش از این دوره‌های مختلفی را در دارالقرآن‌ها گذرانده‌ام ولی برای شروع فعالیت تدریس نیازمند ارتقای مهارت‌های روش تدریس و اخذ مدرکی معتبر بودم که با اعلام فراخوان این طرح در آن نام‌نویسی کردم.

وی با اشاره به اینکه این طرح می‌تواند داشته‌های قرآنی حاضران در دوره را ارتقا ببخشد، می‌گوید: در دین اسلام نیز تاکید شده است، زکات علم در نشر و گسترش آن است و همان‌گونه که در اهداف این طرح نیز آمده است، انتقال دانش حاصل از این دوره‌ها حتی اگر به دوستان و خانواده نیز محدود شود، بسیار مفید و اثرگذار است.

دانشجویان مشارکت فعالی در کلاس‌ها دارند

اعظم رحمتی، از دیگر استادان حاضر در این دوره است که به آموزش مهارت‌های مربوط به تجوید و صوت و لحن به دانشجویان اهتمام دارد؛ وی در توضیح این طرح می‌گوید: سومین دوره طرح دانشجومعلم قرآن کریم یه همت سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان در تهران و شهر مقدس قم در حال برگزاری است که در اردوی نخست و نوبت صبح در قالب ۱۶ جلسه ۲ ساعته به دانشجویان حاضر در دوره مباحثی نظیر روخوانی و روان خوانی قرآن کریم را آموزش می‌دهیم و در نوبت عصر نیز در ۸ جلسه ۲ ساعته مطالب مربوط به تجوید را به فراگیران ارائه می‌کنیم؛ در نهایت در پایان دوره امتحان جامعی از دانشجویان یه عمل می‌آید که در صورت موفقیت در آن به دانشجویان مدرک مربیگری روخوانی، روانخوانی و تجوید قرآن داده می‌شود.

وی با اشاره به سطح مناسب دوره و مشارکت دانشجویان در کلاس‌ها از سومین دوره طرح دانشجو معلم ابراز رضایت کرد و ادامه داد: این طرح که در دو بازه زمانی ۴ روزه برگزار می‌شود دارای یک تنفس دو هفته‌ای است تا دانشجویان در این فاصله ضمن تمرین به نقاط ضعف و قوت خود آگاهی یابند و برای رفع ضعف‌هایشان در ۴ روز دوم تلاش کنند و سوالاتشان را از استادان بپرسند که این امر با توجه به محدودیت زمانی که دانشجویان دارند جزء نقاط قوت طرح دانشجومعلم قلمداد می‌شود و برخلاف دوره‌های طولانی مدتی که دانشجویان چندان مجال حضور مستمر در آن را نمی‌یابند در ارتقای مهارت‌های قرآنی دانشجویان کمک شایانی به آنان می‌کند.

رحمتی در پایان ارائه روش تدریس در خلال این دوره ها را از مزایای دیگر طرح دانشجومعلم داست و پیشنهاد کرد با توجه به علاقمندی دانشجویان در خلال مطالب مربوط به صوت و لحن، الحان عرب نیز به افراد مستعد آموزش داده شود.

مربی قرآنم با این حال در این دوره مطا لب جدیدی فرا می‌گیرم

فاطمه موذن، دانشجویی دیگری است که از طریق معاونت فرهنگی دانشگاه قرآن و حدیث با این طرح آشنا شده و برای حضور در دوره نام‌نویسی کرده است، وی با بیان اینکه هم حافظ و هم مربی قرآن کریم است، حضور در این دوره را به جهت افزودن بر معلومات قرآنی مفید می‌داند و از کلاس‌های آموزشی سومین دوره طرح دانشجومعلم ابراز رضایت می‌کند و می‌گوید مطالب جدیدی در این دوره فرا گرفته‌ام؛ با وجود اینکه خودم مربی قرآنم اما از آنجا که هر کدام از استادان روش تدریس خاصی را دنبال می‌کنند این دوره‌ها کاملا مفید است

محیط دانشگاهی میزبان مناسبی برای برگزاری طرح دانشجو معلم است

ندا ابراهیم‌وندی، دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد الهیات گرایش فقه و حقوق نیز که به صورت اتفاقی با طرح دانشجومعلم آشنا شده و در سومین دوره آن نام‌نویسی کرده است، می‌گوید، با توجه به اینکه این دوره در دانشگاه قرآن و حدیث برگزار می‌شود و بنابراین از نظم و امکانات خوبی برخوردار است، تصمیم به حضور در آن گرفتم؛ اعتبار مدرک این دوره و استادان سطح بالای حاضر در دوره نیز دلایل دیگری است که من را برای حضور در این دوره مجاب کرد.

وی می‌افزاید: توان علمی مناسب استادان و فضای دانشگاهی از ویژگی‌های مناسب این دوره است و برگزاری این دوره در فضای دانشگاهی وجه ممیزه آن از سایر دوره‌های مشابه است.

یادآور می‌شود، سومین دوره طرح ملی دانشجو معلم قرآن کریم از ۲ مرداد ماه بصورت همزمان در استان‌های قم و تهران آغاز به کار نموده است.

امید می‌رود این دوره نیز همچون دوره‌های گذشته با تربیت دانشجومعلمان قرآنی گامی موثر در ریشه‌کنی بیسوادی قرآن از محیط دانشگاهی کشور بر دارد و موجبات شکوفایی فرهنگ قرآنی در دانشگاه‌ها را بیش از پیش فراهم کند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.