گروه اقتصاد – محمود مصدق: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، عملکرد شورای عالی آب را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با وجود این، شورا در زمینه دیپلماسی آب به عنوان یکی از برنامه‌های محوری اش باید بیشتر تلاش کند.

بررسی طرح انتقال آب از خلیج فارس برای تأمین آب شرب مشهد

محمد حاجرسولیها در نشست خبری در تشریح این مطلب با اشاره به برگزاری 7 جلسه از سوی شورای عالی آب تا سال 92 گفت: اما این شورا در سه سال اخیر در هفت محور 18 جلسه با حضور معاون اول رئیس جمهور و تعدادی از وزیران و ... برگزار کرد که هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های مسؤول و اولویتبندی طرحها، اجرای تنها بخشی از نتایج مهم این جلسات به شمار می‌آید .

وی از اصلاح ساختاری مدیریت آب، تدوین راهبردهای ملی توسعه منابع آب، ایجاد توازن برای اجرای برنامه‌های آبخیزداری، اقتصاد آب و مدیریت آب‌های مرزی به عنوان محورهای اساسی شورای عالی آب یاد کرد و افزود: این شورا در بیشتر این محورها عملکرد موفقی داشته است.

وی به بحث آب‌های مرزی و مشترک پرداخت و گفت: یکی از جلسات شورای عالی آب که با حضور وزیر خارجه برگزار شده به این موضوع اختصاص داشته است که باید روی این محور و دیپلماسی آب بیشتر کار کنیم .

به گفته وی، اگر بتوانیم مسأله اقتصاد آب را در کشور حل کنیم، خیلی از مشکلات این بخش رفع می‌شود .

حاج رسولی‌ها جیره بندی آب را سیاست وزارت نیرو ندانست و گفت: سعی می‌شود با مدیریت مصرف، آب شرب مردم استان‌های فارس، اصفهان و خراسان را تأمین کنیم .

وی با اشاره به کاهش حجم آب سد دوستی به عنوان تأمین کننده اصلی آب شرب مشهد مقدس گفت: برای تأمین آب این شهرستان در دراز مدت علاوه بر مدیریت مصرف، طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان روی میز وزیر نیرو است .

وی سپس به سد سازی‌ها اشاره کرد و گفت: ساخت هیچ سد جدیدی در برنامه وزارت نیرو نیست، هم اکنون 130 سد اجرایی در کشور داریم که روی 90 سد با حجم 12 میلیارد مترمکعب آب متمرکز شدهایم تا آن‌ها را در پایان  برنامه پنج توسعه به بهرهبرداری برسانیم .

وی در زمینه سرنوشت 40 سد دیگر هم گفت: این سدها مورد بازنگری قرار می‌گیرد که احتمال کاهش حجم و یا تغییر اهداف آن‌ها وجود دارد .

وی با تأکید بر اینکه سد سازی فقط در حوضه آبریز دریاچه ارومیه متوقف شده است، افزود: اما در آبرسانی به شهرها باید پروژههای جدید را آغاز کنیم، زیرا نمیتوانیم در این خصوص انقباضی عمل کنیم.

وی به بحث اعتبارات اشاره کرد و گفت: هم اکنون برای مدیریت منابع آب محدودیتی از لحاظ اعتبارات نداریم. در واقع در کنار 44 هزار میلیارد تومانی که دولت در سال جاری اختصاص داده، قرار است 6400 میلیارد تومان هم از صندوق توسعه ملی برای کمک به طرحهای اولویتدار در بخش آب اختصاص یابد.

 

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.