۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 405536

قدس آنلاین: منجی هایی که در این نوع انیمیشن ها مطرح می شود این مفهوم را به مخاطب القا می کنند که این افراد (منجی ها) مانند خود شما هستند حتی بسیار تنبل تر و بدتر؛ مانند انیمیشن «پاندای کونگ فوکار» که در آن، پاندا یک منجی نجاتبخش است.

توطئه های کارتونی علیه منجی

به گزارش قدس آنلاین، باید پذیرفت که انیمیشن ها به خصوص انیمیشن های آخرالزمانی، تنها سرگرمی نیستند و حتما پیامی دارند. اتفاقا گاه انیمیشن، پیام های بسیار قوی تر و عمیق تری نسبت به فیلم های سینمایی را منتقل می کند. به عنوان مثال در انیمیشن «آواتار» یا مجموعه سه گانه «پاندای کونگ فوکار» مفاهیم کلیدی وجود دارد که بسیاری از فیلم های قوی نیز نتوانسته اند آنها را منتقل کنند اما در این انیمیشن ها به راحتی بیان شده است.

این چکیده و خلاصه ای بود از بخش اول گفت و گوی خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام علی قهرمانی، مدیر موسسه ندای فطرت و عضو انجمن سواد رسانه ای دفتر تبلیغات حوزه که پیش از این منتشر شد و اینک بخش دوم گفت و گو؛

 

یکی از موضوعات مهمی که کارشناسان رسانه ای و مباحث مهدویت عنوان می کنند مسئله هدف قرار دادن موضوع آخرالزمان در انیمیشن ها و منجی سازی از این طریق است. نظر شما در این باره چیست؟

یکی از مفاهیم اصلی در انیمیشن ها، بحث «آخرالزمان» است. برخی انیمیشن ها بحث آخرالزمان را با «نیو ایج» (جنبش عصر جدید) بیان و برخی آخرالزمانی را مطرح می کنند که در الهیات یهودی- مسیحی وجود دارد با همان رویکرد و نگرشی که در فیلم های سینمایی به چشم می خورد و گزاره های خاص خود را دارد. اگرچه گروه اول یعنی «نیو ایج ها» هم منجی هایی دارند اما مولفه های آنها متفاوت است و ما بیشتر درباره گروه دوم صحبت می کنیم یعنی طرح آخرالزمان با رویکرد الهیات یهودی- مسیحی.

 

«نیو ایج» یا همان «جنبش عصر جدید» چیست؟ توضیح مختصری در این رابطه بفرمایید!

در غرب یک بحثی مطرح شد تحت این عنوان که «امروز ما می خواهیم آخرالزمان را بسازیم» و در همین راستا جنبشی شکل گرفت به نام «جنبش عصر جدید». این جنبش به این نتیجه رسید که برای رسیدن به مقصود خود باید به سراغ مفاهیم معناگرا برود؛ چون اگر به سراغ دین برود با دین های مختلف که هر یک آموزه های مختلف و متفاوتی دارند، مواجه خواهد شد. جنبش دچار اختلاف و بیش از یکصد قرائت و مکتب مختلف از آن منشعب شد.

 

«آخرالزمان نیو ایجی» با «آخرالزمان الهیات یهودی- مسیحی» چه تفاوتی دارد؟

«نیو ایج» مولفه های خاص خود را دارد و آخرالزمان خاص خود را معرفی می کند. اگرچه در آن منجی هایی نیز مطرح می شود اما گزاره های دیگری نیز علاوه بر منجی معرفی شده در ادیان، در این منجی ها دیده می شود. یعنی سعی کرده مولفه های مشترک میان منجی ها در ادیان مختلف را با یک نگرش کاملا سکولار و پوزیتیسمی جمع کند. به عبارت دیگر یک بحث مادی گرایی صرف منهای هر نوع دینی که حتی معنویت و مفاهیم معنوی آن نیز ریشه مادی دارد. انیمیشن هایی که بر اساس الهیات یهودی- مسیحی ساخته می شوند در دل خود دو نوع آخرالزمان را مطرح می کنند؛

 

1- آپوکالیسم: یعنی وقایعی که به ویرانی دنیا یا رستاخیز اول (بر اساس الهیات یهودی مسیحی و بیشتر مسیحی) را مطرح می کنند که در این نوع فیلم ها و انیمیشن ها دنیا به سمت هرج و مرج پیش می رود و یا پیش رفته است اما قبل از اینکه نسل نهایی بشر از بین برود، کسی می آید و آنها را نجات می دهد.

 

2- پست آپوکالیسم: یعنی «فرا آخرالزمان» و «پسارستاخیز». این انیمیشن ها و فیلم ها معمولا دنیای بعد از آن ویرانی را نشان می دهند که آخرالزمان به وقوع پیوسته، دنیا نابود شده، عده معدودی باقی مانده اند و همه جا را بی نظمی و هرج و مرج فرا گرفته است. حالا آیا کسی هست که این بی نظمی و هرج و مرج را سامان ببخشد؟ و اگر هست چه ویژگی هایی دارد؟ این گروه از انیمیشن ها به این موضوع می پردازند. و البته امروز بیشتر در رابطه با انیمیشن هایی که آپوکالیسم (آخرالزمانی) هستند مانور داده می شود تا درباره انیمیشن های فرا آخرالزمانی.

 

«انیمیشن های آپوکالیسم» چه هدفی را دنبال می کنند؟ و شخصیت منجی در آنها چگونه شخصیتی معرفی می شود؟

منجی هایی که در این نوع انیمیشن ها مطرح می شود این مفهوم را به مخاطب القا می کنند که این افراد (منجی ها) مانند خود شما هستند حتی بسیار تنبل تر و بدتر؛ مانند انیمیشن «پاندای کونگ فوکار» که در آن، پاندا یک منجی نجات بخش است اما این منجی در ابتدا یک بچه بی خاصیت است که حتی در کارهای شخصی خود دچار مشکل می شود. اما وقتی به عنوان جنجگوی اژدها انتخاب می شود اتفاقاتی برای او می افتد که تلاش می کند تا آن جایگاه را کسب کند.

 

روند انیمیشن، این مفهوم را به کودک القا می کند که این شخص هم دقیقا مانند تو و حتی بدتر از تو بود، تو که از او بدتر نیستی اما او با این همه ویژگی های بد به این جایگاه رسید. جایگاهی که افراد دیگری که سال ها تلاش می کردند به آن نرسیدند و این تنها با اتکاء به خودباوری و انجام هر کاری که به نظرت صحیح است، امکان دارد. اینکه تنها چیز این است که تو باور داشته باشی می توانی و هیچ چیز دیگری مهم نیست. بنابراین، اولین ویژگی این است که منجی را فردی همانند عموم جامعه و حتی پایین تر از آنها معرفی کنند.

ادامه دارد...

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.