قدس آنلاین: وزیر کشور گفت: تجارت و سود ۶۰ میلیارد دلاری قاچاق مواد مخدر در داخل افغانستان نیست بلکه به جیب اروپایی‌ها می‌رود، اما هزینه‌های تحمیلی آن برای ایران و افغانستان است و سازمان ملل هم هیچ کمکی در جهت حل معضل قاچاق مواد مخدر نکرد.

تجارت و سود ۶۰ میلیارد دلاری قاچاق مواد مخدر به جیب اروپایی‌ها می‌رود

به گزارش قدس آنلاین، عبدالرضا رحمانی فضلی دقایقی پیش در اجلاس مشترک استانداران مرزی ایران و افغانستان در مشهد اظهار کرد: به لطف الهی و باهمت دولت جمهوری اسلامی ایران و افغانستان، رویداد بزرگ نشست مشترک استانداران مرزی ایران و افغانستان در مشهد برگزار شد.
وی ادامه داد: این نشست به پیشرفت و توسعه دو کشور کمک قابل توجهی می‌کند.
وزیر کشور از امضا پنج یادداشت در این نشست دو روزه بین دو کشور خبر داد و افزود: امیدواریم این تفاهمات سبب خیر و برکت در دو کشور همسایه ایران و افغانستان شود.
رئیس ستاد همکاری های مشترک ایران و افغانستان گفت: بر اساس بند ۱۴ بیانیه، جلسات ماهانه در محورهای مختلف نشست برگزار می شود و سیستان و بلوچستان به عنوان استان ستاد همکاری های این دو کشور انتخاب شد.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه عقل بشر مدام در حال کامل شدن است، خاطرنشان کرد: عقل ناقص هیچگاه موفق نیست و دشمن به دنبال عدم موفقیت اسلام و کشورهای اسلامی است و با دخالت نیروهای بیگانه مشکلات منطقه حل نمی شود؛ زیرا آنها دوست و دلسوز ما نیستند و باید خودمان در صحنه حاضر باشیم.
رحمانی فضلی تصریح کرد: به فرموده مقام معظم رهبری ایران و افغانستان به دلیل مسائل فرهنگی، دینی، مذهبی، ملیتی و... با هم نزدیک هستند و باید این دو کشور پرچم دار صلح و دوستی باشند و در مسیر رفاه، پیشرفت و موفقیت حرکت کنند.
وزیر کشور با اشاره به اینکه چالش های موجود میان دو کشور باید هر چه سریعتر حل شود، ادامه داد: موضوع اصلی و کلی بحث امنیت است و سال ها است که بی ثباتی نگران کننده شده و ملت افغانستان هزینه های زیادی را متحمل شده است.
رحمانی فضلی با اشاره به موضوع نگران کننده قاچاق مواد مخدر در مسیرهای مرزی دو کشور گفت: نگرانی دیگر قاچاق مواد مخدر است و تجارت و سود ۶۰ میلیارد دلاری قاچاق در داخل افغانستان نیست بلکه به جیب اروپایی ها می رود، اما هزینه های تحمیلی برای ایران و افغانستان است و با همه ادعاهای سازمان ملل اعلام می کنم که هیچ کمکی در جهت حل معضل قاچاق مواد مخدر به ایران و افغانستان نشد و می توانیم با مشارکت همدیگر، امنیت دو کشور را تامین کنیم.
وی تصریح کرد: آماده هستیم که در یک تا دو استان افغانستان کار کشت جایگزین را انجام دهیم و طرح مشترکی را به اجرا برسانیم و افزایش سود افغانستان از صفر تا ۱۰۰ را تضمین می کنیم.
وزیر کشور با بیان اینکه مشکل دیگر، بحث قاچاق انسان است، افزود: اسلام بالاترین حرمت را برای انسان قائل شده و متاسفانه شاهدیم که کرامت انسانی زیر سوال رفته است.
رحمانی فضلی افزود: راحت ترین شرایط را برای حضور قانونی افغانستانی ها در ایران فراهم می کنیم تا به هر میزانی که نیاز دارند با مجوز قانونی در کشورمان حاضر باشند.
رئیس ستاد همکاری های مشترک ایران و افغانستان با اشاره به موضوع جریان های تکفیری خاطرنشان کرد: تکفیری ها در افغانستان، پاکستان و کل منطقه حاضر هستند و باید آنها را با اتحاد و همدلی دور کنیم.
رحمانی فضلی گفت: رژیم صهیونیستی به عنوان یک عنصر مداخله گر آشکار است که تمام منطقه را هدایت می کند و باید به طور جد با آنها برخورد کرد و به تمام ظرفیت ها توجه جدی داشته و این ظرفیت ها را فعال کرد.
وی با اشاره به اینکه همه نیازمند امنیت هستیم و هیچ عقل سالمی، ناامنی را توصیه نمی کند، بیان کرد: نزدیک ۸ سال است که امنیت سوریه به خطر افتاده است.
رحمانی فضلی با اشاره به توانمندیهای اقتصادی ایران و افغانستان گفت: باید بازارهای مشترک راه اندازی شود تا همه بهره مند شوند و نباید همدیگر را رقیب بدانیم و باید با رفاقت و برادری شرایط رشد و توسعه سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان را فراهم کنیم و حتی در این باره همکاری هایی هم با هندوستان داشته ایم.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه امنیت زمانی پایدار می شود که توسعه اقتصادی باشد، اظهار کرد: باید برای مردم شغل، امنیت و توسعه ایجاد شود و ترانزیت کالا از مسائلی بوده که به شدت برای افغانستان نیاز است و ایران مسیر تردد ترانزیتی این کشور است.
رحمانی فضلی با بیان اینکه باید سایر همکاری های دو کشور هم در کنار همکاری های اقتصادی برقرار باشد، گفت: بحث علم آموزی باید مورد توجه باشد و هم اکنون ۱۱ هزار دانشجو و ۴۰۰ هزار دانش آموز افغانستانی در ایران مشغول به تحصیل هستند و آماده برگزاری دوره های مهارت آموزی ۳ ماهه، یکساله و ۶ ماهه هستیم و اینکه شعبه های دانشگاهی دانشجویان افغانستانی را در کشورمان راه اندازی کنیم.
رحمانی فضلی با بیان اینکه در آینده ای نزدیک اجلاس مشترک دو کشور برگزار می شود، گفت: این اجلاس در حوزه های حقوقی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تجاری برگزار می شود و امیدواریم که تمامی توافقات صورت گرفته با تلاش مسئولان دو کشور اجرایی و عملیاتی شود.
وزیر کشور در پایان اظهار کرد: نمایشگاه دوره ای سالی دو بار برگزار می شود و باید در تلاش باشیم تا تجار و فعالان بخش خصوصی دو کشور همکاری خوبی با هم داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.